Sveiki, skaitytojai,
Kai prieš daugiau nei metus perskaičiau airių
rašytojos Claire Keegan romaną „Tokie smulkūs dalykai“, buvau išties labai
maloniai nustebintas, kaip autoriai tokiomis minimaliomis, regis, pastangomis
pavyko atskleisti žmogaus gerumą. Žinoma, pagalvojau apie belgų režisieriaus Tim
Mielants galimybes realizuoti kine išskirtinę knygos atmosferą, tad savotiškai
ir gan, neslėpsiu, skeptiškai nusiteikęs laukiau jo ekranizacijos „Tokie
smulkūs dalykai“ (angl. Small Things Like These) (2024), pastarąjį
kuo puikiausiai įvertino kino kritikai, na, o pavieniai žiūrovai jau nuomonių
išsako pačių įvairiausių.
Pasakojimo laikas vyksta 1985-aisiais Airijoje, mažame
angliakasių miestelyje. Sunkiai galą su galu suduriantys airiai iš visų jėgų
stengiasi išsilaikyti darbo rinkoje, kad galėtų išlaikyti šeimas. Dėmesio centre
– bene žymiausio airių aktoriaus Cillian Murphy sukurtas veikėjas Bilas
Furlongas, užaugęs ir turtingo dvaro prižiūrėtas kaip tarnaitės sūnus (nuoroda,
kad jis buvo visgi turtuolio pavainikis, todėl šiek tiek prižiūrimas).
Turėdamas šiokių tokių nuoskaudų dėl savo našlaičio situacijos su gailesčiu
žiūri į kitų našlaičių, ne taip pasisekusių, likimus. Nuo pat 1922-ųjų iki
1998-ųjų Airijoje realiai veikė vienuolynai, kurie priimdavo puolusias jaunas
ir netikėjusias, nėščias magdalietes, kurias paslėpdavo nuo pasauliečių, kol
šios pagimdys nesantuokinius kūdikius ir juos atiduos įsivaikinti
pasiturintiems. Apie šias jaunas kaip puolusias merginas ir jų pavertimą
skalbėjomis vergėmis jau prirašyta knygų, prikurta ir kino filmų, tad iš dalies
„Tokie smulkūs dalykai“ irgi apie tai, tik kur kas subtiliau. Taigi žinodamas
našlaičių dalią, Bilas su atjauta (ne taip kaip daugelis) žvelgia į tas
merginas, atiduotas vienuolėms sadistėms, kur Dievo gailestingumas tėra tik
vieno didelio bažnyčios smurtinio akto demoniškoji imitacija, neturinti nieko
bendro su tikėjimu.
Pats Bilas nuolat permąsto savo būsimų penkerių
dukterų likimus ir kai vieną dieną jis padeda vienai magdalietei, pasislėpusiai
anglių sandėlyje, gauna įspėjimą iš motinėlės, kad ji neapsikęs, jeigu jis
išduosiąs tai, ką regėjęs, kad ji pasistengsianti užkirsti kelią jo paties
dukterims ko nors pasiekti gyvenime. Iš tikrųjų žiūrovas yra priverstas
stebėti, kaip pasielgs jautrusis Bilas: ar jis galvos apie savo asmeninį
dukterų gyvenimą, ar ryšis gelbėti nepažįstamos merginos gyvenimą. Moralinė dilema
paliečiama labai subtiliai, netgi motinėlės ir Bilo pokalbiai tampa
manipuliatyvus, alegoriški, tačiau iš pusės žvilgsnio kuo puikiausiai
suprantami.
Veiksmo filme išties ne tiek jau ir daug, bet per mažą
istoriją papasakojama juodoji Airijos visuomenės istorija, kuri apjuosta tyla
(tik nepiktinkime mūsų Bažnyčios), tad tyliuoju pritarimu buvo leista visa tam
bujoti. 1985, atrodo, kad tai laikai po Seksualinės revoliucijos ir daugelis
išsivadavę nuo religinių įsitikinimų, tačiau gana izoliuotai Airijai ir jos
žmonėms tai vis dar įsigalėjusi pikta stigma ir religija, skurdas, moterų
reputacija vis dar labai svarbi visuomenėje, o tai yra destruktyvi galia
valdyti vienkryptį žmonių smerkimą. Šiaip filmas man pasirodė kiek geresnis nei
paprastas vidutinis filmas, tačiau didelių emocijų visgi nesukėlė. Knygą
skaitydamas tą Bilą įsivaizdavau kaip itin geros širdies, atlapaširdį ir
neegoistinį žmogų, kuris drąsiai renkasi ne pačius lengviausius sprendimus, o
filme Cillian Murphy sukurtas Bilas atrodo toks kaip primuštas šunelis,
nedrąsus, tas, kuris net į akis kalbėdamas nežiūri. Bilo gerumą filmą iš esmės
atsveria jo trapumas, pažeidžiamumas ir paliktos praeities traumos. Knyga nuteikė
viltingai ir kalėdiškai, filmas visgi toks airiškai šaltokas, tamsokas
ir niūresnis tonas, bet tai nereiškia, kad filmas nevykusi ekranizacija. Šiaip
filme man Bilas asocijuojasi su Jono Biliūno novelės „Lazda“ pagrindiniu
veikėju, kuris pasikabina lazdą, su kuria kažkada šaltyšius vos nenuvarė
daužydamas jo paties į kapus. Visos istorijos prasmė labai biliūniška: žmogus
patyręs skriaudą atveria pasauliui širdį, nes tik patyręs pats sunkumą gali
atjausti kitus.
Mano įvertinimas: 7/10
Kritikų vidurkis: 82/100
IMDb: 6.8
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą