2025 m. lapkričio 14 d., penktadienis

Dienos citata: Džidu Krišnamurtis (Jiddu Krishnamurti) apie tiesą ir tikrovės suvokimą

 

Sveiki, skaitytojai,

 

„Tiesa yra žemė be takų.“ Džidu Krišnamurtis

 

Man labai patiko ši jo citata, kurią aptikau Sal Rachele knygoje „Laiko paslaptis“, tad nusprendžiau labiau pasidomėti šiuo indų dvasiniu mokytoju, apie kurį tikriausiai Lietuvoje mažai kas žinoma.

 

Džidu Krišnamurtis (angl. Jiddu Krishnamurti), gimęs 1895 m. gegužės 11 d. Indijos Madanapalės mieste, buvo viena iškiliausių XX amžiaus dvasinių ir filosofinių figūrų. Jis gimė telugų kalba kalbančioje brahmanų šeimoje, kuri buvo gana skurdi, o jo tėvas, Džidu Narajaniahas, dirbo Britų administracijoje ir buvo Teosofų draugijos narys. Pats Krišnamurtis, būdamas dvylikos, patraukė šios Draugijos lyderio Čarlzo Ledbiterio dėmesį, kuris įtikėjo, kad Džidu yra ne kas kitas, o inkarnuotas Pasaulio Mokytojas (Maitrėja), laukiamas ateiti pasaulio gelbėtojas. Teosofai, ypač Anė Bezant, perėmė jo ir jo brolio Nityanandos globą, pasirūpino jo išsilavinimu Vakarų stiliumi ir 1911 m. sukūrė specialią organizaciją – „Rytų žvaigždės Ordiną“ – ruošiant Džidu šiam mesianistiniam vaidmeniui.

 

Vis dėlto, beveik du dešimtmečius rengtas tapti dvasiniu autoritetu, Krišnamurtis 1929 metais padarė radikalų ir visą dvasinį pasaulį sukrėtusį žingsnį: jis viešai atsisakė jam priskirto Pasaulio Mokytojo vaidmens ir paleido „Rytų žvaigždės Ordiną“. Tai buvo esminis jo gyvenimo lūžis. Jis tvirtai pareiškė, kad „Tiesa – tai neišvaikščiota žemė“ (arba „Tiesa yra žemė be takų“), ir kad tiesos negalima pasiekti per jokią organizaciją, dogmą ar guru, nes jie sukuria priklausomybę ir tampa autoritetu, o tai neigia asmeninę ir tiesioginę Tiesos patirtį. Nuo to momento, atmesdamas bet kokį autoriteto statusą, jis tapo nepriklausomu filosofu, praleidusiu visą likusį gyvenimą keliaudamas ir bendraudamas su žmonėmis visame pasaulyje.

 

Krišnamurčio filosofija buvo orientuota į radikalią asmeninę transformaciją ir tiesioginį savęs pažinimą. Jo veikalai, tokie kaip „Pirmutinė ir galutinė laisvė“ (The First and Last Freedom), „Ugdymas ir gyvenimo prasmė“ (Education and the Significance of Life), bei „Komentarai apie gyvenimą“ (Commentaries on Living), kviečia skaitytoją į intensyvią savianalizę. Jis ne siūlė jokios naujos sistemos, religijos ar praktikos, bet kvietė išsilaisvinti nuo baimės, autoritetų, praeities sąlygojimo ir paties „Aš“ (ego) ribų. Jo mąstymas ypač buvo koncentruotas į proto tyrimą, bandant suprasti, kaip mintys, baimė ir laikas sukuria iliuziją, kuri trukdo gyventi dabartyje ir visiškai patirti Tikrovę. Jis teigė, kad konfliktas (vidinis ir išorinis) yra savęs nepripažinimo rezultatas.

 

Krišnamurtis didelę savo dėmesio dalį skyrė švietimui, įkūręs kelias nepriklausomas mokyklas Indijoje, Jungtinėje Karalystėje (Brockwood Park School) ir JAV, kurių tikslas buvo ne tik akademinis, bet ir psichologinis bei dvasinis – ugdyti vaikus be baimės, konkurencijos ir bet kokios ideologinės indoktrinacijos. Šių mokyklų palikimas yra jo įsitikinimas, kad išorinės permainos visuomenėje neįmanomos be vidinės permainos asmenyje. Nors jo paties viešos paskaitos ir pokalbiai buvo itin populiarūs, pritraukdavo intelektualus, mokslininkus ir dvasinių ieškojimų žmones (jis bendravo su Aldousu Huxley, Bernardu Shaw, Dalai Lama), jis pats visą gyvenimą pabrėžė esąs ne guru, o tiesiog „veidrodis“, kuriame žmonės gali pamatyti save.

 

Asmeniniame gyvenime Krišnamurtis niekada nesukūrė šeimos tradicine prasme ir nevedė. Visą savo gyvenimą jis palaikė intymų ir artimą ryšį su broliu Nityananda, kuris anksti mirė. Nepaisant to, jo gyvenimas buvo pažymėtas giliais asmeniniais santykiais, įskaitant ilgą draugystę su Anė Bezant dukra. Jo palikimas yra ne organizacija ar sekta, bet tekstinis ir garsinis kūnas, kurį sudaro apie 70 knygų, apimančių jo paskaitų, diskusijų ir rašinių medžiagą, išverstą į dešimtis kalbų. Džidu Krišnamurtis mirė 1986 m. vasario 17 d. Ojai slėnyje, Kalifornijoje, sulaukęs 90 metų, nuo kasos vėžio. Jo paskutinės kalbos ir pokalbiai buvo skirti pabrėžti jo mokymo nepriklausomumą ir užtikrinti, kad po jo mirties nebūtų jokios naujos organizacijos, kuri perimtų jo vardą ir sukurtų naują autoritetą. Jis mirė taip, kaip ir gyveno: atsisakydamas bet kokios institucinės priklausomybės.

 

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą