Sveiki, skaitytojai,
Šią vasarą absoliučiai esu įsitraukęs į siaubo mistinį
pramoginį serialą „Iš“ (angl. From). Iš pradžių pamaniau,
kad apžvelgsiu ir pasidalysiu nuomonę apie pirmąjį sezoną, tačiau serialas taip
mane įtraukė, kad iškart pradėjau žiūrėti ir antrąjį sezoną, todėl šįkart
apžvelgsiu iškart abu sezonus ir pasidalysiu įspūdžiais.
Tiesą sakant, nesu matęs legendinio serialo „Dingę“
(angl. Lost), kuris buvo toks populiarus ir įtraukiantis, anot internautų, kad
daugeliui tapo vienu geriausiu visų laikų serialu. Apie jo įtrauką netgi buvo
sukurta „Simpsonų“ serija. Kodėl apie tai kalbu? Manau, kad serialas „Iš“ turi
panašią sąrangą ir idėją, o prie abiejų serialų dirbo Jackas Benderis, tad kas
matė „Dingę“, manau, nesunkiai susies serialą tiek stilistiškai, tiek
atmosferiškai su „Iš“.
Istorija pasakoja apie paslaptingą miškų mažą miestelį,
į kurį atklydę pavieniai žmonės nebegali ištrūkti. Kartą pamatę ant kelio
užvirtusį medį, jie aplinkkeliu bando pravažiuoti pro miestelį, tačiau daugiau
niekada iš jo nebegali išvažiuoti, nes automobilis tiesiog grįžta į pradžios
tašką. Galiausiai sezonas prasideda nuo Džimo ir Tabitos bei jų dviejų vaikų
Etano ir Džiulės, kurie atvyksta į užkampį ir galiausiai negali patikėti, kad
yra ne tik įstrigę tarp keistai nusiteikusių vietinių gyventojų, bet kad ir
naktimis pasirodo monstrai, kurie iš pradžių pasirodo kaip malonūs gyventojai,
tačiau priartėję tampą vidurius plėšiančiomis pabaisomis. Nuo jų apsisaugoti
beveik neįmanoma, nebent turi akmeninius amuletus su simboliais, kurie apsaugo namus
nuo pabaisų...
Galų gale visas serialas yra apie to miestelio
gyventojų hierarchiją ir susitarimus, kaip kasnakt išgyventi. Kai kurie
gyventojai čia įstrigę metus, kai kurie šešerius, o toks keistuolis kaip Viktoras
čia gyvena nuo pat vaikystės, tad nėra jokių kitų galimybių ištrūkti, nes
visiems reikia nuolat patekti į namus iki saulėlydžio. Savotiškai išgyventojų
chuntai vadovauja šerifas Boidas ir Dona. Miestelis turi kunigą, medicinos
slaugę ir atrodo šiek tiek keistokai, nes yra pačių įvairiausių profesijų
žmonės, kurie ne tik vieni kitiems padeda, bet ir dirba šios mažos socialinės
ekosistemos labui: vieni gyvena nuosavuose namukuose, o kai kurie glaudžiasi
didžiuliame name ir gyvena komunoje. Taigi didžioji serialo dalis užima ką tik
atvykusios šeimos adaptacijai ir taisyklių supratimui, aišku, ne taip lengvai,
nes tenka daug ką suprasti, priimti ir apsigludinti su vietos gyventojais.
Serialas iš tikrųjų laikosi kelių įprastinių serialams
klodų, t. y. kiekvienoje serijoje akcentuojamas koks nors tos vietos gyventojas
su savo asmenine drama ir istorija bei paslaptimis bei žaidžia vietovės
paslaptimi, kaskart plėsdami paslapčių ir užuominų variantus. Netrukus sužinome
ir šerifo Boido gyvenimo tragediją, jo sūnau šaltumą... Iš tikrųjų visų veikėjų
nė neaptarsiu, nes jų labai daug ir jie visi daugiau ar mažiau turi savo
vaidmenis, charakteristikas, tiesa, kartais pernelyg tiesmukai ir „seriališkai“
niuansuotus. Pavyzdžiui, atrodo, kad veikėjai tyčia dėl parodomosios įtampos
nesusikalba, atrodo, galėtų susėsti ir pasikalbėti, sujungti savo istorijas,
vizijas ir sapnus, kad pagaliau būtų visiškai išsiaiškinta, tačiau daugelis
vaikšto kaip su pilna burna vandens ir nekalba. Iš pradžių man kilo nemažai
klausimų, iš kur jie gauna elektros, kaip veikia jų vandentiekis, iš kur jie
gauna skalbimų miltelių ir kaip užsiaugina maisto, tačiau per du sezonus pamažu
neaiškūs kontekstiniai socialiniai dalykai atskleidžiami ir daugmaž pateisinami.
APIE PIRMĄJĮ SEZONĄ
Pirmasis sezonas išties įsivažiavo ne taip jau ir
lengvai. Pirmosiomis serijomis nebuvau sužavėtas, kadangi veikėjai pasirodė
pernelyg elementarūs ir veikiantys kaip kokiame prasme siaubo filme: pasipūtusi
paauglė, perdėtas ir isteriškas tėvų rūpinimasis savo vaikais, įkyrūs
pasiaukojimai ir cypciojimai, aikščiojimai, hiperbolizuotos išraiškos, tačiau
antrojoje sezono dalyje prasidėjo įdomumai. Išties pats įdomiausias dalykas yra
ne tiek veikėjų santykių peripetijos (nors pradeda darytis įdomūs ir jie), bet
ir visas šios vietovės galvosūkis: kas iš tikrųjų slypi miške, kas iš tikrųjų
valdo visą šį miestelį. Nors kai kurios scenos labai jau nuspėjamos ir tam tikrų
veikėjų poelgiai, pvz., išbėgimai naktį dėl tėvelio, mamytės ar dukrelės į
pavojingą naktį bandant sulaikyti kitiems.
Galiausiai pirmasis sezonas iš tikrųjų įsivažiuoja ir
įdomiausiais epizodais tampa 7 ir 9 serijos, kurios pateikė daugiausiai
dinamikos, paslapčių ir veiksmo. Taigi šio sezono epicentras tampa ant namo
stogo iškeltas radijo susisiekimo siųstuvas, bandymas susisiekti su
civilizacija bei Saros brolio nužudymas, jos pasislėpimas ir kančios, kančios,
kančios...
APIE ANTRĄJĮ SEZONĄ
Į miestelį įvažiavęs autobusas atvežė naujų ne tik
veikėjų, kurie vėlgi nieko negali susigaudyti, bet ir paslapčių. Namo griūtis,
kelionės požemiais, padarai ir susikiršinę veikėjai tiesiogine to žodžio prasme
patiria net ne depresiją, o nervinį piką. Ypač dėl Saros, dėl kurios kaltės
mirė nemažai veikėjų. Jos sugrįžimas iš miško į miestelį viską jaukia. Visgi šis
sezonas intensyvesnis ir įdomesnis, nes žiūrovas žino žaidimo taisykles ir yra
daugelį veikėjų jau „prisijaukinęs“, žino, kas tai per pasaulis ir kokie
daugmaž tyko pavojai. Jau pradeda formuotis netgi kelios tikėtinos teorijos
apie visą „Iš“ idėjų pasaulį. Čionai pasirodęs švyturys, į kurį patenka Tabita
leidžia manyti, jog „Iš“ lyg ir sukurtas pagal pasakos Mėlynbarzdžio, kuris
gyveno bokšte, išžudytų vaikų idėją: kažkas nukankino ir išžudė vaikus, o jų
sielos trokšta laisvės ir teisingumo. Bet tikriausiai tai būtų pernelyg
primityvu, tad įdomiausia yra dėlioti visos šios istorijos dėliones pagal
veikėjų priežastinių pasekmių ryšius, kurie labai jau mistiški. Pavyzdžiui,
slaugė Kristi šiame sezone sutinka savo mylimąją, kuri buvo tame autobuse.
Kokia tikimybė, kad toks autobusas su pažįstamu ir mylimu žmogumi atvyks į tokį
užkeiktą užkampį? Šerifas ir kiti taip pat pradeda susieti vardus, istorijas su
savo gyvenimais ir čionai atsidūrusiais žmonėmis. Atrodo, kad ši vieta veikia
kaip kokia matrica, kuri žaidžia ir savaip režisuoja šių veikėjų poelgius ir
emocijas. Tad nenuostabu, kad viskas pradeda panašėti kaip į kokį slaptą
realybės šou, bet...
Bet! Yra ir erzinančių šiame sezone dalykų,
pavyzdžiui, labai daug vizijų ir pasikartojančių sapnų ir simbolių. Grojanti muzikinė
dėžutė, vaikų piešiniai, veikėjai pasilikę vieni ilgėliausiai kalbasi su
mirusiais tarsi su savo psichoterapeutais, iš požemių ar iš niekur išlenda nuolat
šokanti balerina ir tai jau net nebe taip baisu, kiek tampa patetiškai ištęsta
ir vietomis sezonas atrodo duobėtas, užvilkintas, o kai kas nepapasakota iki
galo, pvz., Sara ieško molinės figūrėlės, kuri velniškai svarbi, ją sudaužo,
bet tuo viskas ir baigiasi, taip per visą sezoną ir neparodoma, ko jai iš
tikrųjų reikėjo (nebent paliekama kitiems sezonams?). Erzina ir atsiradęs
Rendelo personažas, chuliganiškas maištininkas, kuris nuolat prieštarauja Donai
ir elgiasi kaip iš Pravieniškių kalėjimo pabėgęs recidyvistas. Suprantu, kad
jis charizmatiškas, bet jis pernelyg kaip veikėjas schematiškas. Iš tikrųjų
schematiški ir elementarūs ir kiti veikėjai, tačiau tai populiariojo serialo
braižas, jis ir nesiekia itin gilių draminių elementų, tad ir į veikėjus reiktų
tikriausiai žiūrėti tik kaip į žaidimo figūrėles.
Tiesa, labai jau greitai gyja tie veikėjai!
Tikriausiai perverta berniuko kojai reabilitacijos reiktų mažiausiai pusmečio,
o jis jau po savaitės vaikšto su ramentu. Perdurtų kepenų šerifo sūnus, kuriam
perpiltas kraujas, jau po kelių serijų pasipuošęs tuokiasi! Tam tikra prasme
veikėjai pernelyg greitai reabilituojasi, kad neatrodytų amžinai suvargę,
nusmurgę ir prie mirties. Tai pernelyg pastebima.
Nepaisant tam tikrų šablonų ir erzinančių populiariojo
žanro žaidimų taisyklių, man serialas labai patinka ir tuoj leisiuosi į
trečiąjį sezoną be jokios pertraukos (!!!). Masina paslaptys, sukurtas unikalus
„Iš“ pasaulis ir pasilikusios dar neįmintos mįslės. Manau, kūrėjams pavyko
sukurti nenuspėjamo mistinio pasaulio planą, nors ir su jau serialų pasaulyje
matytomis priemonėmis. Atmosferiškai ir dėl galvosūkio man serialas kažkiek
primena itin mane įtraukusį, deja, taip ir neužbaigtą kūrėjų serialą „1899“ bei
trijų sezoną vokiečių šedevrą „Tamsa“, kada norisi serijai pasibaigus žiūrėti
jau kitą. Taigi tikiuosi, kad serialo trečiasis sezonas nenuvils.
Pirmojo sezono anonsas.
Jūsų Maištinga Siela


.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą