Sveiki,
Esu didelis poeto Donaldo
Kajoko kūrybos gerbėjas. Šitokia krištoline ir atvira kalba išgauti prasmės
esenciją, atverti paprastas tiesas per vynuogių kekę („jos saldžios, nes
svetimos“), apsnigtas nueinančias moteris, per tariamų veikėjų pasikalbėjimus,
bites ir valtis, senėjimą gali ne kiekvienas. Manau, jis vienas mėgstamiausių
lietuvių poetų, tad ir spektaklį pagal jo eilėraščius „Didžioji rauda ties
degančiais vynuogienojais“, kurį režisavo Klaipėdos pilies teatro
režisierius ir įkūrėjas Alvydas Vizgirda, iškart patraukė mano dėmesį. Šiemet
Klaipėdos pilies teatras mini 40 savo egzistavimo jubiliejų, todėl pavasarį
pasirodė ištisa serija jų sukurtų spektaklių retrospektyva, įskaitant ir šį.
Tiesą sakant, tikėjausi
jaukaus ir intymaus aktorių skaitymo su galbūt kokiais nors siužetiniais
intarpais. Spektaklio naratyvas absoliučiai poetinis, paremtas Donaldo Kajoko
eilėmis ir ritminio ir šiek tiek dainuojančio teatro elementais. Scenoje veikia
4 bevardžiai veikėjai, 4 aktoriai: Regina Šaltenytė, Vilija Gruodytė, Ramūnas
Šeputis ir Jonas Baltokas. Šiek tiek daugiau nei valandą trunkantis pasirodymas
primena poetizuotą kvarteto performansą, kuriame įvairiomis nuotaikomis ir
ritmais besijungiantys tekstai „išaudžia“ poetizuotą Donaldo Kajoko lyrikos
pasaulį.
Scenografijoje – vienas
didžiulis veidrodis, portalas į anapusinį pasaulį, tą, kurį stengiamės pažinti,
o senovinės vynuogių medinės dėžės sudėliotos kaip traukinio vagonai,
veidrodyje jie prasitęsia, pastarosios tampa aktoriams atramomis, o bendram
pasirodymui suteikia išskirtinių simbolių. Gražiai aktoriai artikuliuoja
eilėraščių prasmes, ypač aktorė Regina Šaltenytė, kuri žodžiams suteikia
išskirtinio jausmingumo.
Tiesa, mano paties
santykis su spektakliu nevienareikšmiškas, nes pirmoji pusė žiūrėjosi gana
sudėtingai, įsijausti taip pat nebuvo labai lengva, kai kada tekstai mano
ausimis skambėjo šiek tiek per tyliai, tad dalies teksto nesupratau, tačiau
antroji spektaklio dalis išsigrynino ir man pradėjo patikti. Dalį D. Kajoko
tekstų atpažinau, dalis buvo naujiena. Sunkiausia, manyčiau, buvo režisūrinė
viso bendro spektaklio tekstūra ir atmosfera, nes koncepcija jungėsi gana
eklektiškomis nuotaikomis ir visi tie perėjimai iš vienos prasmės ir nuotaikos
į kitą, sakyčiau, ne visada pavykdavo, suardydavo staiga scenoje įsivyravusį
intymumą, bet būta ir gražių momentų. Kam reikėjo užtraukti tą baltą skraistę
ir ją atitraukti? Kokią ribą ir dinamiką ji turėjo nešti? Paslėptas veidrodis
ir tiesa nuo žiūrovo, vėl jos atidengimas? Aktoriai įterpė ir dainuojamų
elementų, pvz., bardiškos gitaros melodijų, smuiko elementai ar folklorinės
dainavimo jungtys su D. Kajoko tekstais.
Visumoje spektaklis man
pasirodė fragmentuotas, koncepcija aiški tik iš pažiūros: žmogaus pastangos,
kai dega tavo vynuogienojai, prieš akis griūva visas tavo trapus gyvenimas ir
prasmė, kas lieka? Tik melstis ir dainuoti, ieškoti už tragedijos tikrosios
praradimo prasmės, kurios D. Kajoko eilėmis atsiskleidžia sakraliai yra
pripildytos biblinių prasmių. Atskiri tam tikri skaitymo fragmentai buvo labai
subtilūs ir gražūs, visumoje, suprantu, turėjo suskambėti kaip simfonija,
tačiau būtent to naratyvo, besijungiančių paties spektaklio režisūrinių fragmentuotų
momentų ne itin pajutau, nors pastangų įdėta nemažai. Tai nėra pramoginio braižo
skaitiniai, manau, turite mėgti poeziją, nesiužetinį, bet poetinę spektaklio
tekstūrą, tad „Didžioji rauda ties degančiais vynuogienojais“ bus kaip tik
jums.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą