2025 m. lapkričio 14 d., penktadienis

Asmenybė. Rašytojas Salman Rushdie gyvenimas, knygos ir kūrybos bruožai bei sąsajos su Indija


Sveiki, skaitytojai!

 

Tęsiu žymiausių pasaulio rašytojų istorijas, tad manau, kad tie, kurie skaitė Salmano Rushdie knygų, supranta, koks tai unikalus rašytojas. Šis įrašas skirtas jam ir apie jį.

 

Seras Ahmedas Salmanas Rushdie gimė 1947 m. birželio 19 d. Bombėjuje (dabar Mumbajus), Britų Indijoje, pasiturinčioje Kašmyro musulmonų šeimoje. Jo tėvas buvo Kembridže mokslus baigęs verslininkas, o motina – mokytoja. Kilęs iš liberalios ir sekuliarios aplinkos, Rushdie išsilavinimą gavo Anglijoje, prestižinėje Regbio mokykloje, o vėliau studijavo istoriją Kembridžo universitete. Šis kultūrinis Indijos, britiškojo auklėjimo ir Vakarų švietimo derinys tapo pagrindine jo kūrybos tema – tapatybės, migracijos ir Rytų bei Vakarų civilizacijų sąsajų nagrinėjimo ašimi.

 

Savo literatūrinę karjerą Rushdie pradėjo 1975 m. išleidęs romaną „Grimus“, tačiau pasaulinės šlovės sulaukė 1981 m. pasirodžius antrajam romanui „Vidurnakčio vaikai“ (Midnight's Children), kuris kažkada asmeniškai man padarė didelį įspūdį. Šis romanas, kuriame per Saleemo Sinais, gimusio lygiai Indijos nepriklausomybės paskelbimo metu, gyvenimą, panaudojant magiškojo realizmo elementus, pasakojama moderniosios Indijos istorija, pelnė jam prestižinę „Booker Prize“ premiją. Pats Rushdie yra sakęs, kad „Vidurnakčio vaikai“ buvo knyga, kuria jis stengėsi „atsigrąžinti“ prarastą ryšį su gimtine po to, kai ilgą laiką gyveno užsienyje. Jo literatūra, pasižyminti efuziniu (pertekliniu) stiliumi, alegorijomis ir humoru, vertinama dėl gebėjimo sujungti asmeninę istoriją su didžiaisiais istoriniais pasakojimais, kritiškai nagrinėjant kolonijinę ir pokolonijinę patirtį.

 

Didžiausias skandalas, pakeitęs rašytojo gyvenimą, kilo 1988 m. išleidus romaną „Šėtono eilės“ (The Satanic Verses). Knyga, nagrinėjanti tikėjimo, abejonių ir pranašystės prigimtį per siurrealistinius personažus, daugelio musulmonų buvo palaikyta šventvagyste dėl neva menkinančio Pranašo Mahometo ir jo žmonų pavaizdavimo. Rushdie patikslino, jog knyga yra labiau apie migraciją, metamorfozes ir suskaldytą savastį, tačiau 1989 m. Irano aukščiausiasis lyderis ajatola Ruhollah Khomeini paskelbė fatvą – religinį ediktą, raginantį nužudyti rašytoją. Tai privertė Rushdie ištisus dešimtmečius gyventi slapstantis, jam buvo suteikta nuolatinė Jungtinės Karalystės policijos apsauga.

 

Nepaisant nuolatinės mirties grėsmės, Rushdie tęsė savo kūrybinį darbą, rašydamas tokius romanus kaip „Harūnas ir Pasakų jūra“ (Haroun and the Sea of Stories, 1990) – pasaką, dedikuotą jo sūnui Zafarui, ir memuarus „Džozefas Antonas“ (Joseph Anton, 2012), kuriuose detaliai aprašė savo gyvenimą slapstantis (Džozefas Antonas – jo slapyvardis tuo metu). Už savo indėlį į literatūrą jis 2007 m. gavo riterio titulą Didžiojoje Britanijoje. Šiuo metu Rushdie turi Britanijos ir JAV pilietybes ir gyvena Niujorke.

 

Rushdie asmeninis gyvenimas buvo gana permainingas: jis buvo vedęs penkis kartus. Pirmoji santuoka su Clarissa Luard pagimdė jo vyriausiąjį sūnų Zafarą Rushdie. Vėlesnė santuoka su Elizabeth West suteikė jam antrąjį sūnų – Milaną Rushdie. Nors jo santuokos baigdavosi skyrybomis (įskaitant ir su virėja bei televizijos laidų vedėja Padma Lakshmi), jis visada pabrėžė tėvystės svarbą, teigdamas, kad sūnūs yra didžiausias apdovanojimas jo gyvenime, o vyriausiojo sūnaus vaikystė buvo ypač paveikta fatvos. Nuo 2021 m. jis yra vedęs menininkę ir poetę Rachel Eliza Griffiths.



Knygos lietuviškai.

 

2022 m. rugpjūčio mėnesį, kai Rushdie jau buvo pradėjęs gyventi santykinai normalų gyvenimą ir rengėsi kalbėti apie JAV kaip prieglobstį tremties menininkams, jis patyrė šiurpią ataką. Renginio metu Čatauqua mieste, Niujorke, jį peiliu užpuolė užpuolikas. Rushdie patyrė daugybę dūrių, dėl kurių jam prireikė ilgai trunkančios reabilitacijos. Sunkūs sužalojimai paliko ilgalaikių pasekmių, įskaitant nervų pažeidimus rankoje ir itin rimtą sužalojimą akyje. Rašytojas vėliau atskleidė, kad dėl sužalojimų prarado regėjimą dešinėje akyje, o pats prisiminė, kad akis jam atrodė „išvirtusi, ištinusi“ ir „kabėjo ant skruosto, kaip minkštai virtas kiaušinis“. Apie šią ataką ir išgyvenimo patirtį jis parašė naujoje knygoje „Peilis: apmąstymai po pasikėsinimo nužudyti“ (Knife: Meditations After an Attempted Murder). Ši patirtis tik dar labiau sustiprino jo, kaip žodžio laisvės ir atsparumo simbolio, statusą.

 

Salman Rushdie kūrybos bruožai

 

Viena pagrindinių Salman Rushdie literatūros ašių yra identiteto ir migracijos problema. Rushdie, pats būdamas kilęs iš Indijos, bet augęs ir gyvenęs Vakaruose, nuolat tyrinėja „išvietintų“ asmenų, emigrantų ir tremtinių patirtis. Jo veikėjai dažnai balansuoja tarp dviejų pasaulių – gimtosios Rytų kultūros ir pasirinktosios Vakarų. Tai sukuria nuolatinę suskaldytos savasties, nostalgijos prarastam pasauliui ir prisitaikymo prie naujų realijų įtampą, kurią jis aprašo kaip nuolatinę metamorfozę. Kūryboje iškyla klausimai: kas apibrėžia žmogaus tapatybę ir ką reiškia būti namuose?

 

Kitas esminis Rushdie kūrybos bruožas ir tema – pokolonijinės realybės ir istorijos perinterpretavimas. Romane „Vidurnakčio vaikai“ jis parodo Indijos istoriją per magiškojo realizmo prizmę, kur asmeninis pasakojimas glaudžiai persipina su nacionaliniais įvykiais. Jis dažnai naudoja alegoriją ir satyrą, kad dekonstruotų ir kritikuotų politinį bei socialinį pokolonializmo palikimą, įskaitant korupciją, autoritarizmą ir religinį fanatizmą. Rushdie literatūra siekia sugriauti dominuojančius Vakarų naratyvus ir pasiūlyti alternatyvius, subjektyvius ir dažnai chaotiškus pasakojimus, kurie atspindi tikrąją kultūrų sankirtos realybę.

 

Ypatingą vietą Rushdie darbuose užima tikėjimo, abejonių ir žodžio laisvės konfliktas. Tai ypač ryšku kontroversiškame romane „Šėtoniškos eilės“, kuriame jis nagrinėja pranašystės prigimtį ir skirtumą tarp religinės dogmos bei asmeninio tikėjimo. Rushdie nuolat kvestionuoja absoliučias tiesas ir tyrinėja, kaip fundamentalizmas ir cenzūra slopina kūrybiškumą ir laisvą mintį. Ši problema peržengia religines ribas; tai yra universali kova už žodžio laisvę ir menininko teisę kvestionuoti net ir švenčiausias idėjas. Jo paties gyvenimas, paženklintas fatva, tapo šios tematikos įsikūnijimu.

 

Kalbant apie kūrybos bruožus, Rushdie yra vienas ryškiausių magiškojo realizmo atstovų. Jis meistriškai sujungia kasdienišką realybę su fantastiškais elementais: veikėjai turi antgamtinių galių, o stebuklingi įvykiai yra integruojami į istorinį pasakojimą be jokio paaiškinimo. Šis stilius leidžia jam išreikšti Indijos kultūrinę ir mitologinę gausą bei pabrėžti subjektyvų tikrovės suvokimą. Be to, jo stilius pasižymi efuzine kalba – gausus, ištęstas, itin detalizuotas, žaismingas, pilnas kalbos žaidimų, daugialypių metaforų ir kultūrinių nuorodų, kurios apima tiek Rytų, tiek Vakarų literatūrą ir populiariąją kultūrą. Šis stilius reikalauja iš skaitytojo didelio dėmesio ir aktyvaus dalyvavimo.

 

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą