GRUŠAS J. 2002. Meilė, džiazas ir velnias. Vilnius: Alma Littera.
Sveiki,
Juozas
Grušas yra vienas iš tų garsiųjų Lietuvos dramaturgų, kuris pakeitė lietuvių
dramaturgijos raidą ir išvedė dramą bei pakylėjo į naują būties lygmenį. Per savo
gyvenimą Juozas Grušas buvo itin produktyvus rašytojas, sukūręs ne vieną puikią
pjesę, bet tikriausiai vienas vertingiausių ir geriausių jo (ir visos lietuvių
dramaturgijos) darbų yra tragikomedija Meilė,
džiazas ir velnias, kuri pirmą kartą pasirodė 1967 metais. Taigi 1967 metai
Sovietų sąjungoje, kai pasaulyje jau bitnikus keičia hipiai ir gėlių vaikai,
atrieda Seksualinės revoliucijos banga. Išties izoliuotoje Sovietų sąjungoje,
kur „sekso nebūdavo“, o vaikai „atsirasdavo pirkiose savaime“, šioji pjesė,
kuri prabyla apie maištininkų kartą, – tikras fenomenas.
Meilė, džiazas ir velnias, sakyčiau, galėtų būti lietuviškasis Rugiuose prie bedugnės atitikmuo, o ir
nuo J. Salinger kūrinio jis naujesnis daugiau nei dešimtmečiu. Abiejų kūrinių
problemos ganėtinai panašios. Apie ką ši pjesė? Tai daugiasluoksnis ir
daugialypis pasakojimas apie skirtingas kartas – iš esmės kartų konfliktų
aktyvioje zonoje vystosi ir giluminės naujos kartos, jos tęstinumo, žmonijos „sėklos“,
paveldo ir jo puoselėjimo problemos. Jau įprasta manyti, kad buvusioji karta
jaunesnę kartą laiko broku, negatyvia ir tai, kas buvo, imta laikyti geresniu,
tačiau kiekviena karta išgyvena savo epochos tendencijas. Pjesėje senesnioji
karta išgyveno klasių kovą, tą įvardija Andrius, kai karštligiškai ginčijasi su
tėvu. O su kuo kovoja jaunoji karta? Su iliuzija? Su nuoboduliu? Aiškaus atsakymo
nėra, bet visi jie veda prie pačių egzistencinių žmogaus būties klausimų. Jaučiama,
kaip senesnioji karta turėjo daug vilties dėl rytojaus – pasibaigęs Antrasis
pasaulinis karas, nauja santvarka, tačiau jų vaikai nenori perimti
pozityviosios jų estafetės ir nešti jų sukurtą rytojų į rytdieną. Nauja karta
nori kurti savo rytojų, atsisako tęstinumo, tačiau problema tame, kad ji
nemotyvuota, ji nežino, ko nori iš savęs ir iš rytdienos, nors pjesėje
personažai ne kartą sako, jog svarbiausia gyventi, tačiau gyventi neužtenka,
reikia duoti gyvenimui, davimas įprasmina gyvenimą, tačiau jaunesnioji karta
nori tik pasiimti, bet už gyvenimo daugiau nieko nėra.
Antrasis
klodas taip pat skleidžiasi per veikėjus, jų charakterį, santykius. Bohemiškos prigimties
džiazitai turi savo gyvenimo
filosofiją, o veikiau iliuziją, mitą, kuriuos piešia gerdami degtinę ir grodami
agresyvią muziką – tuomet džiazas dar buvo laikomas gana agresyvi, tranki
muzika. Andrius, Julius ir Lukas – panašaus likimo jaunuoliai, visi netekę
motinų, kiekvienas turintis savo charakterį ir pasaulėžiūrą. Andrius – brutalus
jaunuolis, turintis sadistinių polinkių, provokatorius, „blogio“ lyderis.
Julius – neatsakingas mergišius, jis ieško idėjų, kurios taptų energija,
motyvacija kovai. Lukas – vaikų namuose augęs vaikas, jautriausias iš trijulės,
bando atsakyti į svarbiausius klausimus – dėl ko gyventi ir dėl ko mirti? Jis
gina Beatričę nuo savo draugų. Visi trys vienaip ar kitaip myli ir seksualiai
geidžia Beatričės, jos skleidžiamo gėrio, kuris žadina atbukusį jų pačių
gerumą.
Juozas Grušas
Aišku,
viso ko pjesės šerdis yra Beatričė – su senele auganti ir motinos palikta
septyniolikmetė, kuri irgi turi nevisavertės šeimos „ydą“ kaip ir vaikinai,
tačiau jos blogis nepaliečia. Juozui Grušui svarbus prigimtinis žmogaus gėris –
kodėl vienus palaužia sudėtinga socialinė terpė, o kitus išlaiko tyrus,
pirmapradžius? Nors kyla dar ir kitas klausimas – ar blogis irgi nėra tyras ir
pirmapradis? Beatričė taip pat nėra šventoji, ji turi problemų, sunkumų, ji
nėra sudvasinta, tačiau nepasiduoda pjesės velniui, nors visai puikiai šoka
pagal džiazą. Ji ta, kuri išlaiko pusiausvyrą, ji ta, kuri lankosi pas vaikinų
tėvus ir apjungia kartų konfliktą kaip „glajus“ – ji išeities taškas,
kompromisas ir galgi net viltis, kurią senoji karta tikisi iš savo palikuonių. Žinoma,
Beatričė nuolat nukenčia dėl savo kompromisų nešėjos funkcijos, ji nė pati
nežino, kodėl ji trinasi su tais alkoholikais ir rytdieną velniui pardavusiais
vaikinais – kodėl? To ji klausia ir pjesės pabaigoje, kai vaikinai ją sumano
išprievartauti. Kodėl? Galima sakyti, kad tai likimas valdo žmogų, jis jį neša
per gyvenimą, kad atliktų tam tikrą misiją, o juk Beatričė ir atliko savo
misiją.
Kitas
niuansas – Beatričės vidinis pasaulis, tikėjimas ir laukimas stebuklo. Ji verčia
„kažkuo tikėti“ pjesės vaikinus ir tas tikėjimas „kažkuo“ duoda vilties, kad
įvyks stebuklas, tačiau nėra pas vaikinus nėra vidinės evoliucijos – alkoholis,
iliuzijos, kad vaikinai keičia ir „pertvarko“ pasaulį toliau įkalina juos
velnio ašarose.
Įdomi
ir pati pjesės atomazga – ar laimėjo velnias? Juk mirė Beatričė, o ne Andrius,
Julius ir Lukas. Kur pusiausvyra, ir ar ji egzistuoja? Ar tai reiškia, kad
viltis turi žlugti, o meilę, kurią jautė (ar tik manė jaučią?) atgręžė savo
destruktyvumą pačiai Beatričei? Daug įdomių klausimų iškyla po pjesės, tačiau
jie, mano manymu, yra neatsakomi iki galo – nei šioje pjesėje, nei kokioje
kitoje pjesėje ar grožiniame kūrinyje.
Jūsų
Maištinga Siela