Sveiki,
Tikra
istorija paremta David Lyncho sukurta kino juosta „Drambliažmogis“
(angl. The Elephant Man) (1980) jau yra tapusi kino klasika. Tiesa,
apie deformuotus žmones, išstumtus iš visuomenės akiračio į cirko ar visiškų
valkatų soc. periferiją, yra ne vienas. Pirmiausia į galvą šauna filmą su dainininke
Cher „Kaukė“ (1985), kai kurie serialai, kurie vaizduoja cirko artistus arba
visiškus freak žmones. Vienas švelniausių pastarojo adaptacijų yra
panašią diagnozę turintis berniukas, apie kurį susuktas filmas „Stebuklas“
(2017) su Julia Roberts, pastarasis jau kalba apie šių žmonių sudėtingą
integravimąsi į normalią visuomenę.
Visgi
D. Lynch remiasi senesne biografine istorija (XIX a. pab. – XX a. pradž.), tad
filmas kartu ir šiek tiek kostiuminis, tačiau kalba apie cirke pristatomą
neapsakomo baisumo monstrą Džoną Meriką, kuris paprastai net neparodomas, nes
pernelyg šlykštus ir drąsiausiems iš drąsiausių yra pristatomas kaip dramblio ir
žmonių hibridas. Galiausiai tariamu monstru susidomi vienos klinikos medikas
Frederikas, kuris ima rūpintis Meriku, kol galiausiai klinikos savininkams
įrodo, kad monstras ne tik ne silpnaprotis, bet ir turi jaurų emocinį intelektą
ir geba ištisai cituoti Šekspyro tekstus. Kol visuomenėje Džekas pristatomas
kaip sensacija ir su juo nori susitikti garsiausios ir gražiausios miesto
moterys, naktimis jį lanko piktavalis sargas ir atveda lėbautojus girtuoklius,
kurie tyčiojasi iš dramblį primenančių deformacijų.
Filme
iš esmės brėžiama provokatyvūs dvigubi standartai. Iš vienos pusės drambliažmogiui
cirke suteikiamos itin prastos sąlygos, veikėjo patologija tampa pramoga už
grašius, tačiau patekęs į aristokratų pasaulį drambliažogis tampa tik dar viena
parodomąja beždžionėle, su kuria stengiasi susipažinti aplinkiniai. Kur yra
toji riba tarp tariamo žmogiškumo ir slepiamo pasibaisėjimo? Drambliažmogis
jautriai atskleidžia anglų kultūros dvilypumą ir normatyviojo pasaulio agresiją,
kuris ir šiandien, ypač Lietuvoje, kur vyrauja seno sovietizmo įdiegti
įsitikinimai, kad normalumas yra geriausias bilietas į laimę, paaukojant savo
unikalumą ir išskirtinumą. Nors mūsų visuomenė sparčiai progresuoja ir jame jau
gali funkcionuoti individas su savo „keistenybėmis“, tačiau dar daug tokių
žmonių lieka socialinėse periferijose. Žinoma, šį filmą galima žiūrėti ir kaip biografinę
istoriją ir kaip metaforą.
Filme
pasirodo tokios žvaigždės kaip Anthony Hopkins ir monstrą suvaidinęs John Hurt,
kurie šiame filme žiūrisi įtikinamai, ypač Hopkinsas. Visgi žiūrėdamas filmą
atgaminau, jog gilioje vaikystėje būsiu matęs šią juostą, ir neįtikėtina, kad
kai kurie kadrai taip ryškiai iškilo, jog nustėrau, jog beveik negirdėtas
filmas rezonavo su tuo siaubu, kurį patyriau žiūrėdamas „Drambliažmogį“, kai
buvau vaikas. Visgi didžiausias siaubas ne drambliažmogio išvaizda, bet tai, ką
normatyvi visuomenė padaro su tais, kurie neatitinka standartų (reikėjo ištiso
Šekspyro, kad tave imtų laikyti žmogumi!). Geras, išlaikytas filmas, kuriam iki
šiol netrūksta dvasios. Įdomu, kad cirko berniuko-pasiuntinuko vaidmenį atliko
Dalios Ibelhauptaitės vyras Dexter Fletcher – mirk, bet niekaip nebūčiau
atpažinęs.
Mano įvertinimas: 8.5/10
Kritikų vidurkis: 78/100
IMDb: 8.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą