Sveiki,
Vienas
žymiausių ir tikriausiai labiausiai įvertintų Irano kino režisierių Asghar
Farhadi per savo karjerą sukūrė ir padovanojo ne vieną įstabų kino reginį. Mano
mėgstamiausi jo darbai tikriausiai būtų „Išsiskyrimas“ (2011) ir „Apie Elę“
(2009). Naujausiame savo filme „Herojus“ (angl. A Hero) (2021) režisierius
po ispaniško filmo „Visi žino“ (2018) vėl grįžta į Iraną ir kuria tai, ką
geriausiai moka – socialinę vertybių kaitos ir žmogaus išbandymų dramą.
Istoriją
pasakoja apie į skolas įklimpusį Rahimą, kuris laikinai paleidžiamas į laisvę. Grįžęs
iš kalėjimo vyras bando išpirkti skolą, kad nereikėtų grįžti atgal, todėl su
savo meiluže suorganizuoja apgaulingą aferą t. y inscenizuoja didelės sumos
radimą ir grąžinimą vargšei moteriai,
kuri pametė rankinuką gatvėje. Netrukus kalinys tampa didvyriu, nes aplinkiniai
tiki, jog jis visiškai iš nesavanaudiškų paskatų grąžino rankinę, nors galėjo
už tuos pinigus išsipirkti laisvę. Taigi Rahimas tampa didvyriu, kurį rodo per
televiziją, apie jį rašo spaudoje, todėl netrukus jis tampa įžymybe, tačiau ne
visi patiki jo geranoriškumu, o ypač netiki tas, kuriam Rahimas yra
įsiskolinęs...
Filmas
apie tariama Irano Tartiufą, šventeivą. Žinote, kuo geras šis filmas? Rahimas,
kad ir kaip bandytų apgauti visuomenę ir sugrįžti į laisvę, jis vis tiek atrodo
geras žmogus, kuriam gyvenime nelabai pasisekė, todėl bando išlipti iš duobės. Nors
apgaulę sunku patiesinti, tačiau Rahimo akys geros, jis supranta, kad daro ir
elgiasi negerai, todėl jo charakterio tipažas toli nuo Holivudo, pastarasis aiškiai
skiria veikėjus į gerus ir blogus.
Režisierius
įtaigiai „įvilkdamas“ Rahimą į socialinę Irano terpę išbando teisingumo testą. Ir
nors Rahimui nepavyksta ir filmas apeliuoja į teisingą istorijos baigtį, visgi
filme mes matome ir kitus dalykus. Pavyzdžiui, kodėl visuomenei reikia herojų
ir kodėl visuomenė taip lengvai tuos herojus yra linkusi išaukštinti,
nepatikrinę jų tariamo didvyriškumo. Filme kiek hiperbolizuotas Rahimo
didvyriškumas, jis viso labo tik atidavė rankinę savininkei, tačiau minia
euforiškai pasitinka, atrodo, paprastą kalinio poelgį. Mane asmeniškai labiau
stebino ne Rahimo sukurta apgaulė, o visuomenės reakcija, kuri besąlygiškai ima
aukoti didvyriui. Žvelgiant į manipuliavimą vertybėmis ir atjauta (Rahimas turi
sunkiai kalbantį sūnų, kuris atstovauja tėvo interesams, kad daugiau gautų
pinigų), man atrodo, jog ir mumis, lietuviais, labai dažnai naudojamasi,
žinoma, ne visada, tačiau ką mes iš tikrųjų žinome apie tariamus mūsų pačių didvyrius?
Filmas įtraukus, geras visomis prasmėmis, o gerai atpažįstamas režisieriaus
braižas neleidžia apsirikti, jog iš tikrųjų žiūrime dar vieną Asghar Farhadi kokybišką
kūrinį, nors filmas ir ne mano mėgstamiausias iš jo repertuaro, tačiau vertas
dėmesio.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 82/100
IMDb: 7.5
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą