Sveiki,
Šiuo įrašų bandysiu pagrįsti iš išlikusių šaltinių
tokia eseistine forma, kokia buvo LDK laikų homoseksualumo istorija? Kad
homoseksualai egzistavo ir jų visais laikais buvo – faktas! Bet kaip jie gyveno
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikais?
Mokslinėje istoriografijoje nėra patikimų ir
dokumentais pagrįstų žinių apie plačiai paplitusią sodomiją ar homoseksualius
santykius tarp Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) didikų. Nors
teisiniuose aktuose, pavyzdžiui, Lietuvos Statutuose, sodomija buvo
numatyta kaip nusikaltimas, už kurį grėsė mirties bausmė, nėra išlikusių žinomų
teismo bylų ar kronikų, kurios atvirai aprašytų tokius atvejus su konkrečiais
didikų vardais.
Priežasčių, kodėl apie tai išliko mažai informacijos,
yra keletas. Pirma, LDK visuomenė, veikdama pagal krikščioniškas dogmas,
homoseksualius santykius traktavo kaip didelę nuodėmę ir smerkė juos, todėl
tokios temos buvo tabu. Didikai, kuriems reputacija buvo gyvybiškai svarbi,
stengėsi slėpti bet kokius galimus nukrypimus nuo visuomenės normų, kad
nepakenktų savo politinei ir socialinei padėčiai. Antra, giminės tęstinumas ir
santuokos buvo ne asmeninio pasirinkimo, o politinio ir ekonominio išgyvenimo klausimas.
Didikų santuokos buvo kruopščiai planuojamos, siekiant sukurti sąjungas ir
išsaugoti valdomas žemes, todėl homoseksualumas negalėjo būti atvirai
toleruojamas.
Šiuolaikiniai istorikai, remdamiesi netiesioginiais
šaltiniais, tokiais kaip giminės šakų, kurios neturėjo tiesioginių palikuonių,
studijos, kartais kelia hipotezes apie galimus homoseksualius asmenis tarp didikų.
Tačiau šios interpretacijos lieka spekuliacinės ir nėra patvirtintos jokiais
tiesioginiais įrodymais. Kadangi trūksta išsamių asmeninių dienoraščių ar
laiškų, atvirai aprašančių intymų gyvenimą, šis LDK istorijos aspektas išlieka
menkai ištirtas ir kupinas spėjimų.
Štai Kristinos Sabaliauskaitės 4 dalių romanų cikle „Silva
Rerum“ perteikiama ir vieno Baroko laikotarpiu didiko – Uršulės brolio Kazimiero
Norvaišos – homoseksuali pasakojimo linija, kuris iš pradžių gyveno Vilniuje, o
po to keliavo po Europą, paliko nakvynės namų įbrėžus Nyderlanduose, kuriuos
aptiks jo giminės palikuonis. Visgi pati K. Sabaliauskaitė yra sakiusi (jeigu
neklystu), kad LDK bajorijoje tarp vyrų tikrai būta homoseksualizmo ir jis buvo
neaptarinėjamas, nors pakuždomis lyg ir žinoma – kas kieno reikalas, kas kaip
norėjo, taip ir gyveno, nepaisant to, kad iš tavęs tikisi vyriškosios giminės
palikuonių.
Abejotini gandai apie LDK didikų
homoseksualumą.
Vienas ryškiausių ir dažniausiai minimų pavyzdžių yra
susijęs su karaliumi Žygimantu Augustu (1520–1572 m.). Nors jis buvo
vedęs tris kartus, nė su viena iš žmonų nesusilaukė vaikų. Ši situacija, kartu
su jo asmenine korespondencija ir kronikininkų užuominomis, lėmė ilgalaikius
gandus apie jo galimą impotenciją arba net homoseksualumą. Istorikai dažnai
nurodo, kad jo santykiai su vyrais, ypač su jo dvaro riteriu Mikołajus Pacu,
buvo itin artimi ir intymūs, o tai skatino to meto politinius oponentus
platinti gandus. Tiesa, šiandien dauguma istorikų labiau linkę manyti, kad
vaikų trūkumas buvo susijęs su fizinėmis ligomis, o ne su homoseksualumu.
Jonas Kazimieras Vaza
(valdė 1648–1668 m.). Karalius Jonas Kazimieras, garsėjęs savo nepastoviu ir
melancholišku būdu, ilgą laiką nesusituokė ir nerodė didelio susidomėjimo
moterimis. Tai davė peno gandams, kuriuos jo politiniai priešai naudojo prieš
jį. Pirmą kartą jis vedė tik būdamas 40-ies, o po žmonos mirties atsisakė sosto
ir išvyko į Prancūziją, kur tapo abatu. Nors tai galėjo būti susiję su
religinėmis pažiūromis ar depresija, jo asmeninio gyvenimo ypatumai visada buvo
spekuliacijų objektas.
Šviesuoliai ir vienuolynai.
Kai kurie istorikai kelia prielaidas, kad dalis vyrų, kurie sąmoningai rinkosi
celibatą ar vienuolystę, galėjo turėti slaptų motyvų. XVII–XVIII a. vienuolynai
neretai tapdavo prieglobsčiu tiems, kurie vengė santuokos ir privalomo giminės
tęsinio. Tiesa, tai tėra prielaida, ir dažniausiai tokie pasirinkimai buvo
grindžiami religiniais įsitikinimais, studijomis ar tiesiog noru išvengti
politinių dvaro intrigų.
Kiti gandai.
Įvairios kronikos užsimena apie sodomijos bylas, tačiau be konkrečių detalių ir
asmenybių vardų. Dėl sodomijos buvo teisiami paprasti žmonės, kareiviai, tačiau
didikų vardai tokiuose kontekstuose nefigūravo. Greičiausiai todėl, kad jie
turėjo pakankamai galios, jog tokie kaltinimai būtų nutildyti arba iš viso
nepasiektų teismo.
Taigi... Moksliniai duomenys rodo, kad LDK laikotarpiu
homoseksualumas, kaip reiškinys, neabejotinai egzistavo, tačiau nebuvo viešai
toleruojamas ir turėjo būti slepiamas. Pagrindinė priežastis, kodėl išliko
labai mažai informacijos, nėra tai, kad jo nebuvo, o tai, kad buvo didelė baimė
būti atskleistam dėl griežtų bausmių ir visuomenės pasmerkimo.
Homoseksualumas Lietuvoje po Paskutinio padalijimo
iki Antrojo pasaulinio karo.
Pirmieji asmenys, kurie bent netiesiogiai gali būti
siejami su LGBT+ bendruomene Lietuvoje, atsiranda tik gerokai vėliau, XIX a.
pabaigoje ir XX a. pradžioje. Viena iš ryškiausių figūrų yra Ema Goldman
(1869–1940 m.). (Apie ją rašiau jau ČIA.) Nors ji gimė Vilijampolėje (tuometė
Rusijos imperija), didžiąją dalį savo gyvenimo ir aktyvizmo praleido JAV. Ji
buvo garsi anarchistė ir garsi LGBT+ teisių aktyvistė, viena pirmųjų kovotojų
už lytinę laisvę. Kitas pavyzdys, jau XX a. pradžioje, yra dailininkė Vera
Šleivytė (1906–1998 m.), kuri atvirai kalbėjo apie savo lesbietišką
tapatybę. Šie pavyzdžiai rodo, kad nors oficialiai homoseksualūs santykiai buvo
persekiojami, individualių asmenybių, kurių tapatybė išliko istorijoje,
atsirado tik XIX a. pabaigoje, XX a. pradžioje, kai visuomenė pamažu ėjo link
didesnio atvirumo.
Viktoras Petkus
(1928–2019 m.) – disidentas ir žmogaus teisių gynėjas, vienas iš Lietuvos
Helsinkio grupės įkūrėjų. Sovietų valdžia, siekdama jį diskredituoti,
sukonstravo bylą, kurioje jam buvo priskirti ir homoseksualaus tvirkinimo
kaltinimai. Šis atvejis, nors ir buvo KGB įrankis, rodo, kad homoseksualumas
buvo naudojamas kaip politinio persekiojimo priemonė. Tai leidžia manyti, kad
KGB žinojo apie homoseksualias bendruomenes, tačiau jas kontroliavo ir
šantažavo.
Projekte, pavadintame „Seksualinio disidento gyvenimo
Sovietų Sąjungoje kronikos“, pasirodė anoniminio vyro, pasivadinusio Sauliumi,
liudijimas. Saulius pasakojo apie savo patirtis sovietmečiu, kai
homoseksualumas buvo traktuojamas kaip nusikaltimas, o už lytinius santykius
tarp vyrų grėsė įkalinimas. Jo pasakojimas atskleidė, kaip baimė ir visuomenės
pasmerkimas lėmė slaptą gyvenimą, tačiau atskleidė ir tai, kad egzistavo maža,
tačiau darni homoseksualių asmenų bendruomenė. Jo pasakojimas yra itin
vertingas, nes tai vienas iš nedaugelio išlikusių liudijimų, atskleidžiančių,
kokios buvo homoseksualių žmonių patirtys represinėje Sovietų Lietuvoje.
Bet iš kai kurių straipsnių žinau, kad, pvz., tam
tikros moterys, kurios vilkėjo ir elgėsi kaip vyrai XIX a. Lietuvoje irdabar galimai galima sieti su LGBTQ nutylėta istorija daugmaž žinoma.
Antrasis pasaulinis karas ir nacių
Lietuvoje homoseksualių asmenų politika
Nacių ideologija homoseksualumą vertino kaip
„degeneraciją“ ir grėsmę „grynai“ arijų rasei. Vokietijoje homoseksualūs vyrai
buvo persekiojami pagal Vokietijos baudžiamojo kodekso 175 straipsnį, kuris
kriminalizavo lytinius santykius tarp vyrų. Tūkstančiai homoseksualių vyrų
(moterys lyg ir nutylimos?) buvo įkalinti koncentracijos stovyklose ir
priversti dėvėti rožinius trikampius, kurie žymėjo juos kaip kalinius.
Lietuvoje, nacių okupuotoje teritorijoje, pagrindinis
genocido taikinys buvo žydų tautybės asmenys. Jų persekiojimas buvo sisteminis
ir masinis, apėmęs getų steigimą, priverstinį darbą ir masines egzekucijas.
Nors nacių įstatymai buvo taikomi ir okupuotose teritorijose, trūksta duomenų,
liudijančių, kad homoseksualai Lietuvoje būtų masiškai suimami vien dėl savo
seksualumo ir siunčiami į getus. Tikėtina, kad tokie asmenys buvo persekiojami
pavieniui arba, kaip ir kitose nacių okupuotose šalyse, tremiami į Vokietijos
koncentracijos stovyklas, o ne į Lietuvos getus.
Po 1990 metų situacija pamažu ir, sakyčiau po 2000-ųjų
gan sparčiai keičiasi, turint galvoje, kiek amžių LGBTQ žmonės buvo laikomi
nuodėmingais, sodomitais ir t. t.
Maištinga Siela


Sveiki, mano vardas El-Din El-Sayed, tapau netikrų skolintojų sukčiavimo auka. Praradau apie 23 000 eurų, nes man reikėjo didelio 55 000 eurų kapitalo. Beveik numiriau, neturėjau kur eiti. Mano verslas buvo sugriautas, o proceso metu praradau ir sūnų. Negalėjau pakęsti tokio kartojimo. 2025 m. liepą sutikau gerą draugą, kuris supažindino mane su gera mama, ponu Elijah, kuri galiausiai padėjo man gauti paskolą iš vienos įmonės. Gerasis Tėve, noriu pasinaudoti proga jums padėkoti ir te Dievas jus ir toliau laimina. Taip pat norėčiau pasinaudoti proga ir informuoti kitus lietuvius, kad yra daug sukčių, todėl jei jums reikia paskolos ir norite ją gauti greitai, susisiekite tik su ponu Elijah el. paštu: loancreditinstitutions00@yahoo.com WhatsApp: +393509313766. Taip pat galite su jais susisiekti šiuo el. paštu: loancreditinstitutions00@gmail.com „WhatsApp“: +393512114999. Prašome, ji yra vienintelis patikimas ir patikimas asmuo.
AtsakytiPanaikintiAčiū.