Sveiki visi,
Šiandien noriu pasidalyti įspūdžiais po seniai laukto
filmo „Dogvilis“ (Dogville) (2003 m.). Po pasaulį sukrėtusio Lars von Trier
filmo „Šokėja tamsoje“ (2000 m.), garsiausias danų kino režisierius į savo
komanda pasikviečia australę Nocole Kidman ir nufilmuoja beveik 3 valandų
trukmės įspūdingą kino filmą „Dogvilis“. Iš tikrųjų šį filmą ketinau pažiūrėti
seniai, bet išsigandau, jog nepatiks. Matot, prieš keletą metų į rankas pirmiau
papuolė šio filmo, kalbama, jog tai trilogija, antroji dalis „Manderlay“, kurį
savo nuostabai pažiūrėjau pusvalandį ir kažkodėl nepatiko arba buvo nuotaika ne
ta, ar šiaip kažkur pabėgau – nebepamenu. Tad ilgai teko laukti, kol atėjo „Dogvilio“
eilė, sakau, jei filmas nepatiks, tai bent atsigersiu puikiosios Nikole Kidman
aukso eros filmo. Žinot, nenusivyliau nei filmu, nei pačia Nicole.
Filmas aiškiai pretenduoja į avangardą ir ryškų poelgių, pasekmių
maratoną. Filmo erdvė – teatrinė, namai tuščiaviduriai, tapę tik simboliais. Ką
tai byloja? Byloja apie trapų žmogaus pasaulį, apie prigimtį, atsidavimą ir
žmogaus silpnybes. Kai žmogus tampa silpnas, kai jis prisileidžia kitą žmogų,
šis iškart gali tapti žiauriausiu žudiku, nes jis suvokia, ko jam gyvenime
trūksta. Filmo pabaigoje kaip tik ir akcentuojamas žmonių silpnumas, kuris
verčia nepripažinti savo nuodėmingumą ir tas neigimas kelią žiaurastį, jis
šiepia dantis ir ima kandžioti Greisę (pagr. veikėją) nelyginant šuo.
Filmas ganėtinai žiaurus, nors jo laiko trukmė vieneri
metai, tačiau to pakanka, kad visi herojai per Greisės dvasinę prizmę
nukeliautų visus spalvingus žmogaus prigimties, socialinius ir psichologinius
koloritus. Daug simbolikos, įdomus avangardas, kreida piešti namukai ir
teatrališkas mūsų gyvenimas – noras įtikti, patikti, pabėgti nuo savęs ir
įtikėti žmogaus gerumu, aplenkiant savo jau įgytą patirtį. Kodėl Greisė viską
sunaikina savo kelyje, man iš pradžių buvo šokas, juk šitaip prieš kelias
minutes porino apie tai, kad šie žmonės silpni, lyg juos pateisindama ir staiga
reikėjo nušvisti simboliniam mėnuliui, kad ji pamatytų tuos žmones visai kitokius.
Ar ne per greita reakcija, pone, Treir‘ai? Galbūt ir pateikėt, nes tai kelia disputo
mūšį – kas, kodėl taip, kodėl ne kitaip.
Puikus Nicolės Kidman vaidmuo, nes kiek žinojau, jai
reikėjo priimti netradiciškai mažesnį honorarą, kad tik galėtų nusifilmuoti
šiame filme, o „Kanuose“ šis filmas buvo laikomas vienas iš 2003 metų favoritų
laimėti pagrindinę aukso šakelę. Nicole Kidman turėjo filmuotis ir kitose
trilogijos dalyse, kurios turėjo pratęsti pasakojimą, tačiau aktorė atsisakė
bendradarbiauti su režisieriumi, nors abu darbdaviai aiškino, kad visa tai dėl
to, kad abu turi neišjudinamus grafikus ir planus, tačiau Trier‘as prasitarė,
kad Kidman ant jo supyko ir ši tyčia nebekelia jam telefono ragelio.
Man asmeniškai Trier‘o filmai nesulyginamai skirtingi.
Vat, naujausias darbas „Melancholija“, kuris man paliko nemenką dvasinį įspūdį,
totaliai skiriasi tiek dvasinėmis plotmėmis, tiek raiška nuo „Dogvilio“, „Šokėjos
tamsoje“, gal tik „Antikristus“ lieka toks savotiškas tarpininkas, nes
režisierius 2006 – 2007 metais sirgo depresija ir gydėsi Kopenhagoje, spaudai
jis teigė, jog jautėsi itin tuščias, išsisėmęs. Po depresijos matome ryškų
skirtumą, kas buvo kuriama iki lūžio ir po jo. Man asmeniškai įdomios abi
pusės, o „Dogvilis“ be jokios abejonės yra vienas įsimintiniausių Trier‘o darbų
ir Nikolės Kidman vaidmenų.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą