Rolandas
Rastauskas. „Privati teritorija“ – Vilnius: Apostrofa, 2009.
Sveiki,
Lietuvių literatūroje
eseistikos žanras tiesiog klestėti klesti. Kasmet sulaukiame bent vienos itin
kokybiškos ir vertos dėmesio eseistinės knygos, tad, neatsilikdamas nuo laikmečio,
suskubau perskaityti Nacionalinės kultūros ir meno laureato knygą Privati teritorija (2009). Nors pernai
pasirodė Trečiasis tomas, kuris
vainikuoja šią eseistikos trilogiją, tačiau būtent pirmoji dalis Kitas pasaulis (2004), kuri kaip mat
tapo pastebėtas ir įvertintas kritikų bei skaitytojų, atnešė autoriui
ryškiausią pripažinimą. Privati
teritorija yra antroji trilogijos dalis ir pradėjęs nenuosekliai skaityti,
visgi ryžausi pasidalyti įspūdžiais, komentarais, pastebėjimais.
Itin gerų eseistų
neturime tiek ir daug, be R. Rastausko, kitaip dar vadinamo literatūriniame
pasaulyje visiems suprantamu trumpiniu RoRa, tikriausiai Sigitas Parulskis,
Giedra Radvilavičiūtė (kuriuos autorius irgi mini Privačioje teritorijoje), dar galėtume pridėti Mindaugo Kvietkausko
pavardę. Rolandui Rastauskui pavaldus ne vienas literatūrinis žanras, tačiau jo
eseistika savita, kaip savita ir Privati
teritorija. Pats pavadinimas įspėja, kad įžengiame į itin intymią ir
privačią žmogaus asmenybės zoną, vėliau, paaiškėja, kad ne tiek jau daug ir
sukelia diskomforto.
Privati
teritorija suręsta pagal atrastą ir patogią autoriui struktūros
harmoniją, kuri patogi skaitančiajam – skyreliai suskirstyti temomis ir
numeriais, kurie siejasi įvairiai: vienąsyk skyreliai tampa istorijų tęsiniais,
kai kada juos jungia tik panašios tematikos paralelinės istorijos.
Eseistika yra „slidus“
žanras, kadangi labai greitai sensta. Šiandien ji atliepia aktualias tema, o
rytoj, žiūrėk, ji jau nebeaktuali. Tai kokia ta išliekanti RoRa eseistikos
ypatybė? Sakyčiau, išliekamoji po ES įstojimo pirmųjų penkerių metų
istorinė-archyvinė empirinė emociškai išlaikyta visuma, kuri gana lengvai
atpažįstama kiekvienam nors kiek laikmečius apmąstančiam skaitytojui. Tekstai čia
surinkti ir sustyguoti iš 2005–2009 laikotarpio, todėl skaitant daug kas
atpažįstama kultūriškai jau įsišakniję iš vieno teksto į kitą: kilusi
emigracijos banga į Airiją, ekonominės krizės niūrumas, tuštėjantys Lietuvos
didmiesčiai... Šiandien, praėjus aštuoneriems metams nuo knygos pasirodymo, kažkodėl
šie tekstai atrodo turintys archyvinį dvelksmą – šalis šiandien susiduria (kaip
ir visas likęs pasaulis) su naujomis problemomis, naujais iššūkiais.
Rolandas Rastauskas
Nepaisant atitolusių
laikmečio tendencijų, tekstai išlieka unikalūs dar ir dėl daugiaklodiškumo, nes
RoRa eseistika ne tik laikmetį atliepianti rašliava,
bet nesibaigianti asmeninė erudito kelionė per pasaulį (intelektualinį ir
geografinį). Daug kelionių įspūdžių (tą dvasios kelionę) papildo estetiškai įterpti
kaip iliustracijos esantys kelionių bilietai. Neretai nuotykiai kur nors
Bulgarijoje primena kriminalinį trilerį su Q. Tarantinui būdingu sarkazmu,
brėžiant punktyrą tarp rimto pasaulio ir rastaukiškai
ironizuoto jaunatviško kelionių nuotykių polėkio, kokį retsykiais galėjome užčiuopti,
kad ir Jurgos Ivanauskaitės Kelionių
alchemijoje. Neretai eseistas retrospektyviai grįžta į sovietmetį,
prisimena keliones į Piterį, Maskvą, brėžia analogiškas tendencingas prasmių
paralelias su nūdienos 2005-2009 metų gyvenimu.
Intelektualumo žaismė ir
netgi savęs ironizavimas leidžia mėgautis tekstais ir kiek prisiminti mūsų
pačių pasivaikščiojimus, keliones ir nuotykius. Štai „kedo pabučiavimas“ RoRa
nuvežė į ligoninę – iškritimas iš rikiuotės, atsijungimas leidžia kartu
empiriškai su pasakotoju patirti ir savo ekstremalius išgyvenimus, prisiminti
tą jausmą, kai laimė susimaišo su pažeminimu ir t. t. Esminiai klausimai, kodėl
vieni renkasi gyventi intelektualiai ironišką gyvenimą, traukia į keliones, o
kiti lieka kriminalinio pasaulio liūne, verčia save priskirti vieniems arba
kitiems. Štai ką autorius rašo apie vietinius chuliganus, kurie šypsojosi ir
žvengė fotografuojami policijos nuovadoje: „Prieš
nugarmėdami kalėjimų nebūtin, jie dantimis iškanda savo 15 minučių nešlovės,
kuri suvokiama priešingai. Ir tas nešlovės albumas pampsta akyse, žaižaruoja
visom kraujosruvų varsom. Atvirkščias žmogus nutraukia virkštelę, siejančią jį
su šviesa, tiesa ir kitais... fantomais (p. 45)“.
Gale knygos autorius
taria savo paskutinį žodį apskritai apie eseistiką. Lygina Jūratės Baranovos ir
Julijos Baranovos žvilgsnį į eseistiką, pats pažeria taikliai šmaikščių „kirčių“
apie šį gyvatišką žanrą, tad pagalvojau, kad toli dairytis informacijos apie
esė ir nebereikia – užtenka atsiversti paskutinį Privačios teritorijos tekstą ir jame su visomis aliuzijomis rasite
viską apie šią literatūrą.
Visgi skaitant tekstą po
teksto ir pamažu perkopus antrą knygos dalį, pasidarė šiek tiek monotoniška,
literatūriniai laukai išsiplėtė, kultūrinės patirtys ir kelionės tapo dar
platesnės, temos įvairesnės ir kai kada dar įmantriau išreikštos, kad tiesiog
norėjosi, kad knyga greičiau pasibaigtų. Gal tiesiog ji dėl savo sodrumo (kas
dažniausiai būna tik knygos privalumas), pasidarė monotoniška – ta pati
ironiška žaismė, ta pati struktūra, panaudoti biblijinio kalbėjimo motyvai Skrajojančiame katine, kad viskas ėmė
lietis į vientisą sunkiai išmatuojamą žmogaus teritoriją. Visgi tekstai, kad ir
kokie būtų asmeniniai, kad ir kokie būtų apie autoriaus gyvenimo potyrius ir
apmąstymus, ji iš esmės aprėpia kiekvieną mūsų asmeninę kelionę po kultūrinį ir
egzistencinį (nors ar tai pas RoRa nėra vienas ir tas pats?) gyvenimą.
Jūsų Maištinga Siela
Iš skaitytojo pusės - čia neskaitoma gi prisėdus nuosekliai ištisai kaip siužetinio detektyvo, čia skanaujama po truputį ir mėgaujamasi esteto vaikštūno tekstais. Berods, čia yra ir Berlynalijos, kur minimas fotomenininkas R. Treigys, labai įdomių mistiškų darbų autorius, galima į tai dirstelėti internete.
AtsakytiPanaikinti