Zeruya
Shalev. „Meilės gyvenimas“ – Vilnius: Sofoklis, 2017. – 320 p.
Sveiki, skaitytojai,
Niekas beveik niekur nekalba apie šią knygą!
Keista... Štai literatūrologas Vytautas Bikulčius įtraukė Zeruya Shalev (g. 1959) Meilės gyvenimas (hebraj. Hayey ahava) antru numeriu kaip
geriausią šiais metais skaitytą knygą. Tiesą sakant, nė neįtariau šios knygos
tiksinčios bombos ir tik po paminėtos A. Ožalo leidelės dienraščiui 15min.lt
nusipirkau gana atmestinai, sakau, skaitysiu tik juodai dienai, kai jau nebebus
ko skaityti, tačiau prasidėjus kalėdiniam šurmuliui norėjosi kažin kokio
įtraukiančio ir nebepaleidžiančio teksto, kurį būtų galima aistringai
suskaityti per dvi-tris dienas ir kažkodėl ranka ištraukė iš lentynos dar visą
dažais kvepiančią Meilės gyvenimą.
Pradėsiu nuo to, kad knyga turi visus knygų
gurmanui atstumiančius bruožus. Visų pirma knygos pavadinimas verčia raukytis:
negi negalima apsieti be žodžio meilė?
Kvepia banaliomis meilės istorijomis, o žvilgtelėjus į erotinį knygos viršelį,
sakytum, kad knyga absoliučiai išleista pačiam neišrankiausiam skaitytojui,
tačiau...
Tačiau nespręsk apie knygą vien iš jo viršelio
ir pavadinimo. Knygos aistra tiesiogine to žodžio prasme užburianti! Nepamenu,
kada taip skaičiau šiemet įsitraukęs ir žavėjausi rašytojos talentu kurti
turiningą ir sodrų tekstą.
Izraelyje ši knyga laikoma revoliucine, kadangi
ji peržengia nusistovėjusias žydų religines normas ir vaizduoja savo vyrui neištikimą
moterį – tokias moteris dar visai neseniai (kaip dabar musulmoniškose šalyse) užmėtydavo
akmenimis. Pagrindinė veikėja Jaara, kuri visai atsitiktinai, atrodo, gyvenusi
įprastą žydišką padorų gyvenimą ima ir vieną dieną tiesiog sugriūva tarsi
šventykla. Atrodo, kad tos priežastys nepaaiškinamos, maniakiškos ir
neadekvačios, kad staiga skaitytojas yra priverstas abejoti veikėjos sveiku
protu ir branda, nes atrodo Jaara kartais kaip europietė paauglė, kuri
užsispyrė paragauti uždrausto vaisiaus: ji smarkiai ima geisti savo tėvo
bendraamžį draugą Arje. Arje atitiktų šiuolaikinio Don Žuano portretą – daug seksualiniame
gyvenime patyręs eržilas, turintis sėkmingą karjerą, tačiau taip ir nesukūrė visavertės
šeimos.
Iš pradžių atrodo, kad knyga bus apie nežabotą
Jaaros aistrą; kaip aistra sunaikina jauną ir perspektyvią akademinio luomo
moterį ir paverčia ją nuo priklausomybės kitam verge, bet tekste ima skverbtis žydų
mitologiniai pasakojimai, papildantys (pateisinantys?) Jaaros poelgius – atrodo,
Jaara nesąmoningai iš savo gyvenimo audžia literatūrinį kūrinį ir bando kaip
skaitytoja lyginamosios analizės principu atsakyti į moters prigimties ir
nuodėmės klausimus.
Rašytoja Zeruya Shalev.
Autorei pavyko stebuklingu literatūros alchemijos
būdu išgauti moters atskirus gyvenimus: realų ir jos painų iliuzijomis ir
vaizduote grįstą, absoliučiai žalią ir inertiškai eksperimentinį meilės
gyvenimą. Tai jausmų anatomija, atskirų juslių gyvenimas, kuris perteiktas
labai poetiška, aistringa autorės kuriama kalba, kuri šiaip neretai priartėja
prie paikai erotinio Penkiasdešimt pilkų
atspalvių ribos, bet jos neperžengia ir lieka sakralaus pasaulio dalimi. Kad
ir kokia, rodos, Jaara bebūtų nuolanki, pilna geidulių, knygoje atrodo, kad ji
be pasirinkimo turi patirti tai, kas neišvengiama, tarsi tai būtų ne gyvuliška
prigimties dalis, bet pati siela rinktų destrukcines patirties, kad galėtų subręsti.
„Prisiminimas labiau įaudrino nei pats
įvykis, o gal taip visada ir būna, gal įsivaizduoti ar prisiminti jaudina
labiau nei tą patį patirti, juk šitaip viską kontroliuoji (p. 229)“.
Kartais Jaaros pasirinkimas vergauti Arjei
atrodo nešvarus apsivalymo ritualas, tarsi Kristaus gundymas dykumoje, kuris
verčia aplinkinius smerkti. Analogiškai siečiau panašią moters transformacijos
istoriją su H. Kang Vegetare, tik Vegetarė man pasirodė pernelyg
konservatyvi, pernelyg alegoriška ir šalta, todėl savo simpatijas atiduočiau Meilės gyvenimui, kuri retsykiais
bauginamai priartėja prie Lauren Groff Moirų
ir Furijų.
Ar verta analizuoti recenzijose Jaaros veiksmų
seką? Ar verta paminėti veiksmų atoveiksmius, kylančius iš auklėjimo, iš
šeimose susidarančių meilės ir nemeilės pasekmių? Tikriausiai neverta, tačiau
verta tai kiekvienam perskaityti. Zeruya Shalev užčiuopė ir „povandenines“
jausmų paveldėjimo proporcijas: kaip smarkiai lemia nutylėtos tėvų paslaptys ir
bendravimas vaikų psichiką, kaip jos suformavo Jaaros šaltą, kiek atgrasų būdą
ir polinkį į savęs alinimą. Galbūt Meilės
gyvenimą galima traktuoti kaip knygą apie meilės trūkumo padarinius su
turtingu turiniu, gausiomis aliuzijomis į Šventąjį Raštą, į žydų mitologiją,
kurioje moteris visada gundančioji ir nusidedančioji... Meilės gyvenimas lyg nebyliai potekstėmis prašo permąstyti iš naujo
moters nuodėmingumą ir sulaužant kažką seno, sukurti naujas žmogaus patirčių
ribas, bet kartu ir įspėja, kad pasiduoti tam - tai taip pat pavojinga, kaip ir
gyventi preciziškai tvarkingame gyvenime.
Knyga vienareikšmiškai turtinga viskuo, ko tik
gali tikėtis gurmaniškas skaitytojas: provokacija, aistra, geras ir turtingas
tekstas (vertė Olga Lempert), nekasdienis siužetas. Ši knyga tarsi aštrus
pasivaikščiojimas žmogaus moralės ribomis, vaizduojant kaip veikia mūsų instinktai
ir dirbtinai suformuoti vertybiniai saugikliai, kaip vaizduotė ir gyvenimas
tampa žmogiškuoju faktoriumi, kaip gyvenimas virsta literatūra ir atvirkščiai. Stipru.
Jūsų Maištinga Siela
Ačiū už įkvepiantį pristatymą, laukiu susitikimo su autore Knygų mugėje.
AtsakytiPanaikintisutinku su čia išdėstyta literatūrine verte. Bet jeigu vertinti gyvenimiškai, "liaudiškai", tai knyga neša juodą slogutį. Eina velniop ta pagrindinė veikėja, visai neturinti savivertės, priklausanti, tiesiai-šviesiai, nuo diedo-jo--rio malonės. Grįžusi namo jinai užduoda klausimą, ką veikti? koks turi būti nykumas žmogaus, neturinčio ir nesugalvojančio, ką veikti? Gyvenk sau, ne vien anuo galu patologiškai rūpinkis. Gal seksualiai frigidiški asmenys laimingesni, ką aš žinau. Turbūt nenorėčiau nieko panašaus dar skaityt, nes jau peržengia visas galimo įsimylėjimo ribas. Kaip ir moters pažeminimas, o man labiau patinka aristokratiškas šaltumas.
AtsakytiPanaikintiKaip džiugu, kad gyvenime visi labai sveiki ir jų meilė normali. Pritarsiu tam, kad tas „rūpinimasis anuo galu" yra patologiškas, bet tai, matyt, irgi gali būti laikoma tam tikra meilės forma - kūniška meile, dar nepakylėta (ir akivaizdžiai, niekada nepakilsinčia) iki dvasinio lygmens. Tenka pripažinti, kad tos dvi meilės rūšis, kurias čia aptinkam (kūniška meilė Arjė ir Jonio dvasinė meilė) abi yra savaip destruktyvios. Tik griauna jos skirtingai. Knyga apie visą Dekalogo sulaužymą. Moderni Šventyklos griuvimo interpretacija. Tai iš tokių žiūros taškų ir analizuokim. Jei kiekvieną kūrinį analizuosim tik iš „gyvenimiškų pozicijų", jie visi nuvertės, nes visų veikėjai nelabai realūs, nuolat draskomi prieštaringų jausmų, hiperbolizuoti; siužetai užaštrinti.
AtsakytiPanaikinti