Sveiki,
Dar
tik antrasis šio sezono Kino pavasario filmas ir jau pamačiau tai, ko tikrai
ilgam neužmiršiu. Lenkų režisierius, dažnai pristatomas kaip kino provokatorius
Wojciech Smarzowski šiemet pristato filmą „Vestuvės“ (lenk. Wesele)
(2021). Iš tikrųjų labai bijojau, kad nebūtų kas nors labai panašaus į pernai
matytą Michel Franco „Naujoji tvarka“ (2020), kuriame vaizduojamos vestuvės
tapo meksikiečių varguolių teroristinės atakos objektu. Nors „Naujoji tvarka“
man be galo patiko, tačiau lenkų „Vestuvės“ teturi tikriausiai su anuo filmu
tik vieną ryškesnį panašumą – provokacijos ir socialinė aštri kritika.
Kas
mane pažįsta, tas žino, kaip aš mėgstu šiuolaikinį lenkų kiną! „Vestuvės“ gal
ir nebus visiems kino gurmanams įtikęs filmas, bet tai yra man absoliučiai
priimtinas ir mano skonio filmas. Čia kaip „Kvadratas“, tik savotiškai kitaip
režisierius perteikia lenkų visuomenės vertybių karikatūras. Istorija pasakoja
apie turtingo kiaulių fermerio biznieriaus dukters vestuves, tačiau vestuvės
tebuvo tik dar viena išjuokta sakralumo forma perteikti tai, kuo kasdien šie
žmonės gyvena. Filmų kūrėjai scenarijų plėtoja keliomis kryptimis t. y. dabartį
„užkloja“ vokiečių nacių Lenkijos Antrojo pasaulinio karo istorija. Vestuvėse
dalyvaujantis senolis, sergantis atminties sutrikimo liga, pamažu visame tame kakofonijos
šurmulyje regi savo jaunų dienų masinių žydų naikinimo tikrovę. Kitaip sakant,
filmas tarsi labirintas po senolio dabartį ir praeitį.
Kitame
sluoksnyje mes matome naujosios kartos kasdienybę – kyšiai, galios įtaka, šantažas,
papirkta policija. Vestuvės, nereikia nė spėlioti, galiausiai įsisiautėja, visi
nusitašo, lėbauja, tampa neištikimi ir tai veikiau Užgavėnės, nei vestuvės, bet
visoje toje kakofonijoje „vestuvinė kamera“ bando dokumentine maniera tarp palinkėjimų
jaunavedžiams perteikti neonacių ir šiaip antisemitiškai nusiteikusių vaikų ir
suaugusiųjų pažiūras, kurios akivaizdžiai koreliuoja su senolio tikrovės
pajauta. Iš tikrųjų režisierius negaili socialinės kritikos patiems lenkams, akivaizdžiai
rodo skaudžią sceną, kai 500 žydį suvaromi į daržinę ir padegami. Vestuvės ir
holokaustas, neonaciai ir besilaukianti švelni nuotaka, ašaros ir cinizmas, kyšiai
ir kunigo parama... Visas filmas sudurstytas iš ryškių kontrastų,
prieštaravimų, kurie atskleidžia, kokiame netikrame karkasiniame vertybių
pasaulyje gyvenama. Iš tikrųjų gal tos kiaulės, kurios sadistiškai fermose
kankinamos, yra daug tyresnės, nei toji tėvo meilė savo šeimai...
Filmas
puikus, aštrus, įtraukia nuo pat pradžių. Režisieriui pavyko susluoksniuoti ir
transformuoti kinematografiškai istoriją taip, kad ji bylotų daugiasluoksnius
dalykus. Ypač vykusi scena, kai kunigas tuokdamas laimingus jaunuosius ima pezioti
apie abortus ir homoseksualumą, varyti savo katalikų propagandą. Tai taip...
lenkiška ir taip gerai gerotestiškai atliepia tą netikrų vertybių dugną, kad
nejučia visi daugiau ar mažiau primena komiksų personažus. Visgi filmas
paveikia emociškai. Kada kažką tokio mačiau Kino pavasaryje? Tikriausiai labai
panašiai jaučiausi, kai žiūrėjau vieną geriausių praėjusio sezono Kino
pavasario perliukų „Nesėkmė dulkinantis arba šelmiškas porno“. „Vestuvės“ – tai
filmas išsiilgusiems dabarties povyzos ir tariamai deklaruojamų krikščioniškų
vertybių kritikos žiūrovams. Čia juodas humoras dera su tradicinių vertybių
iliuzijomis. Manau, man filmas taps vienu didžiausiu favoritu šiemet.
Mano įvertinimas: 10/10
IMDb: 6.7
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą