Sveiki, skaitytojai,
Nemažai tikėjausi iš norvegų režisierės Thea
Hvistendahl filmo „Nesiilsėkite ramybėje“ (norv. Håndtering av
udøde) (2024), kurį pernai rodė „Scanorama“, nors buvau įspėtas, kad
šis siaubo ir mistinio atspalvio turintis filmas – ne kiekvienam. Tą po seanso
galiu paliudyti ir aš.
Istorija pasakojama koliažo principu, t. y. kelios
viena tema susijusios aplinkybėmis novelės. Viena iš istorijų pasakoja motinos
Anos sūnaus netektį, kita – autoavarijoje mirusios moters nelaimingas
atsitikimas, dar kita – ilgametės senolės mirtis, kurią palaidoja jos širdies
draugė. Trys besisukančios istorijos „nesusikerta“, tačiau išlaiko vientisą
atmosferą ir mistinę idėją. Negalėdami susitaikyti su praradimo skausmu,
likimas iškrečia piktą išdaigą, kadangi prikelia mirusiuosius mylimiesiems,
kurie besąlygiškai juos priima į savo gyvenimą. Senolis išsikasa savo anūko
palaikus, kurie vos funkcionuoja, o į mylimosios našlės namus iš šermenų salės sugrįžta
mirusi draugė, ligoninėje prisikelia po autoavarijos mylimoji...
Siaubas tame, kad prisikėlimas nežada standartinės
Gerosios Naujienos, priešingai – prikelti merdintys ir pūvantys kūnai suteikia
tik laikiną iliuziją, jog galima aplenkti ir nugalėti mirtį. Netrukus visi
mylimieji tą supranta, matydami, kad nei gyvi, nei mirę artimieji nebėra tokie
patys, jų žmogiškumas ir tai, kas juos iš tikrųjų jungė yra antgamtinis
pokštas, neturintis nieko bendra su prisikėlimu. Galiausiai zombiai, nesąmoningai
neskirdami gyvųjų, ima juos ryti, tačiau režisierė nekuria standartinio siaubo
ir zombių holivudinio reginio. Priešingai – režisierė atidi fiksuotai simbolikai
ir metaforoms, todėl filme siaubas tampa galimybe kalbėti apie (ne)susitaikymą su
praradimu ir laikinumu, o problema kyla iš to, kad kartais neįmanoma greitai
visko paleisti, todėl ir veikėjai „prisirišę“ prie yrančių kūnų ir juose
esančių antžmogių, o tai iš esmės yra galimybė savaip pratęsti saitus su
mirusiaisiais.
Mintis akivaizdi ir ji išreikšta kino kalba labai
lėtai. Siaubo elementus stelbia psichoanalitinis neskubus, sakyčiau,
meditatyviai lėtas pasakojimas, neturintis kažin kokio nuoseklaus ir įprasto „suveržtumo“,
todėl šios trys istorijos plūduriuoja tarp šokiruojančio absurdo ir
metaforizuotos abstrakcijos. Nepatiko ir neįtikino, nors filmą rinkausi
išskirtinai dėl norvegų aktorės Renate Reinsve, kuri, kaip visada, perteikė emocijas
puikiai stambiu planu, tačiau filmo tekstūra pasirodė trikdančiai nuobodi. Stebino
kai kada gan neblogai išgautas siaubo elementas, nejaukumas, aklas veikėjų
mistinio pasaulio priėmimas ir susitaikymas su zombiais ant rankų ir miegamųjų
lovose, kas, aišku, filmą dar labiau metaforizuoja ir sąlygoja nuo įprastinės
logikos. Visgi filmą, manau, greitu metu pamiršiu ir dėl to nė kiek nesigraužiu.
Mano įvertinimas: 3/10
Kritikų vidurkis: 70/100
IMDb: 5.3
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą