Cesar Aira. „Fulgencijus“
– Vilnius: rara, 2024. – p. 192.
„Fulgencijus savo ruožtu,
lyg savo kūriniu nepatenkintas menininkas, kuriam nepavyko perteikti gyvojo
pasaulio negyva forma, net ir suvokdamas, kad padarė viską, ką galėjo,
smalsaudamas klausė savęs, kodėl gi jis visad gauna tik pasaulio fragmentus, o
ne visus pasaulius (p. 77).“
Sveiki, skaitytojai,
Garsus ir produktyvus
Argentinos prozininkas Cesar Aira (g. 1949) lietuviams jau žinomas iš
išverstų ir Raros leidyklos knygų serijoje pristatytų kūrinių Vienas
keliaujančio dailininko nutikimas (2020) ir Vaiduokliai (2021). Abi
knygos man labai patiko, todėl laukiau romano Fulgencijus (ispan.
Fulgentius), kurią į lietuvių kalbą išvertė Aistė Kučinskienė. Autorius iš
tikrųjų turi ritmišką ir pagavų pasakojimo ritmą, atrodo, kad kūrinį parašo be
perstojo tarškindamas klavišus ar skrebindamas rašiklį, kol galiausiai
pritrūkęs amo sustoja pačioje reikšmingiausioje kūrinio vietoje, taip atverdamas
skaitytojui daugiaprasmiškas perspektyvas.
Šįkart rašytojas sukuria
fiktyvų veikėja – romėnų laikų karvedį Fulgencijų, kuris ilgus metus tarnavo
Romai ir jos imperatoriams, su legionieriais užkariaudamas provincijas. Fulgencijus
iš patricijų kilęs vyras, kuris turi to meto geriausią išsilavinimą ir dar
būdamas labai jaunas parašo teatrui skirtą pasakojimą apie save patį. Sulaukęs senatvės
ir patraukęs į paskutinį savo gyvenimo žygį jis apmąsto savo gyvenimą, bet
labiausiai rūpinasi savo vienintelio kūrinio palikimu ir jo pastatymais. Ten,
kur jis įsikuria, stengiasi su savo kariais ar vietos gyventojais pastatyti pasakojimą,
tiesa, naiviai suvokdamas teatro meno išgales ir kultūrą, veikiau absurdiškai
tenkindamas savo egoistinius ir ganėtinai sureikšmintus interesus. Iš tikrųjų
Fulgencijus nori sukurti šlovingą savo asmens kulto istoriją, kad būsimi ainiai
galėtų statyti jo pjesę apie jo pergales, tačiau pats Fulgencijus šalinasi
egoistinių paskatų ir visokiausiais sofistiniais būdais bando perteikti kitus
šio spektaklio statymo motyvus, atrasti savo filosofiją ir prasmę, tačiau
skaitytojas jau gali numatyti, kad Fulgencijus jau nusenęs ir šiek tiek nupušęs
romėnų karių akimis, tą rodytų ir jo jaunasis palydovas, tikriausiai, jau besikėsinantis
po šios kelionės užimti jo šlovingąją vietą...
Kaip jau būdinga C.
Airai, taip ir šiame romane rašytojas pasakoja istoriją keliais sluoksniais. Iš
vienos pusės turime pseudo istorinio romano karkasus, nes autorius pateikia
romėnų įsiviešpatavimą Europoje, jų kariavimo ir nukariavimo strategijas,
romane gausu to meto aplinkos, romėnų politikos detalių, tačiau kitas
sluoksnis, be kurio romanas nebūtų toks įdomus, jis perteikia Fulgencijaus infantilizmą,
susireikšminimą. Atrodo, kad romano rašymo procesu C. Aira ne tik nagrinėja
Fulgencijų kaip asmenybę, bet ir balansuoja ant filosofinio meno briaunos: viena
ranka veikėjas kariauja, plėšia, žudo ir ugnimi įvedinėja romėnišką tvarką, o
kita – kuria ir galvoja, kaip provincijos vergai perteiks pjesės medžiagą ir
sukurs karvedžio viziją sukurtos Romos imperijos viduriuose, kitaip sakant,
Fulgencijus stato antrąją valstybę vidinėje imperijoje, kurio centru tampa jo
egocentrizmas.
Apie savo asmens ir darbų
mitologizavimą Fulgencijus išsiduoda ir istorijose savo palydovams, kurdamas
stulbinamai absurdišką istoriją, kaip jis save patį pagimdė, apvaisintas
deivės: „Tęsėsi ilgai ir buvo nelengva, skausmas pasiekė apogėjų, bet staiga
ėmė sklaidytis, o tą, kas pasirodė, atpažinau persigandęs, bet ir nudžiugęs –
tai buvo mano naujasis Aš, mano, kaip Romos generolo, Aš. Viskas išsyk
nuskaidrėjo: iškęsti skausmai – tai šio ypatingo gimdymo skausmai. Toji, kuri
mane apvaisino, buvo deivė, tuosyk persikūnijusi į vieną iš merginų, mokančių
pradžiuginti vyrus. Šitokiu būdu tapau generolu (p. 75).“
Kaip jau minėjau,
Fulgencijui nesvetima filosofija, kuri užmaskuoją jo paties susireikšminimą,
jis netgi sukūrė požiūrio koncepciją apie tai, kad jis yra ne rašytojas, bet
vieno kūrinio kūrėjas: „Mano tragedija autobiografiška, dėl to vienetinė, o
vienetinė dėl to, kad autobiografiška. Aš turiu tik vieną gyvenimą, tad mano
išrastas žanras čia ir pasibaigia. Galėjau pereiti prie kitų temų, tas tiesa,
bet nejaučiau vidinio poreikio rašyti toliau, o neturint tokio poreikio, kurį
priskirčiau jausmų sričiai, visa, ką parašai, skamba neįtikinamai – arba kaip
tai, kas parašyta vien iš profesinės pareigos. Pagal profesiją esu kariškis,
šlovingųjų Romos legionų generolas. Dramaturgijos srityje apibrėžčiau save kaip
kilnų mėgėją (p. 57-58).“ Žinote, kodėl Airai pavyko įtikinamai sukurti
egocentriško karvedžio portretą? Ogi dėl to, kad viskas perteikiama iš
Fulgencijaus perspektyvos ir tik aliuzijomis į aplinką galima įtarti, ką kaip
šunys paklūstantys kariai ir palydovai iš tikrųjų galvoja apie savo vadą
Fulgencijų.
Viena svarbiausių
Fulgencijaus kūrimo strategijų yra jo dvilypumo atskleidimas. Iš vienos pusės
jam teatras yra malonumas ir paskutinėje kelionėje daugiausia mintys sukasi
apie pjesę, kurio žodžius moka atmintinai, bet iš kitos pusės Fulgencijus yra
iš tikrųjų žiaurus ir šaltas sadistas, abejingas žmonių kančioms ir mirtims,
pvz., jis kalnuose alina romėnų karius laukdamas, kol pasibaigs žiema, tempia
juos per lietaus pažliugusius kalnus ir susidūręs su priešais jų nepasigaili,
nes per tiek metų jis išmoko likti abejingas nukariautoms tautoms. Tačiau autorius
įspraudžia ir išties sudėtingesnes Fulgencijaus egzistencines prasmes, apie
gyvenimo pabaigą, senėjimą, pasitraukimą iš darbo, štai ką jis rašo laiške savo
žmonai: „Nerimas ima vien dėl to, kad tiesiog gyvenau, ne dėl to, kad sekėsi
gerai ar blogai. Tik tiek – gyvenau. Ir to gailiuosi. Bet juk kitaip negalėjau.
Jeigu ir būta alternatyvių gyvenimų, nė vienas nebuvo maniškis (p. 120).“
Kitaip sakant,
Fulgencijaus išorinė didybė ir jo nuveikti darbai tampa parodija prieš tą
vidinį veikėjo suvokimą, kad viskas eina prie pabaigos ir jam, kaip ir visiems
šio pasaulio mirtingiesiems, teks anksčiau ar vėliau pasitikti mirtį. Griebtis savo
paaugliškosios pjesės tėra Fulgencijaus baimės sukeltas refleksinis psichofizinis
būdas susigrąžinti savo ankstyvąją šlovę, jėgą ir jaunystę, užpildyti dabartį
prisiminimais, todėl statydamas savo jaunų dienų pjesę scenoje stengiasi
pamatyti jauno aktoriaus jėgą, graciją ir didybę, kitaip sakant, bent akimirką
vėlei būti suvedžiotas iliuzijų ir suinscenizuoti save jauną, patirti savo
jaunų dienų šlovę – tai labai pavykęs rašytojo C. Airos psichologinis kūlverstis,
atskleidžiantis Fulgencijos nusilpimą ir baimę numirti bei būti užmirštam. Fulgencijaus
stotas ir saviapgaulę perteikiantys veiksmai iš tikrųjų sukuria atpažįstamą Don
Kichoto personažo schemą, t. y. svajotojas, kuris taip niekada ir negyveno nė
dienos laimingas.
Man patiko romanas Fulgencijus,
manau jis psichologiškai labai niuansuotas ir vėlei atitinka jau pažinto Cesar
Airos teksto kūrimo principą, t. y. niuansuotai atskleisti pagrindinio veikėjo
prieštaras ir dvilypumą, laikantis pozicijos, kad visa tai, kas išoriškai ir
žemiškai lyg ir pasiekta, viduje dažniausiai rodo esminius trūkumus ir baimes.
Išties puiki knyga, kuri parodo, kad C. Airos literatūriniai mažieji romaniukai,
(nes jie išties labai lakoniški), perteikia sudėtingus veikėjų pasirinkimus ir
elgseną, apie kuriuos smagu ne tik skaityti, bet ir apmąstyti. Reikia manyti, kad
tai dar ne paskutinė C. Airos knyga lietuviškai.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą