Eglė
Frank. „Mirę irgi šoka“ – Vilnius: Kitos knygos, 2022. – p. 144.
Sveiki, skaitytojai,
Tęsiu pažintį su
naujausia lietuvių literatūra. Ilgą laiką trukęs lietuviškos prozos sausmetis man
pasibaigė pernai, kai vėlei atsigręžiau ir susidomėjau mūsų literatūra, kuri,
tiesą sakant, nėra prastesnė nei daugelis verstinių beletristinių kūrinių. Apie
debiutinę novelių Eglės Frank (g. 1975) knygą Mirę irgi šoka
buvau prisiskaitęs nemažai atsiliepimų. Tiesą sakant, apie ją rašė beveik visi
mano amžiaus nors kiek literatūros pasauliu besidomintys skaitytojai: vieniems
knyga patiko, kiti ieškojo priekabių.
Skaitinėdamas komentarus
susidariau įspūdį, kad mūsų komentatoriai dvilypiai. Vienaip pasitinka juodus,
tamsius ir perversijomis akinančius pasakojimus verstinėje prozoje, pavyzdžiui,
Samanta Schweblin ar Mariana Enriquez, kurios irgi fatališkos rašytojos, tačiau
kai akys krypsta į lietuvių literatūros lauką, atrodo, jos įtariai susiaurėja.
Ar man vienam kartais susidaro įspūdis, kad rašyti kaimiška ar istorine tema –
tai autoriaus autentiškumas, o rašyti nutrynus bet kokį kaimiškąją, istorinius kontekstus
ir lietuviškumą – jau tik pretenzinga literatūra be lūkesčių išsipildymo?
Nesakykite, toks požiūris neretai pasitaiko skaitinėjant ne tik pavienius
atsiliepimus, bet ir periodinės spaudos recenzijas.
Grįžtant prie knygos Mirę
irgi šoka, tenka pripažinti, kad knyga kelia nevienareikšmišką įspūdį. 13
novelių rinkinyje pagrindinė mirties tema reiškiama kaip esminė fatališkosios
pasakotojos būties matas. Su mirtimi žaidžiama, jos baiminamasi, iš jos
juokiamasi, ji sapnuojasi, šnopuoja veikėjams į ausį. Centrine novele galima
laikyti Mirę irgi šoka, kuria pavadintas ir visas rinkinys. Pats gerai
menu tą pavasario metą, kai Bernardinų kapinės sužydi smulkiomis mėlynomis gėlytėmis.
Įstabus vaizdas, kuris koreliuoja su veikėjos patirtimis ne tik svaiginantis su
draugais tarp antkapių, bet ir skaitinėjant paskutiniuosius savižudžių
socialinių tinklų įrašus, ieškant ir permąstant ten galimai išreikštus mirties ženklus.
(Kas neskaitė paskutiniųjų postų, pvz., Agnės Jagelavičiūtės facebooke,
ką?). Facebookas man visą novelę švytėjo būtent ta persmelkta mėlyna Bernardinų
kapinių spalva.
Novelėse išryškėja
įvairialypės, besikeičiančios daugiaveidės moters paveikslas. Nesuklysiu sakydamas,
kad ji – fatališka, erotiškai hiperbolizuota ir į kraštutinumus linkusi
moteris. Man asmeniškai ji labai panaši į tam tikras Jurgos Ivanauskaitės
sukurtų moterų pasažus, ypač ankstyvojoje rašytojos prozoje Pakalnučių metai,
Kaip užsiauginti baimę, Mėnulio vaikai, Ragana ir lietus. Iš esmės Eglė
Frank tarsi pratęsia J. Ivanauskaitės ir Ričardo Gavelio, Jurgio Kunčino kartos
nihilizmo pajautas. Amerikiečiai savo literatūroje ir apskritai plačiojoje
kultūroje 9-10 praėjusios amžiaus dešimtmečiuose turėjo vadinamąją Prozako
kartą. Skaitant tam tikras E. Frank noveles labai ryškėja būtent Lietuvoje
pradėtos, bet taip iki galo ir nesusiformavusios nihilizmo literatūros, kuri
reikštų besikeičiančių kartos vertybių ir egzistencinių krizių įsigalėjimą. „Tie,
kurie nepuolė daryti karjeros, slopindavo depresiją lėbavimu, alkoholiu, su
migdomaisiais ir raminamaisiais pramaišiui, kartkartėmis atguldami į Vasaros
gatvės lengvesnius skyrius. Tuštuma nuolat mausdavo saulės rezginiuose, kur,
tarsi į aukštakrosnę, kraudavom kraštutinumus. Rami kasdienybė, subalansuotas
jausmų melanžas, kur baltai tenka tiek pat juodos, netiko; nepasotinta ertmė
plėsdavosi ir anksčiau ar vėliau vis tiek prarydavo jos nešiotojus (p. 76-77)“.
Kitą vertus, juntama prozakiškosios
kartos pajautas ištirpina pasireiškusi nauja hipsteriškoji kultūra, kuri
aiškiai ateina per naujosios kartos miesto kultūrą t. y., barų ir pokalbių
kultūra, lengvi meilės romanai, siekis neįsipareigoti, saugoti savo
individualumą, kritiškai vertinti šeimos instituciją ir motinystę. Tą hipsteriškumą
papildo LGBTQ temos ir problemos, kurios novelėse vienos ryškiausių. Autorė savo
pasakojimais tarsi įtvirtina požiūrį, kad žmogaus seksualumas ambivalentiškas
ir neturintis išskirtinių kriterijų. Vienas labiausiai pavykusių pasakojimų knygoje
buvo Pasimatymas, kuriame mokytoja pasakoja savo lesbietiškas meilės
istorijas, o pastarosios atskleidžia sutrūkinėjusių, įsipareigoti negalinčių
individų visuomenę. Nors nėra ko norėti, viešojoje erdvėje vis dar tokie
santykiai smerktini, todėl reikia saugotis, o pagrindinei veikėjai dėl
romantinių santykių reikia važiuoti į kitą miestą, nes, neduok Dieve, mokiniai
sužinos apie jos orientaciją. Novelė užsibaigia itin vykusiai – bažnyčioje ji
pamato seną savo mylimąją, erdvėje, kuri prieštaringai vertina tikinčiųjų
seksualinius pasirinkimus, bet kartu teikia susitaikymą ir priėmimą: „ramybės“.
Tarp intriguojančių
novelių įvardyčiau ir Pabėgusio briedžio metas, kurioje autorė mistinėje
briedžio avarijoje suduria išsilavinusios moters ir kaimietiškos mužikės pokalbį,
kuria socialinę įtampą tarp stereotipų nesilaikančios ir atsakingosios gelbėtojos.
O štai novelėje Jaučio širdis kalbama apie moterį, kuri negali
susilaukti dukrelės ir kaip ji irzliai laukia savo vyro vaiko atvykstančio į
namus, manding, savo išmoninga struktūra per buities detales priminė Dainos
Opolskaitės Dienų piramidės noveles: dideli ir persirpę jaučio širdį
primenantys pomidorai, kuriuos taip saugojo nuo agurkų, istorijos pabaigoje
sužnaibomi pačios veikėjos. Apskritai Eglė Frank nevengia buitiškumo, pvz.,
Morta kepa kepsnį seseriai Marijai, o Greta su Audra kitoje novelėje iki
išnaktų geria portugališką vyną rytietiškoje aplinkoje, kur daug katės plaukų
ir dulkių. Buitis įprasmina veikėjų kasdieniškumą, padaro juos žemiškais, o
pasakojime turi atskaitos tašką ir padeda autorei iš tos erdvės fragmentiškai plėsti
veikėjų biografijas, buitiškumas pasitarnauja novelių struktūrai, kuri yra daugelio
pasakojimų stipriausias elementas.
Be buitiškumo autorei
būdingi aprašymai, perteikiantys pagrindinių veikėjų charakteristiką, gyvenimo
filosofiją. Neretai panaudojami gotikiniai hiperbolizuoti įvaizdžiai, bjaurasties
estetika įtaigai sustiprinti, nusakyti su mirtimi susijusius leitmotyvus. „“Stengdavosi
nežiūrėti į Hė, stebėdavo šalimais gulinčio vyro rankas – išdžiūvusias,
driežiškas, su nusmailėjusiais nagais (p. 134)“. „Ją visada trikdydavo jų
požiūris į kūną – be ceremonijų keisdavo sauskelnes, dar galinčių šlapintis
mažytes, susitrakusias varpas kruopščiai įtaisydavo į basoną, motiniškai
maitindavo, kažką rypuodamos, skusdavo ir apiprausdavo. Guosdavo it vaikus, pravirkusius
iš nevilties... (p 135)“.
Netikėtai ir kiek
makabriškai nustebino novelė Siuntinys, kai šešiasdešimtmetė, it geiša
vilkėdama kimono, sėdasi ant guminio falo, apmąstydama savo vyro Hė mirties
kančias ligoninėje. Aišku, autorė randa aštrių, nors ir itin tamsių istorijose
mirties ir gyvenimo sąsajų, fatališkai juos perteikia pernelyg nenutoldama nuo
tikrovės. Pavyzdžiui, man buvo artima paskutinioji novelė Aš esu Romka, savitas
film noir klajonės po naktinį Vilnių, pavojingai gretinantis prie
socialinėse paraštėse atsidūrusių benamių, nes nežinia, kaip kurti ir ką daryti
su gyvenimu, kai tau dar vaikystės darželyje užrišamos akys svetimo vaiko
šaliku, kad užmigtum ir būtum paklusniai normalus.
Mirę irgi šoka
– novelės apie normalumo ribas, kurios tikriausiai neegzistuoja ir yra
kiekvienoje žmonių kartoje vis skirtingos. Kiekvienas pasakojimas savaip
nagrinėja socialinius, kultūrinius, psichologinius barjerus, jų įveiką, kuri tampa asmenį transformuojančiomis, perkuriančiomis patirtimis. Juk ir tamsi,
negatyvi patirtis yra irgi patirtis, kuri kreipia kitokio gyvenimo pajautai. Kitą
vertus, nuolat mąstant ir jaučiant, kad gyvenimas yra baigtinis, nes aplinkui
visi miršta, kaskart keisdamas save, irgi miršti. Viršelyje lyg nusidėjėlė Ieva
pavaizduota moteris man primena mitinę Lilit, kurios plaukų kasa, supintas
likimas, gali įgelti sau pačiai, ką jau kalbėti apie kitus. Nemanau, kad knyga
turėtų ką nors įkvėpti, akivaizdu, kad ir nors struktūra stipri ir ji
literatūriškai gerai apgalvota, tai veikiau terapinio rašymo pavyzdžiai, kaip,
beje, ir tam tikra Jurgos Ivanauskaitės proza, pastarosios, kaip ir E. Frank Mirę
irgi šoka, neskirta kiekvienam. Kitą vertus, pasakojimuose veriasi ir kažin
kas šiuolaikiško, atliepiančio dabarties tikrovę, panašių niuansų galima
aptikti Virginijos Kulvinskaitės prozos knygoje Keturi. Reziumė: knyga
apie moters savikūrą ir savigriovą, nuolatinę asmenybės pertransformavimą, išgyvenant
ribines situacijas, susijusias su mirties priėmimu-atmetimu. Labai fatališka.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą