Andrej Tarkovskij. „Įamžintas laikas“ – Vilnius: Kitos knygos, 2021. – p. 312.
Sveiki,
praeiviai ir knygų skaitytojai,
„Taigi
kinas, kaip ir bet kuris kitas menas, turi savitą poetinį pavidalą ir savo
paskirtį, savo likimą – jis atsirado, kad išreikštų specifinę gyvenimo, Visatos
dalį, kuri ligi tol nebuvo įprasminta ir negalėjo būti išreikšta kitais meno
žanrais (p. 119).“
Pernai,
balandžio 4 dieną, rusų režisierius Andrej Tarkovskij (1932-1986) būtų
minėjęs savo 90 metų jubiliejų, tačiau likimas lėmė jam mirti už Sovietų
Sąjungos ribų, saviškoje tremtyje dėl kūrybos, Prancūzijos priemiestyje taip ir
nepastačius pagal Šekspyro dramą „Hamletas“ aštuntojo savo filmo. Prieš pats
Rusijos įsiveržimą į Ukrainą lietuviškai pasirodė jo tikriausiai
reikšmingiausias veikalas Įamžintas laikas (rus. Запечатленное
время) apie kino meno koncepciją, o knygą į lietuvių kalbą išvertė Dalia
Saukaitytė. Kaip Audrius Ožalas apžvelgdamas anų metų knygų derlių pastebėjo, Įamžintas
laikas nebuvo labai skaitoma knyga, nors Tarkovskio kino gerbėjų Lietuvoje
nemažai. Savaime supranta, nes šiomis dienomis rusų kultūra ir menas yra
sankcionuojami dėl karo politikos. Visgi ištikimiausi Tarkovskio gerbėjai, kino
pasaulio žmonės tikriausiai nepraleido (arba dar tik skaitys) šią knygą ir kaip
mokslinę literatūrą, ir kaip kino meno vadovėlį.
Visgi
derėtų pabrėžti, kad pats Andrej Tarkovskij (toliau vartosiu sulietuvintus
autoriaus asmenvardžius t. y. Andrejus Tarkovskis) žinomas kaip kūrėjas, kuris
priešinosi ideologiniam sovietiniam menui, jo formoms ir užsakomajam „teisingo“
meno turiniui. Žinoma, dėl to buvo ne tik ujamas sovietinio laikotarpio kritikų,
bet dažnai stabdomas su naujais kino projektais, todėl paskutiniuosius savo
filmus „Nostalgija“ ir „Aukojimas“ sukūrė Italijoje ir Švedijoje, ir daugiau
niekada negrįžo į Sovietų Sąjungą, mirė nuo vėžio savotiškoje tremtyje, nes
sovietinėje tikrovėje nebegalėjo kurti, kamavo ir tėvynės ilgesys, už geležinės
uždangos palikta šeima. Tai įdomu, nes Tarkovskis pasaulyje visur buvo
pripažintas, išskyrus pačios Sovietų Sąjungos, todėl nederėtų jo meno ir šios
knygos laikyti rusų plačiąja prasme kultūros dalimi, priešingai – tai tyli
rezistencinė kūryba, maištas prieš sistemą, nors Tarkovskis niekada sąmoningai
to nedarė ir kalbėdamas apie savo filmus šioje knygoje nepolitizuoja. Tiesa,
šioje knygoje, kuri galimai buvo cenzūruota (kas ten žino?) beveik
nekritikuojama sovietinė sistema ir tik subtiliomis užuominomis bylojama apie
jo kūrinių atmetimą, ilgas prastovas tarp kino projektų, prastus vertinimus
tuometinėje spaudoje.
Knygos
trumpą įžangos žodį publikuoja Narius Kairys, o pačią knygą sudaro devyni
skyriai su A. Tarkovskio pabaigos žodžiu. Tarp skyrių rasite nemažai įvairių
fotografijų, daugelis jų – tai kadrai iš Tarkovskio septynių filmų: „Ivano
vaikystė“ (1962), „Andrejus Rubliovas“ (1969), „Soliaris“ (1972), „Veidrodis“
(1975), „Stalkeris“ (1979), „Nostalgija“ (1983), „Aukojimas‘ (1986). Kaip pats
autorius ne kartą pažymį, šią knygą jis pradėjo rašyti dėl gaunamų pačių
įvairiausių žiūrovų laiškų ir savirefleksijos, kuri padėtų sukristalizuoti ir
suvokti savo kūrybos ištakas ir kino sampratą, kūrybos evoliuciją. Rašymo stilius
balansuoja tarp bandymo moksliškai, bet savitai pasižiūrėti ne tik į savo
kūrybą, bet ir konceptualiai į kino meną, todėl bent jau pirmojoje knygos
pusėje labiau jaučiamas struktūralizmas ir teorizavimas, kas, savaime aišku,
bus aktualiausia išskirtinai kino meno žmonėms.
Antroji
knygos dalis man nepalyginai įdomesnė, nes Tarkovskis leidžiasi konkrečiai į
savo filmų interpretavimo galimybes, per savo filmus pateikia aiškias kūrybos
dirbtuvės išklotines, tad knyga gali daug ką paaiškinti ieškantiems ir
bandantiems suprasti tarkovskiško kino raišką ir prasmes. Įdomu tai, kad
Tarkovskis savo kiną labiau supaprastina nei žiūrovas, kuris visur stengiasi
įžvelgti simbolių ir metaforų prasmes. Autorius įžemina savo filmus, sakydamas,
kad didžiausia jo filmų misija yra byloti tiesą ir tik tiesą, atsisakant kičo
ir jau tuo metu susiformavusio komercinio kino klišių. Kitą vertus,
paneigdamas, jog jo kino kalba metaforiška, kitame skyriuje aiškina savo filmo
simbolius, pavyzdžiui, žvakės nešimo sceną „Nostalgijoje“ arba raganos reikšmę
filme „Aukojimas“. Knygoje veriasi nemažai prieštaringumo ir kategoriškumo,
kuris tikriausiai suprantamas ir pateisinamas kaip atsakas (atsikirtimas tarp
eilučių kritikų argumentams): „... ir menininkas turi teisę kurti tik tada,
kai kūryba yra jam gyvybinis poreikis (p. 246).“ Knygoje daug
suabsoliutintų teiginių, ką privalo ir ko neprivalo menininkas, o tai šį bei tą
pasako apie Tarkovskio reiklumą ir preciziškumą.
„Todėl
man visiškai nesuprantama vadinamoji menininko „laisvės“ ir „nelaisvės“
problema. Menininkas nelaisvas visada. Nėra nelaisvesnių žmonių už menininkus. Jie
sukaustyti savojo talento, savosios paskirties – tarnauti savo talentui ir
drauge žmonėms. Kita vertus, menininkas laisvas pasirinkti galimybę: kuo
visapusiškiau realizuoti savo talentą ar parduoti sielą už trisdešimt
sidabrinių. Ar ne su savo vaidmens ir savo paskirties suvokimu siejosi visi
dvasiniai Tolstojaus, Dostojevskio, Gogolio blaškymaisi? (p. 212).“
Vienas
įdomiausių Tarkovskio požiūrio į kiną aspektų knygoje buvo kritika daugelio vertinamai
Kulešovo ir Eizenšteino kino sampratai, kuri, anot Tarkovskio, atkerta tikrą
tiesos bylojimą kine. Apskritai Tarkovskio filmams būdingi ilgi kadrai, tam
tikras filosofinis teatrališkumas, o montažo dinamiką autorius vertina įtariai
ir priskiria masinio kino manieringam pataikavimui. Kitą vertus, pas Tarkovskį
kine dažnai pasakojama giliamintiškai ir labai romiai, tad autorius neslepia,
jog šį polėkį randa japonų haiku kūryboje, kuri artima režisieriaus tikrovės
pertikimo būdui: „Haiku savo vaizdus išaugina taip, kad jie nereiškia nieko,
galutinės jų prasmės nutverti neįmanoma. Tai yra: jo vaizdas tuo tiksliau atitinka
savo paskirtį, kuo įmanomiau įsprausti jį į kokią nors sąvokinę abstrakčią formą
(p.146).“ Nors knygoje autorius daug kalba apie literatūros įkvėptą kiną ir
sąsajas su rašytiniu žodžiu, tačiau pretenzingai kartu pažymi, jog kinas nėra
įvairių meno šakų suplakta sintezė ir pabrėžia kino meno savarankiškumą su jam
būdinga raiškos ir prasmės koncepcija. Būtent tą koncepciją jis ir stengiasi
perteikti ryškindamas mintį, jog kinas yra ne žodinis, o vaizdų menas, kuris „užkonservuoja“
laiką ir todėl byloja, dokumentuoja praeities įvykius kaip niekas kitas
tiksliausiai iš visų menų.
Knygoje
taip pat rasite nemažai informacijos ir aliuzijų į Tarkovskio kino darbo
užkulisius. Štai vienas mano mėgstamiausio Tarkovskio filmų „Veidrodis“ buvo
pragariškai ilgai montuojamas, nes režisieriui ir jo darbo komandai niekaip nepavyko
sudėti rišlaus pasakojimo. „Filmo dalys pradėjo sąryšingai funkcionuoti,
tarsi sujungtos bendros kraujotakos sistemos. Kai salėje žiūrėjau šį nevilties
pagimdytą variantą, filmas gimė mūsų akyse. Dar ilgai po to negalėjau patikėti
šituo stebuklu. Kad filmas susiklijavo (p. 160).“ Arba, pavyzdžiui,
atvirauja apie „Stalkerio“ paslaptingos Zonos aiškinimus: „Kai girdžiu
tokius klausimus, mane apima įsiūtis ir neviltis. Zona, kaip ir viskas mano
filmuose, nieko nesimbolizuoja: Zona yra Zona, tai gyvenimas, kurį perėjęs
žmogus arba sugniūžta, arba atsilaiko. Ar atsilaikys, priklauso nuo jo orumo,
jo gebėjimo atskirti, kas svarbiausia, o kas laikina (p. 254).“
Režisierius
taip pat knygoje atvirauja ir apie darbą su savo filmo aktoriais, reiškia jiems
simpatiją, aptaria, kuo skiriasi teatro ir kino aktorius bei išduoda, kad
filmuodamas, pavyzdžiui, „Veidrodį“ aktoriams neatskleidė galutinio
scenarijaus, nes troško, jog veikėjai nežinotų savo ateities ir gyventų filmo
medžiagos tikrovėje, o teatro aktoriui, kuris savo vaidmenį fokusuoja į
baigtinį idėjinį rezultatą, sunku pasiduoti nežinomybei. „Veidrodžio“ filmavimo
aikštelė tapo aktoriams ir režisieriui gyvenamąja vieta, senasis Tarkovskio
namas atstatytas pagal prisiminimus nuo pamatų, šalia laukai vėl užsėti grikiais
ir t. t. – apie tai, ko dažnas mes nepagalvojame žiūrėdami „Veidrodį“.
Mes,
lietuviai, labai didžiuojame, jog filme „Soliaris“ pagrindinį vaidmenį sukūrė
Donatas Banionis, tačiau Tarkovskis atskleidžia ir nemielą darbą su šiuo
aktoriumi pusę, kadangi jis susiformavęs ir patyręs teatro aktorius,
nepasiduodantis Tarkovskio darbo specifikai: „Tačiau Kelvino vaidmuo
Banioniui labai pavyko, ir aš dėkoju likimui, kad šį vaidmenį atliko būtent
jis. Tačiau buvo neįtikėtinai sunku. Analitinio mąstymo aktorius mano žinantis,
koks bus filmas arba, išstudijavęs scenarijų, bent jau kankinamai stengiasi
įsivaizduoti jo baigtinį pavidalą. Tokiu atveju jis pradeda vaidinti „rezultatą“,
tai yra tarsi vaidmens koncepciją – ir paneigia pačią kinematografinio vaizdo
kūrimo idėją (p. 191).“ Visgi iš patyrusių aktorių anuomet buvo sunku
pareikalauti užmiršti analizuoti, juk daugiau ar mažiau visi buvo išugdyti
pagal Stanislavskio aktorinę mokyklą.
Andrejus
Tarkovskis labai mylėjo ir vertino aktorių Anatolijų Solonicyną, kuris pasirodė
beveik visuose jo filmuose, kurie buvo filmuojami Sovietų Sąjungoje. Jis taip
pat buvo numatęs jam vaidmenų ir užsienyje filmuotuose filmuose, tačiau jau
filmuojant Italijoje „Nostalgiją“ jį pasiekė liūdna žinia, jog Solonicynas mirė
nuo plaučio vėžio. „Jis mirė nuo ligos, kurios atsikratė Aleksandras ir kuri
po kelerių metų užklupo mane patį (p. 282).“ Aleksandras – tai pagrindinis
veikėjas iš filmo „Aukojimas“, kurio vaidmenį aktorius turėjo atlikti,
pastarasis turi permiegoti su ragana, kad pasveiktų. Išties neįtikėtinas, kone
magiškas trinaris sutapimas: Solonicynas miršta nuo plaučių vėžio, o nuo šios
ligos miršta veikėjas, kurį jis turėjo suvaidinti, o galiausiai ir pats
Andrejus Tarkovskis miršta nuo tos pačios ligos. Labai norėjosi daugiau apie
Tarkovskio asmeninę būklę, nes akivaizdu, jog paskutinieji skyriai rašyti jau „tremtyje“,
netgi ligos patale, tačiau asmeninė būklė daugiau šioje knygoje
nereflektuojama.
Įamžintas
laikas – knyga, kuri įdomi ir kaip tarkovskiška kino
samprata ir kaip tam tikra stalkeriška kelionė per režisieriaus filmų
dirbtuves. Ši knyga padeda daug ką iššifruoti, suvokiant ir supaprastinant
Tarkovskio filmų prasmes, apie kurias patys žiūrovai prikūrė ir priskaldė nemažai
mitų. Visgi knygoje išryškėja ir tam tikros paties Tarkovskio prieštaros, kiek
dirbtinė (savi)įtaiga aiškinant, kad jo kine metaforiškumo ir simbolikos beveik
nėra. Jo kinas daug kur remiasi tikrovės ir sapno sąlyčiais, tačiau Tarkovskis
visa tai bando paversti gryniausia materialia tikrove ir tarsi suvaro kuolą į
žiūrovo širdį, kuris paskendęs jo filmo tikrovėje viską perdėtai sakralizuoja
ir mistifikuoja. Gal iš tikrųjų A. Tarkovskis tik bando išsisukinėti nuo to
užsiimdamas konceptualizavimu kaip savitaiga? Gal iš tikrųjų sapnas ir tikrovė režisieriui
buvo taip suaugę vienas į kitą kaip žolė į žemę, kad nebelieka nieko mistiško,
tik vaizdai bylojantys kino genijaus nedalomą tikrovės pajautą? Knyga neatsako
į šiuos klausimus, kai ką išgrynina, tačiau žiūrovą ir skaitytoją palieka su
kitais neatsakytais klausimais.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą