Sveiki, skaitytojai!
2020 metai, labai gerai pamenu, buvo vis dar gūdūs
karantininiai metai, o mūsų teatras buvo izoliuotas, aktoriai skaitė net per zoomą
pjeses ir stengėsi bent jau šitaip kaip nors išgyventi. Bet premjeros
nebuvo nutrūkusios! Tais 2020 metais įvyko ir režisieriaus Oskaro Koršunovo
spektaklio pagal rašytojo Rimanto Kmitos romaną „Remyga“ premjera
su Valstybinio Šiaulių teatro aktoriais. Spektaklio nepavyko pamatyti
ištisus penkerius metus, tą padariau tik šią savaitę, tad dalinuosi vėlgi savo
įspūdžiais, pastebėjimais ir pajautimais.
Prisipažinsiu, kad nesu skaitęs nė vienos R. Kmitos
knygos. Nė vienos! Neturiu jokio nusistatymo, tiesiog netraukia, tačiau su
malonumu pažiūrėjau jo romano „Pietinia kronikas“ adaptaciją kine. Buvo labai
gerai. Kitas jo romanas „Remyga“ tapo Valstybinio Šiaulių dramos teatro
pastatymo medžiaga – nieko nuostabaus, nes centre – Šiauliai, savitas,
išskirtinis ir savo atmosferą bei veidą turintis miestas, kuris dėl R. Kmitos
tapo plačiau žinomas visoje Lietuvoje. Įdomu, jog šios medžiagos ėmėsi ne bet
kas kitas, o būtent Oskaras Koršunovas, tad savaime aišku, kad spektaklis bus
geras arba labai geras, nes kitaip beveik nebūna.
„Remyga“ pasakoja apie laikotarpį, kai griūva Sovietų
Sąjunga, iš devinto dešimtmečio pereinama į laukinio gariūnmečio dešimtą
dešimtmetį, kai tuo metu Šiauliuose siaučia ir karaliauja Princas (realiai
egzistavęs toks mafijozas Šiauliuose). Istorijos centre – komplikuoto likimo
Remigijus, kurį visi vadina tiesiog Remyga (aktorius Anicetas Gendvilas). Pabuvojęs
Afganistano kare ir iš jo grįžęs gyvas ir sveikas, jis veda vietos turtingo
mafijozo dukrą Sonatą. Nemažą spektaklio dalį pasakojamas vyksta kaip vestuvinis
uliavojamas su degtine, nesibaigiančiomis cigaretėmis, muštynėmis,
girtutėliais pokalbiais, tačiau akivaizdu, kas linksmai prasideda, tas liūdnai
baigiasi. Tai beveik kaip dėsnis, kuris tinka ir Remygai.
Galiausiai Remyga įsitvirtina su Sonata (aktorė Monika
Geštautaitė), tačiau nieko neuždirba, o Remyga vis dar žvalgosi į darbo kolegę
Laimą. Uošvis (aktorius Vytautas Kaniušonis) bando jį pajunkti savo nešvariems kontrabandiniams
reikalams, nes Remyga dirba milicininku, o ten padeda sukčiauti, tačiau Remyga
nelaimingas: jį kamuoja košmarai apie karo išgyvenimus Afganistane, jo žmona
nesupranta, kodėl jis kasnakt kažko bijo, negali normaliai miegoti, Remyga
nežino, kur dingo jo tėvai, bando juos surasti per archyvus, tačiau veltui. Netrukus
gimsta sūnus Mindaugas ir gyvenimas pašlyja visai, nes Remygą ima ėsti vidiniai
demonai, kurie pamažu jį traukia į sielvartingos kančios liūną... Demonai pasirodo
savaip: rimbu plakanti sadistė apdegusi velnienė, ant paspirtuko mamos beieškantis
mažas vaikelis ir kt.
Iš esmės spektaklis, kad ir komiškas, pamažu jis
įgauna vis tamsesnių ir labiau psichoanalitinių bruožų. Niekas vargšų anuomet vyrų,
kaip ir Remygos, negydė psichiškai, aplinkiniai negalėjo suvokti, ko šie karą
išgyvenę jaunuoliai negali normaliai grįžę toliau gyventi, bet tiesa kaip ir
visų panašaus likimo kareivėlių: neįmanoma grįžti iš karo, tu visada lieki kare,
o tai galioja ir Remygai. Čia labai šioji istorijos dalis primintų Svetlanos
Aliksijevič dokumentinės prozos liudijimus „Cinko berniukai“, o toji istorijos
dalis apie santykius su korumpuotu uošviu ir jo dukrele kažkodėl Ričardo Gavelio
„Jauno žmogaus memuarai“. Spektaklį paįvairina aktorių šiaulietiška šnekta ir
Šiaulių miesto niuansai, kuriuos tikriausiai tikras šiaulietis dar labiau juos
suvoks ir pamatys. Kita Remygos problema – tapatybė. Tik istorijos pabaigoje
jis išties susivokia, koks monstras yra jo uošvis ir kad reikia gelbėti bent
jau sūnų, tačiau neatrodo, kad Remygai išvis iki tol būtų rūpėjusi tėvystė.
Manding, čionai įžiūriu nemažai lyčių stereotipinių
vaidmenų. Sonata nori, kad jos vyras uždirbtų tiek, kad ji būtų aprūpinta, nors
pati yra pervargusi nuo rūpinimosi sūnumi. Ši pora nesusikalba, nepasidalija darbais,
o elgiasi pagal standartinį modelį: namai ir vaikai – moters reikalas, o
pinigai, biznis – vyrų, sakyčiau, vaidmenų pasidalinimas dar labiau atvėrė tarp
sutuoktinių bedugnę. Abiem reikia psichologinio palaikymo ir poilsio, tačiau
gauna tik abortus ir šaunamuosius ginklus iš savo draugų. Kitaip sakant, tai
iliuzijų pasaulis, kuriame visi įklimpę, nelaimingi, smurtaujantys, negalintys pakeisti
savo likimo, todėl tiek Remyga, tiek Sonata yra tragiški ir tokių tikriausiai
tuo metu Lietuvoje buvo pilna. Pats savo giminėje vieną tokią pamenu.
Scenoje svarbiausiais scenografiniais akcentais tampa
sulamdytas seno modelio automobilis, kuris tampa ir vonia, ir pasikalbėjimo
būdele, ir vestuvių kambariu, sekso lova. Daugiafunkcis dešimto amžiaus
pradžios audi modelis simbolizuoja laisvės ir nepriklausomybės ištroškusį
gyvenimą, bet kartu ir tamsumą, skurdą ir prastą kultūrą, kurioje augo ir
savaip gyvenimą gyveno ištisa karta. Čia kaip sovietmečio agrarinis simbolis – mėlynas
baltarusių traktorius, taip šio laikotarpio – audi automobilis. Kitas svarbus
akcentas – didžiulis kryžius, iliuzijų ir vilčių simbolis, kuris turėtų
apvalyti sujauktus ir orumą praradusius gyvenimus, tačiau tampa mafijozų
prostitučių šokių stulpu, akivaizdu, kad tai, kas šventa tampa tik tam tikru
pajuokos objektu ir tikrasis gijimas nei Reimygai, nei kitiems neįmanomas.
Tiesa, yra ir trečias svarbus simbolis – projektoriumi
rodoma pilnatis, kuri simbolizuoja Remygos virtimą žvėrimi, monstru,
vilkolakiu. Kai kada mėnulis žada ir socialines visuomenines permainas, t. y.
perėjimą nuo sovietizacijos suirutės iki laisvos Lietuvos, per mėnulį rodomi to
laikmečio masinio prieinamumo ženklai, produktai: „Santa Barbara“, „Tomas ir
Džeris“ bei kadrai, kai skelbiama Lietuvos nepriklausomybė, matomi Mamontovas, Džordana
Butkutė, „Bixai“ ir kt. Kelia nostalgija – tai praeitas gyvenimas, kuris nori
nenori puikiai papildo visą vaizdinio kontekstą, ją ironizuoja, bet kartu žiūrovui
sužadina nostalgiją.
Spektaklis man patiko, visumoje išgauta vientisa
Remygos vilkolakiškoji susivokimo tragiška istorija. Pačia bendriausia prasme
spektaklis ne vien tik apie laikmetį, bet ir pastangas susivokti, kad sergi ir
tau reikia pagalbos. Kitaip sakant, tai psichoterapinio turinio istorija, deja,
vyrų psichinė sveikata niekam nerūpėjo, jie suluošinti, sulaužyti šalies
didvyriai, o kai kada alkoholikų ir mafijozų, nusipirkusių nelegaliai išdavą
nuo karinės prievolės ir pašaukimo į Afganistaną, pajuokos subjektais. Tai pasakojimas
apie iliuzijas ir neteisingą laikmetį, kuris kupinas absurdo, nesusikalbėjimo,
menkaverčių džiaugsmų ir daug ašarų. Puiki medžiaga, o pats spektaklis,
sakyčiau, nors O. Koršunovo repertuare, mano akimis, ir nėra pačios
aukščiausios prabos, tačiau vis tiek labai geras. Asmeniškai šis spektaklis tiek
režisūrine prasme, tiek veikėjų tragiškumu man koreliavosi su absoliučiu O.
Koršunovo hitu „Išvarymas“ – abu spektakliai turi panašumų.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą