2025 m. liepos 1 d., antradienis

Marija Gimbutienė ir feminizmas: Senoji Europa, matriarchatas, amazonės, Antika

 Marija Gimbutienė, 1951 m.


Sveiki,

 

Viena ryškiausių ir žymiausių XX a. lietuvių moterų mokslininkių pasauliniu mastu, žinoma, buvo Marija Gimbutienė. Ar jos kaip mokslininkės idėjas galima laikyti feministinėmis? Apie tai vis plačiau ir prieštaringiau kalbama. 2024 metais pasirodė netgi anglų kalba apie svarstymus, kad gal pati Marija Gimbutienė buvo feministė.

 

Marija Gimbutienė ir feminizmas yra tema, kuri sulaukė nemažai diskusijų ir įvairių interpretacijų. Nors pati Marija Gimbutienė tiesiogiai savęs nevadino feministe ir aktyviai nedalyvavo antrosios bangos feministiniame judėjime, jos moksliniai tyrimai ir ypač „Senosios Europos“ (Old Europe) civilizacijos koncepcija turėjo didžiulę įtaką feminizmo, ypač radikaliojo ir dvasinio feminizmo, raidai.

 

Marijos Gimbutienės teorija apie taikią, matrifokalinę, žemdirbišką „Senosios Europos“ civilizaciją, egzistavusią iki indoeuropiečių invazijos, kurioje dominuodavo Didžiosios Deivės kultas, rezonansavo su feministiniu judėjimu JAV, ypač septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose. Ši idėja, kad prieš patriarchalinę visuomenę egzistavo laikotarpis, kuriame moterys vaidino svarbų religinį ir politinį vaidmenį, o visuomenė buvo taiki ir egalitariška, tapo įkvėpimo šaltiniu daugeliui feminisčių. Jos darbai, tokie kaip „Deivės ir dievai Senojoje Europoje“, pasiūlė alternatyvų pasakojimą apie žmonijos istoriją, kurioje moterys ir moteriškumas nėra nuvertinami. Feministės, ypač tos, kurios domėjosi religija ir dvasinėmis praktikomis, įžvelgė Gimbutienės tyrimuose patvirtinimą savo idėjoms apie moterų galią ir prarastą matriarchalinę praeitį.

 

Nors Gimbutienė atsiribojo nuo tiesioginio priskyrimo feministiniam judėjimui, nenorėdama, kad jos moksliniai darbai būtų vertinami kaip ideologiškai motyvuoti, ji palaikė moterų judėjimus ir džiaugėsi, kad jos idėjos pasitelkiamos. Ji pabrėžė, kad jos tyrimai apie matristines kultūras (kuriose egzistavo lyčių lygybė ir balansas, o ne matriarchatas – veidrodinis patriarchato atspindys) yra grįsti archeologiniais radiniais ir moksliniu darbu, o ne politiniu aktyvizmu. Tačiau jos darbai vis tiek buvo priimti kaip kritika vyriškąja dominavimu grįstai kultūrai ir religijai, kuri, anot kai kurių feminisčių, nuvertino moteriškąjį pradą ir paskatino prievartą. Dėl to Marija Gimbutienė tapo svarbia figūra feministinės archeologijos ir religijotyros raidoje, net jei pati savęs tiesiogiai neidentifikavo su judėjimu. Jos palikimas ir toliau kelia diskusijas apie praeities interpretacijas ir jų įtaką dabarties idėjoms apie lyčių vaidmenis visuomenėje.

 

Nors feminizmas kaip organizuotas judėjimas ir teorinė kryptis susiformavo palyginti vėlai, daugiausia XIX amžiuje, jo šaknys ir įkvėpimo šaltiniai neretai ieškomi ir senovės civilizacijose. Tačiau svarbu pabrėžti, kad antikos deivių kultas, amazonės ir moterų kultūrinė padėtis antikoje nėra tiesioginiai feministinių idėjų atspindžiai šiuolaikine prasme, o veikiau interpretuojami per feministinę prizmę, siekiant atrasti moteriškos galios ir autonomijos archetipus.

 

Amazonės – tai senovės graikų mitologijos moterų karių gentis, gyvenusi atokiau nuo vyrų, pasižymėjusi drąsa, nepriklausomybe ir išskirtiniais kovos įgūdžiais. Jos dažnai vaizduojamos kaip priešprieša patriarchalinei graikų visuomenei, kur moterų vaidmuo buvo itin apribotas. Amazonės, nukertančios vieną krūtį, kad geriau valdytų lanką, simbolizuoja pasiaukojimą ir atsidavimą kovos menui, o jų atsisakymas tradicinės moters rolės (santuoka, motinystė su vyrais) tampa moteriškos nepriklausomybės ir autonomijos simboliu. Feministinėje perspektyvoje amazonės neretai interpretuojamos kaip archetipinės stiprios, nepriklausomos moterys, kurios atmeta patriarchato nustatytas normas ir aktyviai gina savo erdvę bei laisvę. Jos tampa įkvėpimo šaltiniu radikaliosioms feministėms, siekiančioms peržiūrėti lyčių vaidmenis ir sukurti visuomenę, kurioje moterys būtų lygiavertės ar net dominuojančios.

 

Senovės Graikijos deivės, nors ir egzistavo patriarchalinio panteono rėmuose, siūlo įvairiapusius moteriškumo modelius, kurie vėliau tapo svarbūs feministinėms interpretacijoms. Deivės, tokios kaip Atėnė (išminties ir strategijos deivė, gimusi iš Dzeuso galvos, be motinos įsikišimo), Artemidė (medžioklės, laukinės gamtos ir skaistybės deivė, atsisakanti santuokos ir bendraujanti su moterimis bei merginomis), ar net Demetra (derlingumo ir motinystės deivė, patyrusi dukters pagrobimo skausmą ir kovojusi už ją), atspindi skirtingus moteriškos galios ir vaidmenų aspektus. Feministės, ypač tos, kurios domisi archetipine psichologija ir dvasingumu, naudoja šias deives kaip priemones tyrinėti moters sielos gilumą, jos jėgą, nepriklausomybę, kūrybiškumą ir gebėjimą naviguoti sudėtingose gyvenimo situacijose. Šios deivės tampa ne tik mitologiniais personažais, bet ir įrankiais savęs pažinimui bei feministinei kritikai, siekiančiai iš naujo įvertinti ir iškelti į pirmą planą moteriškąjį principą, kuris patriarchalinėje kultūroje buvo nuvertintas.

 

Nors reali moterų padėtis Antikos Graikijoje ir Romoje buvo labai apribota (ypač Atėnuose, kur moterys neturėjo piliečių teisių, buvo izoliuotos namuose ir negalėjo dalyvauti viešajame gyvenime), tai netrukdė kai kurioms feministinėms teorijoms ieškoti užuominų apie galimą moterų kultūrinę erdvę. Nors nėra tiesioginių „feminizmo“ pavyzdžių antikiniame pasaulyje šiuolaikine prasme, kai kurie tyrinėtojai atkreipia dėmesį į Dioniso kultus, Tesmoforijas (Demetros šventes), ar net Sapfo poeziją Lesbo saloje, kaip į nišas, kuriose moterys galėjo turėti daugiau autonomijos ir išreikšti savo tapatybę už vyrų kontrolės ribų. Šie pavyzdžiai, nors ir riboti, feministinei minčiai leidžia konstruoti idėją, kad net griežtai patriarchalinėje aplinkoje moterys rasdavo būdų kurti savo kultūrines erdves, dalintis patirtimis ir puoselėti savitą moteriškumą, kuris, nors ir nebuvo atvira kova už lygias teises, atspindėjo tam tikrą pasipriešinimą ar alternatyvą dominuojančiai tvarkai. Tokios analizės padeda feministėms giliau suprasti lyčių santykių istoriją ir ieškoti inspiracijos praeityje formuojant ateities viziją.

 

Marija Gimbutienė savo „Senosios Europos“ idėjas grįsdavo visų pirma archeologiniais radiniais – tūkstančiais deivių figūrėlių, simbolių, ritualinių indų ir kitų artefaktų, rastų neolito ir chalkolito laikotarpių vietovėse visoje Pietryčių ir Centrinėje Europoje. Šie materialinės kultūros įrodymai buvo jos pagrindinis šaltinis, leidžiantis jai daryti išvadas apie to meto visuomenės struktūrą, religiją ir pasaulėžiūrą. Ji taip pat rėmėsi lyginamąja mitologija, lingvistika ir etnologija, ieškodama išlikusių senovinių tikėjimų ir simbolių pėdsakų vėlesnėse kultūrose, ypač baltų tautosakoje ir kalboje, kurią ji laikė itin archajiška.

 

Nors Antikos šaltiniai, tokie kaip pasakojimai apie amazones, ir poetės Sapfo kūryba iš Lesbo salos, įspūdingai rezonuoja su moteriškos galios ir autonomijos idėjomis, Marija Gimbutienė tiesiogiai nerėmė savo „Senosios Europos“ teorijos šiais konkrečiais Antikos tekstais. Jos tyrimų objektas buvo daug ankstesnis laikotarpis – neolitas ir chalkolitas (nuo maždaug 6500 iki 3500 m. pr. Kr.), tūkstančius metų anksčiau, nei atsirado graikų mitai ar rašytiniai šaltiniai apie Sapfo.

 

Tačiau tai nereiškia, kad šios antikinės istorijos buvo visiškai nereikšmingos jos bendrame kontekste. Gimbutienė ieškojo universalių archetipų ir simbolių, kurie galėjo išlikti per tūkstantmečius. Amazonės ir Sapfo atspindi moteriškos nepriklausomybės ir alternatyvių socialinių struktūrų idėjas, kurios galėjo būti savotiškas echo to, ką ji įsivaizdavo kaip „Senosios Europos“ visuomenės principus. Nors ji tiesiogiai nenaudojo šių konkrečių Antikos naratyvų kaip įrodymų savo archeologinėms hipotezėms grįsti, jos darbai vėliau buvo aktyviai interpretuojami ir plėtojami feministinių ir dvasinių judėjimų, kurie įžvelgė sąsajas tarp Gimbutienės „Senosios Europos“ ir tokių Antikos moterų galios įvaizdžių kaip amazonės ar net Sapfo bendruomenė. Šie vėlesni ryšiai padėjo populiarinti Gimbutienės idėjas platesniuose kontekstuose.

 

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą