Shehan Karunatilaka. „Septyni Malio Almeidos mėnuliai“ – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2024. – p. 472.
Sveiki, skaitytojai,
Labai apsidžiaugiau, kad
per Knygų mugę galėjau įsigyti naujausią Šri Lankos rašytojo ir pagrindiniu Booker
prizu įvertintą Shehan Karunatilaka (g. 1975) romaną Septyni
Malio Almeidos mėnuliai (angl. The Seven Moons of Maali
Almeida). 2010 metais išgarsėjęs angliškai rašantis rašytojas
kurį laiką buvo nutilęs ir pasirodė po daugiau nei 10 metų ir iškart pelnė Booker
Prize 2022 metų premiją. Į lietuvių kalbą romaną išvertė Marija Bogušytė, o
išleido Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla.
Pastarųjų metų Booker knygų
vertimai mane labai tenkino (D. Stuar Šugis Beinas, D. Galgut Pažadas),
tad pašėlęs fantastinis detektyvas Septyni Malio Almeidos mėnuliai
absoliučiai tiek stiliumi, tiek turiniu iškrito iš konteksto, kad net buvo
sunku patikėti, jog knyga pelnė šį įvertinimą. Istorija pasakoja apie Šri
Lankoje 1990 metais šalies sostinėje Kolombe nužudytą autoriaus išgalvotą karo
fotografą Malį Almeidą, kurio kūnas buvo sukapotas gabalais ir dalis išmesta į
rūgstantį ir dvokiantį ežerą. Malis atsibunda transcendentinėje erdvėje,
kurioje patenka visi mirę, kuriems patikrinama klausa ir leidžiama atgimti. Deja,
Malis atgimti nenori, jis trokšta išsiaiškinti savo mirties priežastis, nes
nepamena paskutiniosios savo gyvenimo paros, todėl kaip vaiduoklis, pasigavęs
vėją ir išgirdęs tolumoje tariamą vardą, skraido po gyvųjų pasaulį ir bando ne
tik suvesti galus, bet ir gyviesiems perduoti žinią, mat po jo lova paslėpti
penki vokai su karo fotografijomis, kurias paviešinus būtų galima nuversti
smurtinę šalies vyriausybę...
Autorius kaip kokiame
Holivudo filme bando sukurti prieštaringą Malio Almeidos literatūrinį portretą,
kuris man iš esmės kėlė daugiausia klausimų, nes ne visada įtikindavo. Malis – fotografas,
suktas lošėjas, kuris nebijo rizikuoti lošdamas kortomis ir statydamas žetonus
ruletės žaidime, negana to, jis dar ir homoseksualas, gyvenantis su mergina Džeki,
kuri jį įsimylėjusi, tačiau pastarasis susitikinėja ir yra įsipareigojęs įtakingo
Kolombo politiko sūnui DD. Žodžiu, Malio seksualinis gyvenimas primena komišką lėlių
namelį. Homofobiškoje šalyje, kur tyko pavojus, Malis Almeida dar važinėja ir
atsiduria visada keistose situacijose su fotoaparatu (neįtikina!), tad jam
pavyksta užfiksuoti devinto dešimtmečio etninių grupių pačius baisiausius pilietinius
karus. Tiesa, nežinau, kiek autorius iš tikrųjų panaudoja savo šalies to meto
realijų, tačiau tam tikrus politinius procesus galima atpažinti nesufalsifikuotus,
pavyzdžiui, portugalų, olandų ir britų valdymo laikotarpius. „Jei tikėsime „Mahavamsa“,
sinhalų rasė susiformavo per grobimus, žaginimus, tėvų žudymus ir kraujomaišą. Tai
ne pasaka, o mūsų gimimo istorija, išdėstyta seniausioje salos kronikoje, kuri
pasitelkta sisteminti įstatymams, skirtiems pavergti visus, kas nėra sinhalai,
budistai, vyrai ir turtingi (p. 173).“
Galbūt mane labiausiai
trikdė Malio Almeidos, lošėjo ir homoseksualaus fotografo nepamatuota rizika
pavojingoje šalyje. Rizikuoti lošimo namuose yra viena, tačiau gyvenime – kita,
bet neatrodo, kad Almeidas tą kaip nors skirtų. Melagis, sukčius ir neištikimas
Almeidas man pasirodė kaip koks dirbtinis literatūrinis konstruktas, panašiai
kaip nuotykių komercinio kino žanro rėmuose sukurti kultiniai blokiukai, atseit
pasižymintys dvilypumu, bet galų gale ribinėje situacijoje išgelbsti kam nors
kailį ir pasirodo, jog po ciniko kauke slypi jautrus ir empatiškas didvyris.
Šiaip nemėgstu tokio tipažo herojų, tad ir Almeidos nei morale, nei eklektiškai
ir dirbtinokai sukonstruotu personažo nuotykiais manęs nesužavėjo.
Kitą vertus, autorius
bando išbalansuoti romaną, kad jis taptų ir novatoriškas, ir atspindėtų jo šalies
politikos ir piliečių istorinius momentus, kad būtų įdomus kaip detektyvas ir
jaudintų kaip fantasmagoriškas kūrinys. Žodžiu, autorius dursto skirtingus
žanrus tarsi įtikdamas įvairių skonių skaitytojams. Kai kas knygą pristato kaip
šių dienų šedevrą, kurį galima lyginti su Dantės Aligjeri viduramžių
literatūros perlu Dieviškoji komedija, kurioje protagonistas su
Vergilijumi leidžiasi į devynių ratų pragarą. Pomirtinio gyvenimo struktūra Septyniuose
Malio Almeidos mėnuliuose yra labiau chaotiška, ne tokia architektoniška
kaip Dantės kūrinyje, todėl labiau primena azijietiškus fantastinius filmus
arba net tą patį Songoką iš animacinio Drakonų kova Z, kuris skraidė ant
debesies, kad ir kaip banaliai beskambėtų. Visgi autorius kurdamas pomirtinio
gyvenimo erdvę, įsiliejančią į gyvųjų, remiasi budistiniais, hinduistiniais ir vietos
šamaniniais folkloriniais motyvais, kurie lietuvių skaitytojams suprantami
labiau kaip knygos veikėjai, bet ne literatūrinė folkloro adaptacija.
Romanas savitai
chuliganiškas ne tik dėl Malio Almeidos asmenybės heroizmo, bet ir dėl šmaikščių
dialogų, perteiktų šnekamosios kalbos tonacijomis, panašių kaip iš Kieto
riešutėlio, Kartą Amerikoje, Taksi vairuotojas ir t. t. filmų. Autorius sugeba
Almeidos paveikslu, perteiktu dažniausiai antruoju asmeniu, kas, žinoma,
literatūroje nėra itin dažna, kurti korumpuotą ir iš esmės nusikaltėlių
politikų portretus. Chuliganizmą kuria ir tai, kad neskaistus Almeidas savaip
kerštauja dar didesniems šunsnukiams, tad septynios dienos, kurios duotos iki Almeidos
panėrimo į šviesą, kuria romano įtampą, bet tenka pripažinti, jog nemažai
knygoje vilkinimo, bandant aprėpti įvairių politinių organizacijų
susipriešinimo variantus, pavaizduoti, kas iš tikrųjų valdo Šri Lanką, tad nuo
tų organizacijų santrumpų, politinių institucijų pamažu romanas ištįsta į
pernelyg didelį politinį panoraminį vaizdinį, tad labai dažnai įtampa, kokią
manotės esant skandinavų detektyvuose, šiame kūrinyje galite pamiršti. Autorius
nepamiršta nuolat pabrėžti Almeidos homoseksualumo, kuris iš esmės knygoje
veikia kaip priešprieša normalizuotai ir sustyguotai Šri Lankos visuomenei. „Pomirtiniame
gyvenime išgirsti daugiau homofobinių užgaulių, nei girdėjai per dvidešimt
metų, praleistų žaidžiant su vaikinais (p. 296).“
Ilgai skaičiau šį romaną,
nors jis ir šmaikštus, daug dialogų, o tekstas slysta puslapiais, tačiau
skaitydamas neretai darydavau ilgas pertraukas, buvo minčių mesti, nes istorija
nejaudino. Mano nuomone, tai silpniausias Bookeriu įvertintas kūrinys
tarp pastarųjų kelerių metų. Manau, tai lėmė knygos populiariosios literatūros
polėkis, eklektiškas ir dirbtinai sukonstruotas pagrindinis veikėjas,
fantastiniai ir politiniai „pertepimai“ su folkloriniais siaubo elementais ir
pan. Manau, knyga išties labiau prieinama masėms, čia rasite daug žanrinių
jungčių, nemenkos išmonės, tačiau neapleido jausmas, kad, jeigu knygą imtųsi
statyti geras režisierius, išeitų ekspresyvus ir nuotykių kupinas filmas su
gerais kompiuteriniais efektais, nes pavaizduoti tuos visus mirusius su jų
pasruvusiomis akimis, nutrauktomis galūnėmis ir pamėlynavusiais numirėlių
veidais, manau, būtų išties vykęs reginys masėms.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą