2025 m. lapkričio 30 d., sekmadienis

Asmenybė. Konstantinas Somovas – rusų dailininkas, tapęs idealistinius Rokoko ir homoerotinius paveikslus


Sveiki, skaitytojai,

 

Konstantinas Andrejevičius Somovas (Konstantin Somov) gimė 1869 m. lapkričio 30 d. Sankt Peterburge, Rusijos imperijoje, ir tapo vienu ryškiausių „Meno pasaulio“ (Mir iskusstva) judėjimo, puoselėjusio estetiką, simbolizmą ir neoklasicizmą, atstovu. Jo kilmė buvo išsilavinusi ir pasiturinti – tėvas Andrejus Somovas buvo žinomas meno istorikas ir Ermitažo muziejaus vyriausiasis kuratorius, o tai užtikrino Konstantinui ne tik materialinę gerovę, bet ir priėjimą prie Vakarų Europos bei Rusijos meno pavyzdžių nuo pat mažens. Ši aplinka anksti suformavo jo ypatingą estetinį skonį, nukreipdama jį link Rokoko epochos elegancijos, portretų ir intymių scenų.

 

Kūrybinio kelio pradžia ir „Meno Pasaulis“

 

Somovas mokėsi Imperatoriškojoje dailės akademijoje Sankt Peterburge, kur susipažino su Aleksandru Benua (Alexandre Benois) ir Sergejumi Diagilevu (Sergei Diaghilev), būsimais „Meno pasaulio“ lyderiais. Ši draugystė ir meniniai idealai paskatino jį 1898 m. tapti vienu iš judėjimo steigėjų. „Meno pasaulis“ siekė atgaivinti Rusijos meną, priešindamasis akademiniam realizmui, ir skatino L'art pour l'art (Menas menui) idėją. Somovo ankstyvojoje kūryboje dominavo idealizuoti, melancholiški portretai, intymios buities scenos, iliustracijos ir teatrinis dekoratyvumas, kuriuose atsispindėjo jo nostalgija prabėgusiai elegantiškai carinei Rusijai bei Rokoko estetika.

 

Konstantinas Somovas buvo atvirai homoseksualus, o tai buvo retas ir drąsus pasirinkimas tiek carinėje Rusijoje, tiek vėliau sovietinėje aplinkoje. Jo asmeninis gyvenimas ir santykiai atsispindėjo ir jo darbuose, nors subtiliai: jo kūriniuose dažnai vaizduojamos tos pačios lyties temos, nuogi vyrai ir homoerotinė įtampa, užmaskuota mitologijos ar Rokoko pastoralių rūbu. Somovas niekada nebuvo sukūręs tradicinės šeimos, tačiau ilgą laiką buvo artimas su keliais modeliais ir meilužiais, kurie tapo nuolatiniais jo portretų herojais. Pats žymiausias jo nuolatinis modelis, o vėliau ir meilužis, buvo Michailas Kuznecovas, kuris ne tik pozavo jam, bet ir rūpinosi menininko buitimi.

 

Politinis ir kultūrinis kontekstas – persona non grata

 

Somovo gyvenimas ir kūryba vyko dviejų didelių lūžių fone: Rusijos imperijos žlugimo ir Sovietų Sąjungos įsigalėjimo. Menininkas, puoselėjęs estetizmą, individualizmą ir Vakarų Europos kultūros paveldą, buvo natūralus antibolševikas. Po 1917 m. Spalio revoliucijos, Sovietų valdžia atmetė dekadentišką estetiką, o ypač „Meno pasaulio“ puoselėtą „Menas menui“ principą, kuris buvo laikomas buržuaziniu. Somovo atviras homoseksualumas ir politinės pažiūros padarė jį nepageidaujamu asmeniu (persona non grata) naujajai santvarkai. Nors iš pradžių jis bandė dirbti naujosiomis sąlygomis (dėstė ir iliustravo), spaudimas ir nepriteklius privertė jį galvoti apie emigraciją.

 

1924 m. pabaigoje Konstantinas Somovas legaliai emigravo iš Sovietų Rusijos į JAV kaip Rusijos dailės parodos komisaras. Tačiau galiausiai pasirinko persikelti į Paryžių, Prancūziją, kur praleido likusį gyvenimą. Emigracijoje jis išliko ištikimas savo stiliui – tapė portretus, įskaitant garsaus pianisto Sergejaus Rachmaninovo portretą, ir intymias, alegorines scenas, kurios jam priminė prarastą Rusiją. Nors finansinė padėtis buvo permaininga, Paryžius jam suteikė kūrybinę laisvę ir leido gyventi atvirą homoseksualo gyvenimo būdą be sovietinės baimės ir cenzūros. Konstantinas Somovas mirė natūralia mirtimi 1939 m. gegužės 6 d. Paryžiuje, Prancūzijoje. Jam buvo 69 metai.

 

Apie K. Somovo paveikslą „Vaivorykštė“ (1897)

 

Konstantino Somovo paveikslas „Vaivorykštė“ (The Rainbow), sukurtas 1897 metais, priklauso ankstyvajam menininko kūrybos etapui ir yra vienas esminių darbų, apibrėžusių jo ryšį su simbolizmu ir „Meno pasaulio“ (Mir iskusstva) judėjimu. Šis darbas, dažnai nutapytas subtilia akvarele arba guašu, išsiskiria ypatingu lyriškumu ir melancholija. Paveikslas vaizduoja idilišką, bet kartu ir neprieinamą peizažą, dažnai su viena ar keliomis figūromis, sustingusiomis momentinėje refleksijos pozoje. „Vaivorykštė“ čia simbolizuoja ne tik gamtos reiškinį, bet ir prabėgusios akimirkos grožį, neišsipildžiusias viltis bei nostalgiją idealizuotam pasauliui, kas buvo būdinga to meto dekadentinei estetikai.



 

Šis kūrinys puikiai atspindi „Meno pasaulio“ judėjimo, kuriam Somovas priklausė, dvasinę estetiką. Judėjimas siekė nutolti nuo XIX amžiaus antrosios pusės Rusijos realizmo ir socialinės tematikos, o „Vaivorykštė“ siūlė pabėgimą į rafinuotą, individualistinį grožio pasaulį. Paveikslo kompozicija yra subalansuota, o spalvos – prislopintos ir elegantiškos, pabrėžiančios dekoratyvinę kūrinio vertę. Somovas čia demonstruoja ankstyvąjį susižavėjimą XVIII amžiaus portretais ir prerofaelitų (angl. Pre-Raphaelites) stiliumi, kuriame žmogiškosios figūros yra pateikiamos su romantiška ir šiek tiek dirbtine gracija, priešinantis akademinio meno kanonams.

 

Nors „Vaivorykštė“ (1897) nėra tiesiogiai homoerotinio turinio, kaip jo vėlesni, atviresni darbai iš 1920-ųjų, jis žymi lūžį asmeninėje Somovo estetikos raidoje. Šiame paveiksle jaučiamas tas jautrus intymumas ir emocinis niuansas, kuris vėliau bus perkeltas į jo labiau jausmingus portretus ir pastorales. Paveikslas nurodo menininko polinkį į izoliuotas, subjektyvias scenas, kurios leidžia jam tyrinėti asmeninius jausmus ir atitrūkti nuo išorinio pasaulio realijų. Būtent šis lyrinis potencialas padėjo sukurti pagrindą, ant kurio vėliau išaugo jo brandi kūryba, apėmusi ne tik nostalgiją, bet ir ryškų dekadansą bei homoseksualias temas, ypač po 1900-ųjų, kai jis pradėjo labiau įkvėpimo semtis iš Rokoko stiliaus. Paveikslas „Vaivorykštė“ (1897) yra vertinamas ne tik kaip estetinis, bet ir kaip istorinis dokumentas, žymintis fin de siècle (amžių sandūros) estetinės kultūros nuotaikas Rusijoje.

 

Konstantinas Somovas ir mūza Snežkovskis

 

Konstantino Somovo vėlyvieji gyvenimo metai Prancūzijoje, po emigracijos, buvo glaudžiai susiję su vyru, vardu Snežkovskis (Snezhkovsky), kuris tapo ne tik menininko modeliu ir meilužiu, bet ir svarbia jo asmeninio gyvenimo dalimi. Nors Somovas visą gyvenimą palaikė ryšius su įvairiais vyrais, kurie pozavo jo erotinėms ir pastoralinėms scenoms, Snežkovskis, kurio tikrasis vardas ir detalės lieka apgaubtos paslapties, išsiskyrė savo patikimumu ir ištikimybe. Paryžiuje Somovas gyveno atvirą gėjišką gyvenimo būdą, o Snežkovskis buvo ilgalaikis kompanionas, atlikęs ne tik intymaus partnerio, bet ir pagalbininko buityje bei asmeninio asistento vaidmenį. Šie santykiai atspindėjo Somovo poreikį ne tik meilei, bet ir stabilumui, kurio jis neteko emigracijoje.

 

Snežkovskio įtaka ir vieta Somovo gyvenime ryškiai atsiskleidė jo tapyboje. Jo kūnas ir veidas tapo nuolatiniu Somovo drobių motyvu, pakeisdamas ankstesnius modelius, su kuriais menininkas bendravo Rusijoje. Šiems santykiams skirti darbai pasižymėjo intensyvesniu intymumu ir tiesmukumu, lyginant su ankstyvosiomis alegorijomis, o Snežkovskis tapo Somovo vėlyvojo periodo grožio idealu. Jo portretai ir aktų studijos buvo tapomos jau ne tik kaip nostalgija prarastam Rokoko pasauliui, bet ir kaip tiesioginė pagarba meilei ir stabilumui, kurį jis rado Paryžiuje.



Paveikslas "Boksininkas", 1933



Dailininkas ir jo modelis

 

Vienas žymiausių šių santykių įamžinimų yra paveikslas „Boksininkas“ (The Boxer, 1933), kuris iš tiesų yra Snežkovskio portretas. Šis paveikslas yra unikalus Somovo kūryboje. Jis nutolo nuo įprastinės Rokoko ar pastoralių tematikos ir pavaizdavo jaunąjį mylimąjį moderniai, be nereikalingų alegorijų. Paveikslas vaizduoja stiprų, jauną vyrą, bet ne kaip mitologinį herojų ar XVIII a. dvariškį, o kaip savo laikmečio sportininką. Šis darbas yra atviras Snežkovskio fizinės jėgos ir grožio garbinimas, o kartu ir retai pasitaikantis pavyzdys, kai Somovas priėmė moderniosios kultūros elementą.

 

Portreto reikšmė yra dvejopa. Pirmiausia, tai yra menininko asmeninis pareiškimas apie savo meilę ir intymų gyvenimą, kuris Paryžiuje galėjo būti išreikštas laisviau nei carinėje ar sovietinėje Rusijoje. Antra, „Boksininkas“ (1933) demonstruoja Somovo meninę brandą ir gebėjimą evoliucionuoti. Jis ne tik atstovauja Somovo vėlyvajam stiliui – elegantiškam, bet detalesniam ir santūresniam, – bet ir patvirtina Snežkovskio svarbą kaip jo gyvenimo ir kūrybos šaltiniui paskutiniaisiais metais. Šis portretas tapo meniniu testamentu jų partnerystei, įamžinant mylimojo atvaizdą per Somovo estetinę viziją.

 

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą