2025 m. liepos 1 d., antradienis

Janina Degutytė ir jos eilėraštis "Vėjas kalbasi su debesiu..." (analizės pavyzdys)

 

Sveiki, skaitytojai,

 

    Vėjas kalbasi su debesiu,

    Medis kalbasi su paukščiu.

Senas galulaukės kryžius – su akmeniu.

    Mažas tėviškės langas kalbasi su

                                           saulėlydžiu.

    Slenkstis su žingsniais nutolusiais.

Aš kalbuosi su peršautu paltu,

    kurį man tėvas paliko.

 

1967

 

Janinos Degutytės eilėraštis „Vėjas kalbasi su debesiu...“ (1967 m.) – tai lakoniškas, bet gilus apmąstymas apie bendravimą, atmintį ir praeities palikimą, persmelktas nostalgiško ilgesio ir asmeninio prisilietimo. Kiekviena eilutė – tarsi atskira paralelė, vedanti prie pagrindinės minties: pokalbis, net ir tylus, yra neatsiejama būties dalis, o praeities aidai nuolat lydi dabartį.

 

Eilėraštis prasideda gamtos vaizdais, kur vėjas „kalbasi su debesiu“, o medis – „su paukščiu“. Šios personifikacijos sukuria harmoningo ir gyvo pasaulio įspūdį, kuriame viskas turi savo balsą ir sąveikauja tarpusavyje. Net ir negyvi, regis, objektai yra apdovanoti gebėjimu bendrauti: „Senas galulaukės kryžius – su akmeniu.“ Tai pabrėžia, kad ryšiai egzistuoja ne tik tarp gyvų būtybių, bet ir tarp praeities relikvijų, saugančių atmintį ir istoriją.

 

Toliau pereinama prie namų ir tėviškės motyvų, kurie įgauna asmeniškesnę prasmę: „Mažas tėviškės langas kalbasi su saulėlydžiu.“ Šis vaizdas yra ypač jaudinantis, nes langas, pro kurį matomas besileidžiančios saulės grožis, tampa tiltu tarp išorinio pasaulio ir intymaus namų jaukumo. Jis simbolizuoja praėjusį laiką, galbūt ir prarastą nekaltybę, ir apmąstymus apie gyvenimo tėkmę. „Slenkstis su žingsniais nutolusiais“ – tai dar viena metafora, įkūnijanti praeitį, paliktą ant namų slenksčio, ir žmonių, kurie per jį ėjo, atminimą. Slenkstis yra liudininkas, saugantis nutolusių, galbūt jau išėjusių artimųjų žingsnių aidus.

 

Kulminacija ir eilėraščio šerdis atsiskleidžia paskutinėse eilutėse, kur lyrinis subjektas prisipažįsta: „Aš kalbuosi su peršautu paltu, / kurį man tėvas paliko.“ Šis konkretus, itin asmeniškas įvaizdis suteikia eilėraščiui gilumo ir tragizmo. „Peršautas paltas“ – tai ne tik materialus daiktas, bet ir skaudus tėvo likimo, galbūt jo kovų ar patirtų žaizdų, simbolis. Pokalbis su juo yra ne tiesioginis žodinis bendravimas, o vidinis dialogas, prisiminimai, pamąstymai apie tėvo gyvenimą, jo palikimą ir ryšį, kuris peržengia mirties ribą. Paltas tampa relikvija, nešančia tėvo dvasią, istoriją ir skausmą, kurį dabar neša ir lyrinis subjektas.

 

Eilėraščio struktūra paprasta, bet efektyvi: trumpos eilutės, punktyriškai pateikiami vaizdai sukuria intymumo ir apmąstymų atmosferą. Degutytė, naudodama personifikacijas ir metaforas, perteikia mintį, kad bendravimas nėra tik verbalinis, o vyksta įvairiais lygmenimis – tarp gamtos elementų, daiktų ir žmonių, per atminimą ir palikimą. „Peršautas paltas“ tampa stipriausiu prisiminimo ir skausmo simboliu, apjungiančiu gamtos, namų ir asmeninės patirties motyvus į vientisą, jaudinantį pasakojimą apie amžinąjį ryšį su praeitimi ir artimaisiais. Eilėraštis palieka ilgesio, apmąstymų ir tam tikro švelnumo įspūdį, primindamas, kad praeities aidai visada yra su mumis.

 

Maištinga Siela

 


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą