2025 m. lapkričio 22 d., šeštadienis

Dienos citata: filosofė ir aktyvistė Simone Weil apie dėmesio koncentravimą į gerus ir pozityvius dalykus

 Sveiki, skaitytojai,

 

Šią citatą aptikau beskaitydamas Charlotte Wood romaną „Akmenyno užrašai“ ir nutariau labiau pasidomėti, kas toji Simone Weil, apie kurią nieko nesu girdėjęs.

 

„Mėginti ištaisyti klaidas dėmesiu, o ne valia... Aukščiausio laipsnio dėmesys – tas pats, kas malda. Jis reiškia tikėjimą ir meilę. Dėmesys visai be jokių priemaišų yra malda. Jeigu nukreipiame protą į gėrį, į jį neišvengiamai pamažu bus patraukta visa siela, nori ji to ar ne.“ Simone Weil.

 

Ši Simone Weil citata iš esmės apibendrina jos etiškumo ir dvasinės praktikos sampratą, pabrėždama, kad tikrasis moralinis tobulėjimas pasiekiamas ne valios pastangomis ar bandymu jėga „pralaužti“ savo trūkumus, bet per visapusišką, pasyvų dėmesį. Jos manymu, dėmesys yra aukščiausia dvasinė jėga, kuri veikia kaip malda – tai yra pasyvus atsivėrimas kažkam geresniam, už save didesniam. Kai protas visiškai ir be priemaišų (be egoistinių ketinimų) sutelkiamas į gėrį ar tiesą, visa siela, nepaisant jos kasdienių norų ar trūkumų, yra pamažu transformuojama per šią ramybę ir atvirumą. Kitaip tariant, Weil sako, kad etinis ar dvasinis augimas yra ne aktyvus veiksmas, o pasyvus priėmimas, pasiektas per gilios koncentracijos ir meilės kupiną atsidavimą.

 

Simone Weil (1909–1943) buvo viena originaliausių ir radikaliausių XX amžiaus prancūzų mąstytojų, kurios gyvenimas buvo neatsiejamas nuo jos filosofijos: ji siekė ne tik mąstyti apie teisingumą, bet ir jį įgyvendinti praktiškai per asmeninę auką ir solidarumą. Gimusi 1909 m. Paryžiuje, ji augo pasiturinčioje, agnostiškoje, bet itin intelektualioje žydų šeimoje. Jos tėvas buvo gydytojas, o vyresnysis brolis André Weil tapo vienu žymiausių savo kartos matematikų. Namų aplinka, kurioje dominavo aštrus intelektas ir etinės diskusijos, formavo Simone ankstyvąjį, nepaprastą protą ir ypač jautrią sąžinę. Jau ankstyvoje jaunystėje ji jautė gilų moralinį poreikį dalytis engiamųjų skausmu, kas tapo kertiniu jos gyvenimo motyvu.

 

Po puikių studijų Paryžiuje, vėliau École Normale Supérieure, Weil tapo filosofijos mokytoja. Tačiau akademinė karjera, kupina idėjų ir teorijų, jos netenkino. Siekdama patvirtinti savo filosofines ir politines idėjas, ji nuėjo iki kraštutinumo: 1934–1935 m. metus praleido dirbdama įvairiuose fabrikuose, įskaitant garsiąją Renault gamyklą. Dirbdama prie konvejerio, ji patyrė fizinį išsekimą, rutiną ir visišką darbininko nužmoginimą. Ši patirtis, kurios metu ji susidūrė su sunkumais, kuriuos nuolat patirdavo proletariatas, suformavo jos vėlesnę kritiką tiek kapitalizmui, tiek ir konvenciniam marksizmui, kurį ji laikė tiesiog dar viena engiančia jėga. Anksčiau buvusi aktyvia anarchistine pacifiste, ji galiausiai metė pamaldas, kad galėtų prisijungti prie respublikonų Ispanijos pilietiniame kare 1936 metais, nors dėl prastos fizinės būklės turėjo greitai grįžti.

 

Vėlesniu savo gyvenimo etapu Simone Weil pasuko į gilią krikščioniškąją mistiką. Nors ji niekada formaliai neatsivertė į katalikybę, nes tikėjo, kad Bažnyčia yra per daug institucinė ir atskirta nuo pažeidžiamųjų, jos dvasinis kelias tapo pagrindine jos kūrybos tema. Ji tyrinėjo tokias sąvokas kaip „dekreacija“ (savojo ego sunaikinimas), „būtinybė“ (pasaulio fizinis ir socialinis sunkumas) ir „malonė“ (Dievo įsikišimas į sielą). Svarbiausia jos koncepcija tapo „dėmesys“ (L'Attention) – jos manymu, didžiausia maldos ir etinio veiksmo forma buvo gebėjimas visiškai pasišvęsti kitam asmeniui ar problemai su visišku atsidavimu. Šios idėjos brandintos jos esė, kurios dažniausiai buvo paskelbtos tik po mirties.

 

Per Antrąjį pasaulinį karą Weil pasitraukė į Jungtinę Karalystę, kur dirbo Prancūzijos laisvųjų pajėgų (pasipriešinimo judėjimo) biure. Net ir tremtyje ji jautė pareigą dalytis okupuotoje Prancūzijoje kenčiančiųjų kančia. Jos etinis radikalizmas pasireiškė tragišku, bet simboliniu būdu: ji atsisakė valgyti daugiau maisto nei, jos manymu, gaudavo žmonės Prancūzijoje, todėl jos jau silpna sveikata, pažeista tuberkuliozės, dar labiau pablogėjo.

 

Šis savanoriškas apribojimas (kuris buvo labiau sąmoningas atsisakymas pakankamai maitintis, o ne tiesioginis badavimas), kartu su liga, lėmė jos mirtį. Simone Weil mirė 1943 m. rugpjūčio 24 d. Anglijos sanatorijoje, būdama vos 34 metų. Jos trumpos, bet nepaprastai intensyvios gyvenimo pabaiga buvo jos visą gyvenimą skelbtos filosofijos kulminacija: radikaliai praktinis etinis įsipareigojimas ir atsisakymas gyventi patogiai, kol kiti kenčia. Nors didžioji dalis jos darbų, tokių kaip „Sunkumas ir malonė“ (Gravity and Grace), buvo išleisti tik po mirties, Simone Weil paliko neišdildomą pėdsaką – jos filosofija ir asmeninis gyvenimas tebėra galingas pavyzdys, raginantis mąstyti apie teisingumo prigimtį, empatiją ir autentišką solidarumą.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą