Sveiki, skaitytojai,
Vėjas kalbasi su debesiu,
Medis kalbasi su paukščiu.
Senas galulaukės kryžius – su akmeniu.
Mažas tėviškės langas kalbasi su
saulėlydžiu.
Slenkstis su žingsniais nutolusiais.
Aš kalbuosi su peršautu paltu,
kurį man
tėvas paliko.
1967
Janinos Degutytės
eilėraštis „Vėjas kalbasi su debesiu...“ (1967 m.) – tai lakoniškas, bet gilus
apmąstymas apie bendravimą, atmintį ir praeities palikimą, persmelktas
nostalgiško ilgesio ir asmeninio prisilietimo. Kiekviena eilutė – tarsi atskira
paralelė, vedanti prie pagrindinės minties: pokalbis, net ir tylus, yra
neatsiejama būties dalis, o praeities aidai nuolat lydi dabartį.
Eilėraštis prasideda gamtos vaizdais, kur vėjas
„kalbasi su debesiu“, o medis – „su paukščiu“. Šios personifikacijos sukuria
harmoningo ir gyvo pasaulio įspūdį, kuriame viskas turi savo balsą ir
sąveikauja tarpusavyje. Net ir negyvi, regis, objektai yra apdovanoti gebėjimu
bendrauti: „Senas galulaukės kryžius – su akmeniu.“ Tai pabrėžia, kad ryšiai
egzistuoja ne tik tarp gyvų būtybių, bet ir tarp praeities relikvijų, saugančių
atmintį ir istoriją.
Toliau pereinama prie namų ir tėviškės motyvų, kurie
įgauna asmeniškesnę prasmę: „Mažas tėviškės langas kalbasi su saulėlydžiu.“ Šis
vaizdas yra ypač jaudinantis, nes langas, pro kurį matomas besileidžiančios
saulės grožis, tampa tiltu tarp išorinio pasaulio ir intymaus namų jaukumo. Jis
simbolizuoja praėjusį laiką, galbūt ir prarastą nekaltybę, ir apmąstymus apie
gyvenimo tėkmę. „Slenkstis su žingsniais nutolusiais“ – tai dar viena metafora,
įkūnijanti praeitį, paliktą ant namų slenksčio, ir žmonių, kurie per jį ėjo,
atminimą. Slenkstis yra liudininkas, saugantis nutolusių, galbūt jau išėjusių
artimųjų žingsnių aidus.
Kulminacija ir eilėraščio šerdis atsiskleidžia
paskutinėse eilutėse, kur lyrinis subjektas prisipažįsta: „Aš kalbuosi su
peršautu paltu, / kurį man tėvas paliko.“ Šis konkretus, itin asmeniškas
įvaizdis suteikia eilėraščiui gilumo ir tragizmo. „Peršautas paltas“ – tai ne
tik materialus daiktas, bet ir skaudus tėvo likimo, galbūt jo kovų ar patirtų
žaizdų, simbolis. Pokalbis su juo yra ne tiesioginis žodinis bendravimas, o
vidinis dialogas, prisiminimai, pamąstymai apie tėvo gyvenimą, jo palikimą ir
ryšį, kuris peržengia mirties ribą. Paltas tampa relikvija, nešančia tėvo
dvasią, istoriją ir skausmą, kurį dabar neša ir lyrinis subjektas.
Eilėraščio struktūra paprasta, bet efektyvi: trumpos
eilutės, punktyriškai pateikiami vaizdai sukuria intymumo ir apmąstymų
atmosferą. Degutytė, naudodama personifikacijas ir metaforas, perteikia mintį,
kad bendravimas nėra tik verbalinis, o vyksta įvairiais lygmenimis – tarp
gamtos elementų, daiktų ir žmonių, per atminimą ir palikimą. „Peršautas paltas“
tampa stipriausiu prisiminimo ir skausmo simboliu, apjungiančiu gamtos, namų ir
asmeninės patirties motyvus į vientisą, jaudinantį pasakojimą apie amžinąjį
ryšį su praeitimi ir artimaisiais. Eilėraštis palieka ilgesio, apmąstymų ir tam
tikro švelnumo įspūdį, primindamas, kad praeities aidai visada yra su mumis.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą