Sveiki,
Europietiško
kino mėgėjai turėtų suklusti rinkdamiesi čekų kino juostą „Lėja“ (ček. Lea) (1996),
kuri pasakoja apie itin trapią ir jauną merginą, kuri vos pakalbanti, tačiau
jos tikroji kalba – filosofinė ir kančios poetinė kalba. Patyrusi motinos
mirtį, tėvo žiaurų elgesį, našlaitė užauginta kaimynų išteka už keistuolio iš
Vokietijos, na, ir čia jau prasideda „perauklėjimas“, kurio priemonėmis dažnas
pedagogas nepritars, tačiau nuo to filmas darosi tik įdomesnis.
Visomis
prasmėmis filmas itin panašus į režisierės Jane Campion šedevrą „Pianinas“
(1993), kur nebyli moteris atokiame Viktorijos laikų Naujosios Zelandijos
kaimelyje ilgėsi vienintelio savo kalbėjimo instrumento – pianino. Čia mes
turime ne tik vos lemenančią jauną moterį, patyrusią gausybę baisių psichinių
traumų, bet kiek ir kitokį laikmetį. Filmas nufilmuotas Čekijoje visgi mane
visų pirma paveikė vizualiais kaimiškais vaizdiniais, tokiais artimais Vytauto Žalakevičiaus
„Niekas nenorėjo mirti“ ir apskritai lietuviško kaimo mentalitetui bei
atmosferai. Visgi žiūrint neapleido jausmas, kad kaimas visomis prasmėmis
atsilikęs ir primena ne 1991-uosius, bet gūdžius pokario metus ir jeigu ne
vienas kitas švystelėjęs automobilis, manyčiau, kad tai loginė kalba – nei elektros,
nei vandentiekio, tarsi kaimas atsilikęs ir negalioja jokie kolektyvizacijos
dėsniai, kuriuos išgyveno Čekoslovakija kaip ir Lietuva pagal komunistinių
laikų dėsnius. Matyt, pernelyg užsižiopsojau dėl laikmečio spragų, tačiau tenka
pripažinti, kad atmosfera vis tiek įtaigi, o pirmosios filmo minutės labai žiaurios.
Visgi
filmas turėjo atskleisti sudėtingą pagrindinės veikėjos vidinį pasaulį ir čia
kiek priminė pervertintą lenkų „Oskaru“ apdovanotą filmą „Ida“ – vaizdiniai retai
atrodo atliepiantys dvasinį portretą, jie atskiri ir tampa labiau tapybiški nei
kalbantys paralelėmis, potekstėmis apie dvasinius ryšius, dažnai apie
suluošinimą. Visgi neįvyko kaip filme „Pianinas“ papasakoti įtemptą istoriją,
nors faktų ir šokiruojančių detalių netrūksta, tačiau loginės priešpriešos bado
akis, pavyzdžiui, vokietis „nusiperka“ Lėją jos net nepažinodamas (tik dėl to,
kad reikia tylios bobos lovoje, nes pats asketas restauratorius – camon?), iš pažiūros jis ją talžo, nori
paversti ištikima namų kale, bet tuo pačiu atsiranda ir rūpinimasis – perka gėles,
domisi jos dvasios pasauliu ir, regis, supranta, atjaučia, nestokodamas nei
pinigų, nei laiko Lėjos prisijaukinimui, bet kartu ir despotauja, prisimindamas
pirmąją žmoną, surakina antrankiais... Arba kai kas čia neišplėtota, arba pernelyg
daug loginių nesutapimų. Nors aktoriai tokiame filmo kontekste atrodo įtaigiai,
bet iš esmės filme jaučiama ir lietuviško to meto vaidybos manieros ne per
geriausių bruožų – teatrališkumas, pauzavimas, tapybiškumas, kuris lyg ir
gražus, bet iš esmės gi neveikia kaip transcendentiniame Tarkovskio kine, tai
ir lieka ne poezija, ne filosofija, o truputį prisvilęs teatras, norint išgauti
spalvą, bet iš esmės ne spalva išgaunama, o tylėjimas su neveikiančia vidine
įtampa. Finalas su požeminė scena, pilna žvakių, absoliučiai nereali ir veikiau
turėjo būti pateikta (arba sukelti iliuziją), kad tai veikiau Lėjos vaizduotės
sakrali erdvė, o dabar atsiranda dar ir tas vokietis ten, kur šimtai žvakių,
kuriuos ji greitai pridegioja (per kiek laiko?), na, kai kas čia neveikia, nors
tu ką...
Privardijau
daug esmingų trūkumų, tačiau filmas turi savo kibirkšties, gurmanams jis
patiks. Filmas panašus į biografinį, tačiau tai ne biografinė juosta, o
originalus scenarijus, eilės – slovakų dramaturgo ir poeto L‘ubomir Feldek (g.
1936).
Mano įvertinimas: 7/10
IMDb:7.2
Čia filmas
originalo kalba, lietuviškai įgarsintą rasite torentai.lt
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą