Sveiki,
kino gerbėjai ir skaitytojai,
Švelniai tariant, esu
priblokštas, nes po filmo seanso „Tar“ (angl. Tar) (2023),
kurį režisavo „Maži vaikai“ (2006) režisierius Todd Field, sužinojau, kad iš
tikrųjų Lidija Tar (Lydia Tar) niekada neegzistavo, ji tėra režisieriaus, kuris
parašė šiam filmui scenarijų, kūrybos vaisius. Kol žiūrėjau, buvau beveik
šventai įsitikinęs, kad Cate Blanchett atliekamas Tar vaidmuo turi realųjį
atitikmenį ir kad Lidijos sekso bei jos pasijos savižudybės skandalas yra ne
kokia išmonė, o tikra klasikinės muzikos industrijos Berlyne įvykusio skandalo
istorija. Visgi retai apsigaunu, tad Fieldui iš tikrųjų labai pasisekė apgauti
savo nedirbtina režisūrine įtaiga. Kitą vertus, nuo to man tik įdomiau ir
smagiau.
Filme „Tar“ pasakojama
apie Lidiją Tar, garsią vokiečių dirigentę, kuri tampa prestižiškiausio Berlyno
simfoninio orkestro dirigente ir direktore, pelniusia svarbiausius muzikos apdovanojimus
pasaulyje. Aišku, ne už dyką, o už besąlygišką atsidavimą, reiklumą ir...
talentą. Intelektuali, aštri Lidija Tar tik iš pažiūros atrodo tobula
profesinėje veikloje, deja, jos asmeninės lesbietės gyvenimas paženklintas
neištikimybe. Ji akivaizdžiai linkusi aistringai rizikuoti ir flirtuoti su kur
kas jaunesnėmis už save merginomis, matant jos gyvenimo partnerei smuikininkei
Šaron, su kuria augina įvaikintą dukrelę. Manau, didžiausia Tar asmeninė
problema ir tragedija tampa, kad ji nebeskiria aistros muzikai nuo aistros
moterims. Jausdama liguistą geismą jaunesnei violončelės muzikantei, ji „pastato“
ją programoje į solo partiją, priversdama kolektyvą krūpčioti. Lidija taip pat
nori atleisti ir senstelėjusį Bernardą ir į jo vietą pastatyti arba buvusią
meilužę, arba savo asistentę, meilužę Frančeską.
Iš vienos pusės mes per
Lidiją matome, kaip yra formuojami valdžios ir kūrybos svertai lyčių atžvilgiu.
Lidija, prasibrovusi ir radusi pripažinimą šiaip jau tarp vyrų dirigentų ir pelniusi
nestandartinę sėkmę galiausiai pati ima projektuoti savo komandą remdamasi seksualiniu
potraukiu, išstumdama vyrus ir iškeldama savo mūzas-pasijas. Filmui pavyko
reversu kalbėti apie lesbietišką mačizmą ir maskulinizmą, kuris atliepia tas
pačias vyrų pasaulio taisykles, todėl filmas šiuo atžvilgiu nepaprastai pavykęs.
Ne, tai nėra dar viena paprasta LGBTQ istorija, priešingai, tai būdas byloti
vyrų ir moterų seksizmu grįstą meninio pasaulio užkulisių politiką.
Įdomu tai, kad Lidija Tar
sudėtinga asmenybė, užvaldyta nežabotos aistros ir ambicijų, kuriai greitai
nusibosta romanai, todėl kaip menininkė nuolat ieško atsinaujinimo. Kitą
vertus, kenčia jos šeima ir artimieji, viskas, prie ko ji prisiliečia, įgauna
įtampos ir kančios atspalvio, kartais privedančios prie destrukcijos. Galiausiai
Tar pabaigoje nebesusitvarkydama sunaikina savo reputaciją ir karjerą. Filmas tarsi
klausia, kas buvo toji tikroji Lidija? Toji, kuri pametė save muzikoje, ar
toji, kuri karjeros pradžioje tik svajojo apie pripažinimą Berlyne? Šiame neįtikėtinai
daugiasluoksniame filme, kuriame gausu ne tik aistros, bet ir itin
literatūriškai vykusių intelektualių pokalbių, leidžiančių apmąstyti Lidijos
vietą muzikos industrijos lyčių, rasizmo, galios ir talento sferose, pamatome,
prie ko gali privesti genialumas. Iš vienos pusės tokie žmonės kaip Lidija
apdovanoti nepaprastu talentu, o iš kitos jie tampa brokuoti asmeniniame
gyvenime, nemoka kurti šeiminės laimės. Kitaip sakant, Lidija kaip personažė iš
dalies pateisina menininko štampinę likimo programą.
Filmas taip pat kalba apie profesionalų ir specialistų epochą, kurioje šiaip jau globaliame pasaulyje iš dalies pripažintas universalumas neberanda vietos, kai kalbame apie pragaištingus talentingų žmonių likimus. Savo srityje būti geriausiam – ne tik sėkmės garantas, bet ir tampa tikrasis gyvenimo pasitenkinimas konkurencingoje rinkoje, tad pripažintiems nebeužtenka būti tiesiog geriems, reikia nuolat degti perfekcionizmu, kuris galų gale destruktyviai atsigręžia prieš individą. Skirtingos pedagogikos teorijos teigia skirtingus dalykus, tačiau neatimsi vieno – šiandien sėkmė ir pripažinimas specifinėje profesinėje veikloje yra svarbesnis tapatybės dėmuo nei šeima ar kiti įsipareigojimai. Šiuos aspektus galima permąstyti per Lidijos portretą.
Neįtikėtinai stipus Cate
Blanchett vaidmuo, perteiktas visapusiškai intuityviai, atskleidžiantis aistros
moterims ir darbui dvilypį santykį, kuris ne visada suderinamas viešojoje
erdvėje, kai esi žinoma ir priklausoma nuo reputacijos. Tiesą sakant, buvau
užvaldytas šio puikaus filmo, lyg skaityčiau vėlei J. M. Coetzee romaną „Elizabeta
Kostelo“, kurį kaip delikatesą rekomenduoju po šio filmo. Tiesiog neturiu
priekaištų, filmas išpildantis didžiausius ir tamsiausius mano lūkesčius.
Mano įvertinimas: 10/10
Kritikų vidurkis: 92/100
IMDb: 7.4
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą