Maria
Gainza. „Regos nervas“ – Vilnius: Rara, 2022. – p. 158.
Sveiki,
literatūros skaitytojai,
„...
galop ar ne visi iš tiesų geri kūriniai tam tikra prasme yra veidrodžiai? Gal geras
kūrinys klausimą „kas vyksta“ apverčia į „kas man vyksta“? Negi bet kokia
teorija nėra ir autobiografija? (p. 126).“
Puikioji
nepriklausoma leidykla Rara toliau tęsia Lotynų Amerikos literatūros
populiarinimą ir šįkart ji išleido Argentinos sostinėje Buenos Airėse
gyvenančios prozininkės ir meno kritikės Marios Gainzos (g. 1975) debiutinį
romaną Regos nervas (ispn. El nervio optico), kurį į
lietuvių kalbą išvertė Alexandra Bondarev. Kūrinys parašytas iš autorės
patirties dirbant Buenos Airių Nacionalinėje dailės galerijoje, kur
eksponuojami ne tik Argentinos, bet ir viso pasaulio žymiausi dailės kūriniai.
Autorė kaip kokia gidė panardina į paveikslų prasmes, sulieja autofikcines
detales su tapytojų gyvenimo istorijomis ir bando iš esmės paaiškinti
subjektyvų meno kūrinio poveikį stebėtojui. Knygos gale reprezentaciniame
straipsnelyje apie autorę buvo paminėta, jog pati Maria Gainza šį efektą vadina
„... grožio šoku – gelminiu sukrėtimu, asmenybės perorganizavimu, nelemtu meno
kūrinio didybės ar tiesiog reikšmingos jo sąsajos su asmeniniu gyvenimu (p. 161).“
Tiesą
sakant, labai tikėjausi iš romano pagaviai ir turiningai suveržto pasakojimo,
kuris mane praturtintų netikėtais paradoksais ir žiniomis, kokias išskaičiau
pernai taip pat Raros išleistame Čilės rašytojo Benjamino Labatuto knygoje
Kai liaujamės suprasti pasaulį. Tiesą sakant, su anuo kūriniu Regos
nervas turi tam tikrų techninių pasakojimų panašumų, nes romane taip pat
nardoma po įvairias menininkų biografijas, tačiau būtent sąryšis su autofikcine
pasakojimo gija gana padrikas. Autorė nesistengia tiesiogiai suraišioti vaizduojamos
moters visuminio vaizdinio, kuri ir yra jos pačios prototipas. Knyga sudurstyta
iš mažų skyrelių, kuriuose kalbama apie kokį nors žinomą paveikslą ir pasakotojos
gyvenimo atkarpą, kuri nebūtinai turi kokių nors sąryšių su ankstesniu
skyreliu, todėl atrodo, jog tokiu būdu autorė pabėga nuo autofikcijos ir
atskleidžia vis kitą moterį su atskira biografija. Toks išakėtas ir
fragmentuotas autofikcinės linijos nesulopymas, manau, nepadėjo atsiskleisti visumai,
kuri, mano galva, būtų kur kas įtraukesnė ir įdomesnė.
Skaitydami
šalia turėkite internetą, nes ne kartą reikės pasižiūrėti dailės paveikslų, kurie
nėra knygoje pateikti. Pavyzdžiui, autorė aprašo prancūzų dailininko Huberto
Roberto (1733-1808) dailės ikoniškumą. Tapytojas įteisino stoiškai romantizuotą
griuvėsių vaizdavimą, labai panašius į senovės Romos miesto likučius su
visokiais ant griuvėsių ir kolonų besiilsinčiais šuneliais ir pan. Šalia paradoksaliai
autorė perteikia tiesiogines asociacijas su savo motina: „Retsykiais jus suartina
vien Hubert‘as Robert‘as, ir kai šitaip nutinka, atstumas tarp jūsų šiek tiek
sumažėja. Tai tik akimirka, šviesos blyksnis, nušviečiantis santykius, jei
nebūtumėte bijojusios, kad nukris karūna nuo galvos. Tačiau dabar rasti kelią
sudėtinga. Visada jai būsi ta, kuri iššvaistė savo laimę, maža ir paika kairuolė,
gyvenanti kaip atskalūnė. Kai ji suerzina tave, atšauni, kad tai tavo
pasirinkimas, kad tau patinka šitaip gyventi – niekieno žemėje – ir kad vieną
dieną iš jos baldų nuolaužų pasistatysi namus (p. 49).“
Vienas
iš įdomesnių dailininkų Markas Rothko (1903-1970): „Į pietus nuo Sankt
Peterburgo įsikūręs Daugpilis, vadintas Dvinsku. Šiandien ši teritorija
priklauso Latvijai, tačiau XX amžiaus pradžioje joje viešpatavo carinė valdžia.
<...> .... suaugęs Rothko pasakojo: „Kazokai nusivedė būrį žydų į mišką
ir liepė išsikasti bendrą kapą. Tą kvadratinė kapą mintyse mačiau taip aiškiai,
kad net nežinant, ar žudynės iš tiesų įvyko, ar jas išsigalvojau, tasai vaizdas
persekiojo mane visą gyvenimą (p. 93).“ Tai įdomu, nes pasižiūrėjęs Rothko dailės
darbus internete, pasakytum, kad jis apsėstas tais išsiliejusiais
ryškiaspalviais kvadratais. Kitą vertus, pasakotoja nestokoja gidei būdingų
pasakojimo tono ir enciklopedinio pasakojimo, kuris atveria šiaip dailininkų
psichologinius ryšius su kūriniais, be kurių tikriausiai romanas taptų labai
snobiškai nuobodus.
Vienas
įspūdingiausių pasakojimų istorijos dalykų buvo romano pabaigoje apie tapytoją
El Greco, istorijoje žinomo kaip Doménicos Theotokópoulos (1541-1614), kilusio
iš Kretos ir savo tapyboje vaizdavusio Jėzaus Kristaus ir kitų šventųjų
gyvenimus. Autorė jo keliones po Europą ir darbus sieja su savo baime skraidyti,
aukščio perspektyva tiek savo gyvenime, tiek dailėje bei broliu gėjumi narkomanu
Santjagu, gyvenančiu San Franciske. Su pastaruoju ji bando atnaujinti ryšius,
vaikšto po sekvojos mišką, atskleidžia susiskaldžiusios šeimos sutrūkinėjusių
ryšių paveikslą, tačiau nedetalizuoja ir nedramatizuoja kurdama vientisą ir
nuoseklų tradicinį epinį pasakojimą.
Kitą
vertus, romano pabaigoje autorė prisipažįsta: „Kažkokiu paslaptingu būdu
galima nuspėti savo likimą; kai kurie įvykiai mums atsiskleidžia kaip
pranašystės dar gerokai prieš jiems išsipildant. Kalbu ne apie hipochondriją, o
apie tai, ką sakė Jean Rhys: „Ir supratau visą gyvenimą žinojusi, jog taip
nutiks.“ Dvejus metus jaučiau, kad kažkas mano viduje negerai. Kai man diagnozavo
užkrūčio liaukos vėžį, kone pajutau palengvėjimą (p. 156).“
Regos
nervas iš esmės intelektualus skaitymas. Iš vienos pusės
autorė suduria meno mokslo įdomybes ir imituoja reklaminį lankstinukų muziejų
medžiagą, o iš kitos – lipdo ir kuria savo gyvenimo patirčių ir pažinotų žmonių
santykių žemėlapį, pagrįstą pastiprinamaisiais dailės meno kūriniais. Gal tai
ir nebus pati mėgstamiausia mano skaityta Raros knyga, tačiau
prisiminsiu aistringą autorės polinkį juslingai analizuoti ir perteikti betarpišką
meno poveikį: „Grynumo idėja Courbert buvo nė motais: jis siekė kurti
paveikslus, kurie persekiotų žmogiškąsias jusles. Štai iš kur radosi Pjero
Schjeldahilio mintis, jog išvydus Courbert paveikslą užplūsta noras tekinam
bėgti, vesti liaudį į revoliuciją, pulti mylėtis arba sugraužti obuolį. Jo paveikslai
kelia žiūrovams vizualiąją karštinę (p. 67).“
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą