2025 m. liepos 1 d., antradienis

Šios dienos citata: Oscar Wilde (Oskaras Vaildas) apie save, mitą, meną ir filosofiją

 

Sveiki skaitytojai,

 

„Meną aš paverčiau filosofija, o filosofiją – menu. Mokiau žmones naujai mąstyti ir suteikiau daugeliui naujų atspalvių; viskas, ką dariau ar sakiau, kėlė žmonėms nuostabą. <...> Meną aš laikiau aukščiausia realybe, o gyvenimą – kūrybos išraiškos būdu. Taip įaudrinau savo laikmečio vaizduotę, jog ji sukūrė apie mane mitą ir legendą.“ Oskaras Vaildas (Oscar Wilde)

 

Šie įsimintini žodžiai, kuriais menas paverčiamas filosofija, o filosofija – menu, o pats gyvenimas tampa kūrybos išraiškos būdu, neabejotinai priklauso Oscarui Wilde'ui (1854–1900). Šis ekstravagantiškas airių kilmės rašytojas, dramaturgas ir estetikas, XIX amžiaus pabaigos Londono kultūrinio gyvenimo žvaigždė, visą savo egzistenciją pavertė meno kūriniu, nuolat stebindamas ir provokuodamas visuomenę savo sąmoju, paradoksais ir nepriekaištinga elegancija. Wilde'o filosofijos esmė – estetizmas, teigiantis, kad menas yra aukščiausia vertybė, o gyvenimas turėtų būti siekiamas gyventi kaip meno kūrinys, kupinas grožio, stiliaus ir prabangos. Jis tikėjo, kad „menininkas yra grožio kūrėjas“, o „nėra moralios ar amoralios knygos. Yra tik gerai ar blogai parašytos knygos.“ Šis požiūris atsispindėjo tiek jo dramose, tokiose kaip „Kaip svarbu būti rimtam“, tiek romane „Doriano Grėjaus portretas“, kuriame grožio ir moralės santykis tampa pagrindine ašimi.

 

Cituojamos eilutės puikiai atspindi Wilde'o asmenybę ir jo kūrybos esmę. Teiginys „Meną aš paverčiau filosofija, o filosofiją – menu“ kalba apie jo gilų įsitikinimą, kad menas nėra tik atvaizdavimas, bet ir galingas įrankis, galintis keisti mąstymą ir suteikti naujų atspalvių tikrovei. Wilde'as savo kūryba ir gyvenimo būdu siekė praplėsti to meto visuomenės mąstymo ribas, priversti žmones naujai vertinti grožį, moralę ir individualumo laisvę. Jo sąmojis, paradoksai ir aštrūs pastebėjimai nuolat kėlė „žmonėms nuostabą“, o ekstravagantiškas elgesys ir skandalai tik sustiprino šį įspūdį. Fraze „Meną aš laikiau aukščiausiąa realybe, o gyvenimą – kūrybos išraiškos būdu“ Wilde'as išreiškia savo nepalaužiamą esteto kredo: gyvenimas yra tuščias, jei nėra apmąstytas ir išgyventas kaip estetinis patyrimas. Galiausiai, jo drąsa būti savimi ir gyventi pagal savo principus, net ir susidūrus su visuomenės pasmerkimu, įaudrino „savo laikmečio vaizduotę“, kuri ir „sukūrė apie mane mitą ir legendą“. Šis mitas, lydintis jį iki šių dienų, įrodo, kad Oscaras Wilde'as ne tik kalbėjo apie meno ir gyvenimo sąsajas, bet ir pats tapo gyvu šios filosofijos įkūnijimu.

 

Oscaro Wilde'o asmenybė buvo išties ekscentriška, ir šis ekscentriškumas buvo ne atsitiktinumas, o sąmoningas pasirinkimas, glaudžiai susijęs su jo menine ir filosofine pasaulėžiūra – estetizmu. Jis siekė paversti patį savo gyvenimą meno kūriniu, nuolat stebinti ir provokuoti visuomenę, kurią jis dažnai laikė nuobodžia ir veidmainiška.

 

Wilde'o ekscentriškumas pasireiškė įvairiais būdais. Visų pirma, jo išvaizda ir manieros buvo neįprastos Viktorijos epochos Anglijoje. Jis rengdavosi prabangiais, ryškių spalvų drabužiais, aksominiais švarkais, puošėsi gėlėmis atlapuose ir nešiojo ilgus plaukus – visa tai buvo ryškus kontrastas to meto konservatyviai madai. Jo kalba buvo nepaprastai išraiškinga ir sąmojinga. Wilde'as buvo žinomas dėl savo aštrių paradoksų, sąmojingų replikų ir aforizmų, kuriuos jis meistriškai naudojo tiek kasdieniuose pokalbiuose, tiek savo kūryboje. Jis nuolat stebino pašnekovus netikėtais požiūriais ir gebėjimu sukti pokalbį į filosofines ar estetiką temas.

 

Šis ekscentriškumas buvo ne tik stiliaus, bet ir filosofijos išraiška. Wilde'as tikėjo „menu dėl meno“ principu (angl. art for art's sake), teigdamas, kad menas neturi tarnauti jokiam moraliniam ar didaktiniam tikslui, o turi būti vertingas pats savaime, dėl savo grožio. Jis manė, kad gyvenimas taip pat turėtų būti išgyvenamas kaip estetinis patyrimas, kuriame svarbiausia yra grožis ir malonumas, o ne nuobodi moralė ar konvencijos. Būtent todėl jis sąmoningai laužė visuomenės normas, provokavo ją savo homoseksualumu ir gyvenimo būdu, kuris atvirai prieštaravo Viktorijos epochos dvigubiems standartams. Šis ekscentriškumas buvo jo būdas išreikšti individualumo laisvę ir kritiką hipokritiškiems visuomenės sluoksniams, galiausiai įaudrinęs laikmečio vaizduotę ir pavertęs jį tiek žvaigžde, tiek tragiška mito dalimi.

 

Oscaro Wilde'o homoseksualus gyvenimas, nors ir slepiamas nuo didžiosios visuomenės dalies, tapo jo asmeninės tragedijos ir viešo pasmerkimo priežastimi konservatyvioje Viktorijos epochos Anglijoje. Nors Wilde'as buvo vedęs Constance Lloyd ir turėjo du sūnus, Cyri'lį ir Vyvyan'ą, jo asmeninis gyvenimas pamažu vis labiau krypo link santykių su vyrais. Jo pirmasis žinomas meilužis vyras, kaip manoma, buvo žurnalistas ir kritikas Robertas Rossas. Tačiau didžiausią ir lemtingiausią įtaką jo gyvenimui padarė ryšys su jaunu aristokratu ir poetu Lordu Alfredu Douglasu, geriau žinomu „Bosie“ pravarde.

 

Jų santykiai prasidėjo 1891 metais ir buvo itin intensyvūs, kupini aistros, bet kartu ir dramos bei finansinių iššūkių. Wilde'as savo uždarbį kaip populiarus dramaturgas negailėdamas leido Bosie'o įgeidžiams, kas įtraukė jį į Londono homoseksualų pogrindžio pasaulį. Tuo metu homoseksualūs aktai buvo laikomi kriminaliniu nusikaltimu Anglijoje ir buvo baudžiami griežtai. Bosie'o tėvas, Queensberry markizas, sužinojęs apie sūnaus ir Wilde'o ryšius, įsiuto ir siekė bet kokia kaina atskleisti Wilde'o paslaptis ir jį sunaikinti. Markizas viešai įžeidė Wilde'ą, palikdamas jam vizitinę kortelę su užrašu „pozityvus sodomitas“.

 

Wilde'as, paklausęs Bosie'o patarimo ir, kaip daugelis teigia, arogancijos pagautas, nusprendė paduoti markizą į teismą už šmeižtą, nepaisydamas draugų įspėjimų bėgti į Prancūziją, kur homoseksualumas buvo dekriminalizuotas. Šis teismo procesas virto tikra katastrofa. Gynyba greitai atskleidė Wilde'o intymius ryšius su kitais vyrais, įskaitant ir žemesnių sluoksnių asmenis bei vyrus, dirbusius prostitucijos sferoje. Bylos eigai pasisukus prieš jį, Wilde'as buvo priverstas atsiimti kaltinimus markizui. Tačiau tai nesustabdė teisinio persekiojimo – jis pats buvo areštuotas ir apkaltintas „šiurkščiu nepadorumu“. Po dviejų garsių teismo procesų, plačiai nušviestų spaudoje ir sukėlusių didžiulį skandalą, 1895 metais Oscaras Wilde'as buvo nuteistas dvejų metų sunkiųjų darbų bausme.

 

Jo įkalinimas, ypač Readingo kalėjime, buvo niokojantis smūgis jo sveikatai ir karjerai. Nors kalėjime jis parašė įsimintiną laišką „De Profundis“ (išleistą po mirties), apmąstydamas savo santykius su Bosie, savo nuopolį ir dvasinę kelionę, jo kūrybinis kelias ir visuomeninė padėtis buvo neatšaukiamai sugriauti. Po paleidimo iš kalėjimo 1897 metais, atskirtas nuo žmonos ir sūnų, finansiškai palūžęs, Wilde'as paliko Angliją ir likusius trejus savo gyvenimo metus praleido tremtyje Paryžiuje, kur mirė 1900 metais. Nors jis niekada tiesiogiai neatsiprašė už savo santykius, teisme gindamas „meilę, kuri nedrįsta ištarti savo vardo“, ir tikėjo, kad buvo nubaustas už tai, kad yra menininkas ir nonkonformistas, jo viešas pasmerkimas dėl homoseksualumo pavertė jį tragedijos ir kartu LGBTQ+ bendruomenės ikona.

 

Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą