Sveiki,
Nesu hiphopo mėgėjas,
negalėčiau staiga įvardyti kokio nors šio žanro atlikėjo ar grupės, tad gan
įtariai žiūrėjau į Kino pavasario repertuare siūlomą airių režisieriaus Rich
Peppiatt filmą „Kneecap“ (angl. Kneecap) (2024).
Pavadinimas tyčia neverčiamas, nes filmas vadinasi kaip ir skandalingos airių
muzikos grupės pavadinimas, kurią sudaro Mo Chara, Móglaí Bap ir DJ Próvai. Pastarieji
yra ne tik šios tikrai egzistuojančios grupės nariai, bet tampa ir
pagrindiniais filmo aktoriais, vaidinančiais pačius save.
Filmo žanrą galėtume
pavadinti dokumentine vaidybine drama, kuri tikriausiai tik iš dalies atitinka
realiuosius įvykius. Žaismingai dinamiška istorija mus nukelia į netolimos
praeities Šiaurės Airiją, Belfastą, kuriame gyvena pagrindiniai veikėjai. Šiame
regione jau ilgą laiką tvyro airių ir britų nesantaika ir įtampa. Pagrindinio veikėjo
Móglaí Bap tėvas ekstremistas, kovojantis už airių kultūrą, skatinantis sūnų
didžiuotis airių kalba ir kovoti prieš invazinę anglų kalbą ir kultūrą. Galiausiai
tėvas tampa teroristu sprogdintoju ir ieškomu saugumiečių ir policijos, kol
vieną dieną suvaidina savo mirtį. Neturėdamas nuolatinio santykių su tėvu, Móglaí
Bap su draugeliu stumdo narkotikus, kol vieną dieną neatsiduria areštinėje,
kurioje atsisako parodymus duoti angliškai, tad iškviečiamas muzikos mokytojas
vertėjas, kuris vėliau su tuo pačiu jaunuoju nusikaltėliu ir jo draugu įkuria airiškos
hiphopo muzikos grupę, kuri tampa to regiono nacionaliniu airių pasididžiavimu.
Filmas lengvas, nors
kultūriniai dalykai man svetimi, kaip ir pati hiphopo muzika. Galiu suprasti
airių gatvių kovas su britais, pagrindinių veikėjų chuliganizmą toksiškoje
smurtinėje dviejų kultūrų trintyje. Neretai vis mintimis mane nunešdavo į XIX
a. Lietuvą, knygnešių erą, kada lietuviai dėl savo kalbos ir identiteto,
kultūros buvo pasiruošę padėti galvas prieš carinę Rusiją. Jeigu tik tuomet
koks Valančius ar Baranauskas su Maironiu būtų tapę narkotikų stumdytojais ir
DJ, manau, turėtume panašią situaciją. Visgi filmas „Kneecap“ yra panašesnis į
hiperbolizuotą komikso komediją, skirtą sukurti spalvingam grupės įvaizdžiui. Filme
daug humoro, kadruose fiksuojami ir romantizuojami narkotikai, kuriuos
šniokščiantis muzikos mokytojas su vaikėzais gaudo savo mūzą ir įrašo
kabinančius gabalus. Viskas perteikta šiek tiek purvinai, bet pagražintai,
tarsi visas šis gyvenimo maištas neturėtų skaudžių pasekmių ir tebūtų vienas
didelis nuotykis.
Filmas man priminė seną
gerą „Traukinių žymėjimą“ (1996), kurį galimai perkūrė Q. Tarantino, nes būtent
tokia jaučiasi šio filmo tekstūra. Maniau, kad filmas bus labiau apie hiphopą
ir klubus bei tamsius barus, bet filmo pagrindinė idėja yra ryškinti airių
nacionalinį pasididžiavimą savo kalba kaip išskirtine, kurios ne tik nereikia
gėdytis, bet ją reikia demonstratyviai kalbėti ir reikštis. Taigi muzika tuo
tikriausiai ir novatoriška, kad ji tampa tam tikra prasme pasipriešinimu
anglicizmo įsigalėjimui ir visko suvienodėjimui. O ir mes pastaruoju metu populiarius
šlagerius traukiame dzūkiškai ir žemaitiškai, net per pastaruosius kelerius
metus išsivertėme į šias tarmes „Mažąjį princą“ ir tuo didžiuojamės. Tai filmą,
manau, geriausiai supras mažosios tautos ir specifinės subkultūros, kurios
jaučiasi mažos ir pažeidžiamos, todėl galingos ir vieningos kaip niekada.
Mano įvertinimas: 6.5/10
Kritikų vidurkis: 76/100
IMDb: 7.6
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą