Indrė Motiejūnaitė.
„Mūsų miestelis“ – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2025. – p.
216.
Sveiki, skaitytojai!
Apie naują vardą – Indrę Motiejūnaitę – buvau girdėjęs
nebent tiek , kad 2022 metais ji laimėjo Pirmosios knygos konkursą ir
išleido knygą Vieną gražią dieną, kurią kai kas palygino su Kafkos
kūryba. Naujausia Indrės Motiejūnaitės apsakymų knyga Mūsų
miestelis jau sulaukė teigiamų tiek kritikų, tiek skaitytojų vertinų, o
aš, nenorėdamas atsilikti nuo šiuolaikinės lietuvių literatūros, norėjau
perskaityti Mūsų miestelį dar ir dėl to, kad iš naujo ne per seniausiai
vėlei atradau apsakymų žanrą.
Iš knygos tikėjausi gerų ir kokybiškų pasakojimų,
tačiau net neįsivaizdavau, kaip rašo autorė, tad po šios knygos, galima sakyti,
jau susidariau šiokią tokią nuomonę. Knygą sudaro dešimt apsakymų, kurie
siužetiškai vienas su kitu neturi sąsajų, tačiau teminiu ir probleminiu
lygmeniu – netgi labai. Galima sakyti, kad tai konceptualūs grožiniai tekstai,
paskaitomi lengvai, pagaviai ir įtraukiai. Indrei Motiejūnaitei būdingas glaustas,
lakoniškas prozinis sakinys, o pats tekstas neapsunkina įmantriais
fantasmagoriškais aprašymais, nors aprašymų autorė ir nevengia, tačiau jie daugiau
buitinio lygmens, minimalūs, t. y. tiek, kiek reikia atskleisti veikėjų
aplinkybes. Autorės proziniam stiliui taip pat būdingas apgaulingas optimizmas,
kuris eliminuoja šiaip jau dramatišką veikėjų likimo tragiškumą – iš čia,
sakyčiau, veriasi subtili ironija smurtui, subordinacijai, nelaisvei,
pavergimui ir sistemų absurdiškumui, kuriame dažnai individas yra paliekamas
kamuotis vienas. Autorė nevertina, autorė nesistengia apeliuoti ir tiesiogiai
svarstyti sisteminių aplinkybių, ji iš esmės renkasi aplinkybių vaizdavimą
situacijas, o jau pačiam skaitytojui leidžiama nuspręsti, kas iš tikrųjų slypi
už teksto. Deminutyvų gausa ir malonus tekstų pasakotojų kalbėjimas
neatsitiktinis, tai strategiškai pasirinktas prozos tonas, išreiškiantis
veikėjų pastangas laikytis oriai gniuždančiame pasaulyje. Kitaip sakant, tai
vilko, paplonintu balseliu, kalbėjimas ožiukams, kuris savitai slopinančiai
veikia, sukurdamas distopinio pasaulio aksominį tariamą (ne)pažeidžiamumą.
Štai ilgiausiame apsakyme Vergas pasakojama
vieno veikėjo vergo, siunčiamo iš vienų namų į kitus, istorija, jo bandymus
kaskart įtikti namų šeimininkams, ar tai būti paukštelius prižiūrintis vergas,
ar seksualines paslaugas teikiantis sekso vergas. Apie žmogaus pavergimą, robotiškumą
kalbama mįslingai, skaitytojas iki galo nėra tikras, ar čia kalbama apie
dirbtinio intelekto antihumaniško elgesio ateities pasaulį, ar tam tikros
kastos žmones, kuriuos kažkas uzurpavo ir pavertė iš žmonių žemesnės klasės aptarnaujančiais
vergais. Galų gale, tai nėra itin ir svarbu, nes pagrindinis dalykas, ką Indrė
Motiejūnaitė vaizduoja savo apsakymuose yra pažeidžiamo ir išnaudojamo individo
susidūrimas su dominuojančios ir diktatoriškos galios prisitaikėliška visuomene.
Pastarasis susidūrimas pasireiškia komplikuotai, nes dažnu atveju veikėjai yra
neįgalūs pasipriešinti masei, panašiai kaip veikėjas Merso A. Camus romane Svetimas.
Iš to kyla absurdiškumas. „Turime veikti išvien, tapti viena būtybe su
bendra sąmone, aiškina Dvyniai. Ne visuomet suprantu, ką jie sako. Bet jie
protingi. Manau, jie žino, ką daro. Juk visi jiems paklūsta, visi juos gerbia
(p. 36),“ – sako veikėjas iš apsakymo Svajonių šalis. Dažnai veikėjai
net nėra maištininkai, jie pasikliauja daugumos galia ir autoritetu, kitaip
sakant, savanoriškai veikėjai patiria smurtą tarsi patys to nesuvokdami.
Panašiai ir apsakyme Autobiografija, kuriame bevardis
veikėjas nugyvena nuo 1970-ųjų iki 2099-ųjų ir niekaip negali numirti. Veikėjas
išėjęs iš sistemos, jis neturi asmens tapatybę liudijančių dokumentų, todėl jis
funkcionuoja sistemoje kaip koks vaiduoklis, dirba pavojingus pavienius darbus,
tačiau jokie sisteminiai skaičiai jo nevaldo, tik asmeninė atmintis, kuri
leidžia aplenkti įprastas gyvenimo normas. Sudėtingas individo susidūrimas
pavaizduotas ir apsakyme Bendradarbis, kuriame rožinę kuprinę
nešiojantis vyras gyvena po egle, kiemelyje, neturi jokių įgūdžių dirbti
atominėje jėgainėje, o aplinkiniai nesupranta nei jo asmenybės, nei valgymo
įpročių, todėl tarp bendradarbių auga engimas, agresija nenorminiam asmeniui,
kurį vis žeminančiai dresuoja elgtis, atrodyti ir maitintis pagal
nusistovėjusias civilizuotas normas. Iš to kyla kančia, nes akivaizdu, kad sunormintoje
visuomenėje sudėtinga būti kitokiems, nes jie griauna sistemą, todėl tokius individus
pagal apsakymų pasaulio logiką reikia varžyti ir išstumti iš normatyvios tikrovės
į socialines periferijas, izoliuoti, uždaryti į psichiatrines ligonines. „Žinok
ir tai, kad kitą savaitę mus aplankys svečiai, tarptautinė ekspertų grupė –
arba paisysi visų taisyklių ir tapsi padoriu žmogumi, arba užrakinsime tave
serverinėje. Tupėsi ten tris paras, kol viešnagė pasibaigs (p. 183).“
Įstatymai, taisyklės, normos ir apibrėžties standartai I. Motiejūnaitės kūrybos
pasaulyje dažnu atveju reiškia ne saugumą, kompromisą, saugų tašką susitikti
skirtybėms, bet kaip instrumentai bausti, engti, smurtauti, subordinuoti ir
palaužti.
Pasakojimų vaizduojamas pasaulis gana įvairus: nuo
kosmines erdvė vaizduojančio apsakymo Stotis iki paprasto provincinio
miesteliuko Mūsų miestelis, kuris, beje, man vienas iš labiausiai
patikusių knygos tekstų. Dėmesio centre – daug gyvenime mačiusi paštininkė,
serganti tikėtina atminties praradimo liga, todėl nuolat palieka piniginę,
rankinę, bet malonūs miestelio žmonės, ne kokie profesoriai, bet tokie patys
ligoti, sutrikę, prasikaltę (ekshibicionistas – miestelio iškrypėlis, beprotis –
miestelio pranašas, kalbantis pats su savimi ir t. t.). Miestelio paštininkė
visus juos pažįsta, jie visi yra savi, hermetiški, priklausomi vieni nuo kitų
miestelio pasauliui, savaip nepavojingi. Tai unikali utopinė bendruomenė,
kurios, sakyčiau, dar panašiai kur nors rajonuose gali egzistuoti, tačiau
pasakojime svarbi paštininkės meilė miesteliui, jo netobuliems žmonėms,
aplinkai, kur žmonės gyvuoja kaip kokioje komunoje, vieni apie kitus žino ir
supranta. Tai pasakojimas apie jau išnykusį utopinio bendruomeniškumo viziją,
kada žmonės nėra smerkiami už tai, kokie jie yra, tad ir kiekvienas, net ir
iškrypėlis, randa savo problemos sprendimo būdą, o policininkai parveža iš areštinės
iki pat namų ir gauna pieno su duona ir medumi.
Esama ir kitų prievartos vaizdavimo būdų, pavyzdžiui,
paskutiniame apsakyme Prakeikimas veikėjas įsitikinęs, kad vėlyvoje
paauglystėje išvengęs įkritimo su bendraklasiais į upelį, užsitraukė nelaimių
prakeiksmą, todėl jam kasdien įvyksta nelaimė: pameta piniginę, dūžta lempos ir
kėdės, nuolat susitrenkia į baldus, persiduria, įsipjauna... Nelaimes medikai
bando gydyti absurdiškomis kraujo voniomis, gyvačių nuodais ir gulbės krauju,
t. y. parodija, nes akivaizdu, kad žmogaus įsitikinimai gali tapti jo paties
smurto įrankiu prieš save patį, tad ir gydymo metodai nuo demoninio pasaulio
tokie netikroviški, atėję iš pasakų ir folklorinių motyvų, nes pats žmogus
užsiprogramavo šitas nelaimes.
Nors atgaliniame Mūsų miestelis knygos
viršelyje vengiama distopijos apibrėžimo, manau, kad kiekvienas pasakojimas
turi vienokią ar kitokią distopinio teksto bruožą: valdymo ir socialinės
kontrolės sistema, individo sunaikinimas ir konformizmas, gamtos ir
technologijų priešprieša, ateities pasaulio vaizdavimas bei fantastiniai
motyvai. Pasakojimai nėra tokie dramatiškai sutirštinti, autorė daug ką
subtiliai ironizuoja. Tekstai leidžia permąstyti ir mūsų tikrovės kiautą,
dabarties grėsmes ir triukšmą, kuriame niurkomės kaip kokiame vandenyne,
negalėdami nieko pakeisti, tik piktintis arba ciniškai susitaikyti menkindami
viską, kas aplinkui. Pasakojimai laviruoja tarp realizmo ir fantastinių
distopinio pasaulio sąlygiškumo, tad Mūsų miestelis tampa iš esmės mūsų
pasaulio kritikos veidrodžiu, kuriame kolektyvinė bendroji jėga dažnu atveju
yra pernelyg sureikšminama, o individo unikalumas sumenkinamas ir nuvertinamas.
Geri ir aktualūs pasakojimai!
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą