2023 m. gegužės 15 d., pirmadienis

Filmas: "R. M. N." / "R. M. N."

 

Sveiki,

 

Jau nebe pirmą dešimtmetį stebiu garsaus rumunų režisieriaus Cristian Mungiu kino darbus ir kaskart, tenka pripažinti, esu maloniai nustebintas ir įtrauktas į savitą jo kine keliamų problemų pasaulį. Tikriausiai nereikia sakyti, kad Naujosios bangos rumunų kinas kaskart randa būdą kalbėti apie demokratiją, laisvę, pasirinkimus, tad kartais atrodo, kad rumunų kinas puikiai demaskuoja vakariečiams jau įprastus dalykus, kartais jau nebepastebimus, bet egzistuojančius. Daugiausiai lietuviai Mungiu prisimena iš pasaulį sukrėtusios dramos „4 mėnesiai, 3 savaitės, 2 dienos“ (2007), kuriame atvirai šaltomis spalvomis perteikė aborto istoriją. Naujausias jo filmas „R. M. N.“ (rumun. R. M. N.) (2022), pavadintas santrumpa dėl sąvokos magnetinis rezonansas tomografas (rumunų kalba), pastarasis tampa paradoksaliu visuomenės procesų rentgeno nuotrauka.

 

Istorija pasakoja apie vengrų ir rumunų bendruomenę provincijoje, į kurią po ilgo laiko Vokietijoje dirbęs grįžta Matijas. Europoje rumunai (bent daug kur) laikomi čigonais ir jie nepageidaujami, tačiau daugelis rumunų nėra čigonai. Grįžęs namo jis apsistoja savo žmonos ir sūnaus Rudžio namuose, tačiau su žmona santykiai šalti, juos sieja tik sūnus. Rudis miške pamato siaubingus rginius, apie kuriuos bijo pasakyti tėvui, o tėvas suruošia sūnui vyriškumo auklėjimo pratybas ir visaip kitaip bando pagal tradicinius mačo auklėjimo būdus įskiepyti sūnui agresijos, tvirtumo ir išgyvenimo pagrindų. Nepaisant mačo vyruko, jo šeiminis gyvenimas nenusisekęs, kitaip sakant, kaip visada po perdėtu brutaliu vyru slepiasi ištižėlio mergišiaus tikrasis veidas. Netrukus jis per savo meilužę gauna darbo duonos fabrike, kuri teįstengia išmokėti minimumus.

 

Kol rumunai uzurpuoja kiek geresnes Europoje darbo rinkas, pas juos pačius pigia darbo jėga tampa azijiečiai. Filme vaizduojami Šri Lankos gyventojai katalikai, kurie netrukus tampa vietos gyventojų išpuolių aukomis, o duonos fabriko darbuotojams tenka gintis ir įrodinėti, kad, jeigu jie nepriims kitataučių, verslas žlugs. Netrukus bendruomenė atsisako pirkti duoną, o vėliau kyla miestelio žmonių rasistiniai neapykantos išpuoliai. Filmas gana aštriai, kas ir būdinga Mungiu kinui, vaizduoja provincialiečių baimingus įsitikinimus, kurie neapsieina be aštrių disputų, tarp kurių visai nesunku kartais išgirsti ir labai panašių į mūsų lietuvių šeimų maršo organizatorių rypavimus. Rumunų vaizduojami etniniai bruzdesiai demaskuoja krikščionybės dvilypumą ir atjautos imitacijas, taikliai perteikiama neapykantos kalba, kuri puolančiajam atrodo kaip gynyba, bet argumentai kyla iš to paties kitataučių nepažinumo ir prietaringumo.

 

Žiūrėdamas vaizduojamus rumunų ir vengrų procesus visgi prigavau, kokie mes panašūs. Pagrindinis veikėjas pabaigoje taikosi į gausybę meškų (tikrai netikėta metaforiška pabaiga), kad nebežino, kuri meška iš tikrųjų yra priešas, kitaip sakant, kiek daug priešų žmonių, daug iš jų susikuriame patys, kad net nebežinai, kaip beapsiginti, nes nebegali atskirti, kas gera, o kas bloga. Išties tamsus, socialiai suspaustas ir savito pasaulio filmas, kuris, bent jau man, vienas stipresnių šio Kino pavasario sezono filmų, tad pasirinkęs žiūrėti „R. M. N.“ turėjau daug lūkesčių ir, tiesą sakant, jie buvo pateisinti. Labai rekomenduoju socialines problemas nagrinėjantį kiną, kuris palieka daug atvirų klausimų.

 

Mano įvertinimas: 9/10

Kritikų vidurkis: 81/100

IMDb: 7.3



 

Jūsų Maištinga Siela  

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą