Sveiki,
Aktorius Viggo Mortensen į kino istoriją įėjo ne vien
tik įsimintinu pasirodymu „Žiedų valdovas“ filmų serijoje, bet ir kitais
ryškiais vaidmenimis kine, tačiau mažiau kas žino, kas šis garsus aktorius taip
pat yra išbandęs ir režisieriaus krėslą. Jo paties parašytas scenarijus ir
pastatymas „Užmarštis“ (angl. Falling) (2020) mane kažkaip
pralenkė ir nepamačiau, jog filmas toks egzistuoja, gal būčiau anuomet ir
anksčiau pažiūrėjęs. Bet, kaip sakoma, geriau dabar, negu niekada.
Filmas su šiokiu tokiu LGBT indeksu, nors filme tai ir
nėra vaizduojamos istorijos pagrindinis dėmuo. Pagrindinis istorijos veikėjas –
savo gyvenimą su partneriu susikūręs pilotas Džonas. Džonas ir Erikas augina
mažametę dukrelę ir, atrodo, kad istorija galėtų pasakoti apie jų įprastą
kasdienybę, bet iš esmės taip nėra. Džonas į savo namus parsiveža Alzheimeriu pradėjusį
sirgti tėvą Vilį, kuris nuolat praradinėja atmintį, todėl dažnai sutrinka,
tampa ūmus ir net šiek tiek agresyvus. Netrukus žiūrovas sužino, kad iš tikrųjų
Džono tėvas iš tikrųjų visą gyvenimą buvo šiukštus kietakaktis, bandęs įvesti
savo šeimai patriarchalinės diktatūros principą, kad jį mylėtų ir gerbtų, nes
kadaise pats smurtu buvo augintas ir auklėtas Džono prosenelio. Filmas
atskleidžia fragmentinius Džno patyrimus iš vaikystės ir paauglystės, kada
kentė nuo tėvų skyrybų ir tėvo užgaulių, įsakinėjimų, smurto ir diktatūros. Įdomu
tai, kad vis prarandantis atmintį tėvas nesikeičia, jis elgiasi tais pačiais
modeliais, kokiais elgėsi visą gyvenimą su sūnumi: tyčiojosi iš jo
homoseksualumo, menkumo ir kartojo tas pačias įsakmias frazes, tad Džonui
užduotis yra nereaguoti į tėvo nenuovokumą, tačiau skauduliai sukyla kaskart,
kai jis atsiduria šalia tėvo ir teleportuoja jį į prisiminimų pasaulį...
Labai įdomus šįkart pasirodė aktoriaus Lance Henriksen
vaidmuo, kuris sukūrė savo galias prarandančio senuko vaidmenį. Niekada gyvenime
nepasakęs sūnui, kad jį myli ir nė už nieką niekada neatsiprašęs dėl savo
išdidumo, jis iki gyvenimo galo nepripažįsta savo elgesio pasekmių: šeima nuo
jo nusigręžė, jis yra nemylimas ir juo rūpinamasi vien tik iš bendražmogiškos
pareigos, ko pats niekada gyvenime nedarė. Užmarštis kaip procesas filme veikia
dvejopai: tai Džono atleidimo tėvui sąlyga ir galimybė išgyti, o pačiam tėvui susitaikyti
su savo pažeidžiamumu, kurį visą laiką ignoravo. Žinoma, iš to kyla nepatogumai
ir konfliktai, skatinantys veikėjus subtiliai susivokti savo šeiminėje vaidmenų
situacijoje, tačiau tiek vienam, tiek kitam tai gana sudėtinga.
„Užmarštis“ – tai, sakyčiau, iš dalies vienos
sudėtingos situacijos filmas su nemažai tėvo ir sūnaus pokalbių, iliustruotų
praeities fragmentiniais etiudais. Sakyčiau, pavykusi juosta, sudėtinga santykių
analizė. Labiausiai patiko kivirčai, kuriuose išryškėdavo per pyktį ir
nutylėjimus tikroji veikėjų padėtis ir santykis, bet kai kada filmas priartėdavo
ir pernelyg didelio aiškinimo žiūrovui, kodėl yra taip, kaip yra. Nepaisant to,
filmas subalansuotas dėl gerai parašyto scenarijaus, manau, tiktų adaptuoti ir
kokiam teatro spektakliui, o šį Viggo variantą, kuriame jis ne tik režisuoja,
bet ir atlieka sūnaus Džono vaidmenį, gali žiūrėti rimtesnio ir gumaniškesnio kino
žiūrovai, kurie mėgsta dramas su subtiliai ir paradoksaliai išreikštu humoru.
Mano įvertinimas: 7.5/10
Kritikų vidurkis: 63/100
IMDb: 6.5
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą