Sveiki,
Pagal
pasaulinį Miriam Toews romaną „Moterų pokalbiai“ sukurtas vaidybinis
filmas (kai kur verčiame „Moterys kalba“) (angl. Women Talking)
pasakoja apie realius įvykius, nutikusius maždaug 2010 metais, kada po grupinio
naktinio moterų religinės kolonijos išprievartavimo (savo pačių bendruomenės
vyrų!) susirenka į vietos daržinę ir svarsto, ką toliau jos darys. Šioji religinė
bendruomenė kažkiek panaši į konservatyviuosius amišus, gyvena ūkio darbais,
neturi interneto, vengia civilizacijos ir gyvena pagal religinius įsitikinimus,
kuriais įsitikinusi bendruomenė draudžia moterims mokytis rašyti ir skaityti,
nes tikroji jų priedermė rūpintis vyrai ir vaikais.
Kurioziškiausias
šiame filme dalykas, kad moterys suvokia, jog jos tapo prievartautojų aukomis,
tačiau nesuvokia to masto traumuojančios svarbos. Visi pokalbiai persmelkti
fanatiško tikėjimo apie atleidimo galią t. y. vyrai jas išprievartauja ir po to
duoda dvi paras joms atleisti už padarytą skriaudą. Tai tarsi budelis po
nuplakimo dar lieptų pabučiuoti lazdą ir ranką. Žinoma, filme svarstomos
įvairios moterų teisių perspektyvos, religijos-kaltės-gėdos santykis, kuris
gana skirtingai veikia išprievartautas mergaites, moteris ar net jau visai
pagyvenusias moteris. Filme nerasite prievartų scenų, veikiau atsibudimo
vaizdinius, fragmentus, aliuzijas į nusikaltimo siaubą, kurie iškyla moterims
kalbantis.
Filmo
struktūra gana paprasta. Kaimo mokyklos mokytojas užrašinėja ir protokoluoja
moterų pokalbius, dirba tam tikrą metraštininko darbą, o žiūrovas stebi isterikuojančias
ir įsibaiminusias moteris, kurios turi nuspręsti, ar paliks bendruomenę ir
patrauks į nepažinto pasaulio platumas, ar viską atleis ir pasiliks
bendruomenėje. Filmą režisavo kanadiečių aktorė Sarah Polley, kurį laiko buvo
dingusi iš kino pasaulio, tačiau su „Kalba moterys“ ji sugebėjo pelnyti „Oskarą“
už geriausią adaptuoto scenarijaus įgyvendinimą. Filmas niūrių, tamsių
distopinių spalvų, kuriame mergaitiškas ir vaikiškas tyrumas slepia
bendruomenės slepiamas traumas. Sunkiausia patikėti, jog tokios kolonijos vis
dar egzistuoja šiandien ir dažniausiai apie šiuos nusikaltimus nieko nėra
žinoma.
Kaip
viename iš scenų kalbama, moterims užginta net tarp mamų ir dukterų kalbėtis
apie savo kūnus, apie reprodukciją ir kitus lytinio švietimo dalykus, tarsi
viskas augant savaime išsisprendžia. Takoskyra tarp žinių ir mokslo visuomenės
bei puritoniško religinio pasaulio didžiulė, bet po filmo galvojau, kas labiau
tas moteris traumuotų, ar toji tyli bežadė kolonijos atmosfera ar už jos
glūdintis laukinis ir liberalus seksualumu persisunkęs pasaulis, kurio niekada
nepatyrė. Moterys galiausiai pasirenka vieną kelią ir jis, atrodo, iš mūsų
civilizacijos perspektyvos pats tinkamiausias, tačiau kaip reikės toliau joms
gyventi ir adaptuotis? Sunku pasakyti, tačiau filmas nelengvas, paremtas smurto
galios žaidimais, kuriame dominuoja klasikinis brutalus vyro pasaulis,
neleidžiantis užmiršti, kaip lengva pavergti be žinių ir rašto kultūros
paklusnumui paruoštus žmones. Moterų pokalbiuose veriasi kolektyvinė stigma, vienijančios
traumuojančios patirtys, gebančios atskleisti prievartos siaubą, paliktas
psichologines traumas.
P.
S. Leidykla „Sofoklis“ pernai lietuviškai išleido M. Toews „Moterų pokalbiai“.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 79/100
IMDb: 6.9
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą