Sveiki,
Antras iš eilės stiprus „Kino
pavasario“ filmas! Ir šįkart rumunų režisieriaus Radu Jude provokatoriaus
filmas itin keistu pavadinimu „Nesėkmingas pasidulkinimas arba šelmiškas
porno“ (rumun. Babardeala cu bucluc
sau porno balamuc) (2021). Rumunų kinas
vis dar nesiliauja stebinti! Taip prieš kelerius metus norėjau „Kino pavasaryje“
pamatyti jo darbą „Man nesvarbu, jei į istoriją įeisime kaip barbarai“ (2018),
tačiau tam nebuvo sąlygų, įtariu, kad anas filmas būtų lygiai taip pat patikęs
kaip ir šis.
Šiame naujausiame režisieriaus
darbe pasakojama apie istorijos mokytoją, kurios filmuoti sekso žaidimai publikuojami
internete. Apie šiuos vaizdus sužino ne tik direktorė, bet ir mokiniai, jų
tėvai. Mokytoja pirmojoje istorijos dalyje vaikšto po miestą ir ruošiasi tėvų
susirinkimui, kurio metu tėvai spręs, ar mokytoja gali toliau mokyti vaikus. Daugiau
nei pusvalandį mokytoja blaškosi po miestą, mes regime daugybę vitrinų,
automobilių, judrių gatvių. Nuo paprasto sausakimšų miegamųjų rajonų su mažomis
vitrinomis ir turgeliais mokytoja leidžiasi į prabangų senamiestį ir mes
regiame besikeičiančius miesto vaizdinius. Vis galvojau, kodėl? Ar tai neturėtų
pasakoti apie pačią mokytoją? Galiausiai tai ir miesto, ir visos Rumunijos
istorija, o tos reklamos ir afišai yra „susisluoksniavusi“ istorija, kurią
režisierius ciniškai ir sarkastiškai reflektuoja antrame filmo skyriuje, kai absurdiškai
pateikia Rumunijos ir viso pasaulio faktus. Šitaip taikliai ir sarkastiškai kone
anekdotiniu žanru ir vaizdiniais sustyguoti paskutiniųjų šimtmečių istorinių
vyksmų kritika, pradedant nuo rasizmo, homofobijos ir baigiant Antruoju pasauliniu
karu, kai Rumunija išdavė Vokietiją, nuo antisemitizmo iki moterų teisių. Ilgą
laiką tas šmaikštumas stebina ir verčia i pergalvoti, kokiose dažnai banalybėse
mes visi „maudomės“.
Iš tikrųjų tokiu būdu stengiasi
nesumenkinti istorijos, tačiau būtent tokiais akibrokštais permąstyti, kad neretai
žmonių kova dėl įsitikinimų ir prietarų neatitinka žmogiškųjų faktorių. Kai suokalbiškai
garbiname didvyrius, kurie eina į karą iškėlę pergalingus kumščius, o kitame
kadre matome dokumentines nuotraukas su tų pačių didvyrių lavonų krūvomis, arba
kai aukšto rango politikai karininkai suokia apie šviesią šalies ateitį ir tuoj
rodomi badaujantys vaikai, arba kaip taksistas šluotkočiu talžo romų tautybės
moterį – iš tikrųjų tai pasakoja apie mūsų civilizacijos absurdiškumą ir beviltiškumą.
Ant šių įvykių „susluoksniuotos“ didžiosios afišų ir produktų kompanijos,
kurias regėjome, mokytojai einant į susirinkimą. Mes vargani savo netobulos
civilizacijos kūrėjai ir savo kūrinių įkaitai. Galiausiai mokytojos teismas tampa
Magdalietės teismo procesu, kai tėvai žeminančiai prie jos peržiūri pornografinį
įrašą. Vyrai mąsto stereotipiškai, moterys davatkiškai, galiausiai tėvai šiame Linčo
teisme tampa tam tikrų istorinių įvykių karikatūromis, kurios atkartoja suskilusio
pasaulio vaizdinį tais pačiais istoriniais faktais.
Visa tai perteikiama
hiperbolizuotai komiškai, kad net beveik tampa civilizacijos parodija. Tėvų
susirinkime mokytoja taip pažeminama, kad veikėjai iš esmės tampa personažais –
tai panašu į geneliai suregztą pamišėlių teatro šou. Kitaip sakant, režisierius
randa aštrų būdą, kaip paprastomis ir daug finansų nereikalaujančiomis
priemonėmis – sarkazmu, komedija, cinizmu, ironija – perteikti dirbtinius
socialinius primestus konstruktus, kurių įkaitais mes tampame. Mokytoja, kuri
negali mylėtis, nes ji mokytoja, o jos moralę apsprendžia ne jos pasirinkimas,
o sociumo žeminantis teismas. Tai taip panašu į šių dienų Lietuvą, kur galima rasti
susiskaldžiusių ir smarkiai praskalautų smegenų socialines grupes, kurios bando
daryti perversmus, pridengusios savo tamsumą trispalvėmis ir prisiskyrusios sau
dievo vaidmenį nurodinėti, kaip ir pagal kokias moralines normas gyventi
kitiems.
Filme yra pornografinių intarpų
ir jie taip aiškiai ir aštriai koreliuoja su tuo, kas šiaip žmogiška (mylėtis,
mėgautis kūnu, santykiais) ir tuo, kas nėra prigimtis, pavyzdžiui, vaizduoti
mokytojos statusą tarsi moters kūnas ir geismas neegzistuotų. Žodžiu, man šis
filmas komiškai tobulas istorijos vadovėlis, kuriame galima per įvairias
perversijas įvertinti mūsų nacionalizmą ir globalizmą. Filmas nufilmuotas pirmosios
pandemijos bangos, veikėjai vaikšto su kaukėmis, tačiau kartu tos kaukės tampa
dar ir įsitikinimų ir nuomonių apynasrių simboliais.
Mano įvertinimas:
10/10
Kritikų vidurkis: 67/100
IMDb: 6.4
Nuorodą į „Kino pavasarį“ ČIA.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą