Sveiki,
Kažkada su pažįstamu kalbėjau apie Sovietų Sąjungos
eros (1922-1991) rašytojus ir galvojome, kad nelabai ten būta kokių vertingų
rašytojų, visi tikriausiai pabėgę į Vakarus, o pasilikę rašė vien
propagandinius kūrinius. Visgi daugelis nustemba, kad Sovietų Sąjungos net 5
rašytojai pelnė prestižiškiausią mūsų planetoje Nobelio literatūros premijas. Tenka
paminėti, kad iškiliausi to laikotarpio rašytojai patyrė siaubingą cenzūrą,
buvo persekiojami ir niekinami, nes nepatogūs sovietinei ideologijai. Kas jie
tokie ir ar jie buvo parankūs sovietinei ideologijai? Apie tai ir bus šis
įrašas.
PIRMASIS NOBELIS
Ivanas Buninas,
gimęs 1870 metais ir miręs 1953 metais, yra išskirtinė figūra rusų literatūros
istorijoje, žinomas kaip subtilus lyrikas, meistriškas prozininkas ir pirmasis
rusų rašytojas, pelnęs Nobelio literatūros premiją. Nors gimė ir augo Rusijos
imperijoje, jo kūrybinį kelią smarkiai paveikė Spalio revoliucija ir bolševikų
atėjimas į valdžią, privertęs jį 1920 metais emigruoti į Prancūziją, kur jis
praleido likusį gyvenimą. Būdamas nepritapėlis tiek sovietinėje Rusijoje, tiek
emigrantų bendruomenėje, Buninas liko ištikimas savo meniniams principams,
vengė politinio angažuotumo ir susitelkė į universalias žmogiškąsias temas.
Jo kūrybai būdinga preciziška kalba, estetizmas, gilus
melancholijos jausmas ir nostalgija prarastai aristokratiškai Rusijai. Jis rašė
apie meilę, mirtį, gamtos grožį ir žmogaus sielos sudėtingumą, dažnai
pasitelkdamas detalius aplinkos aprašymus ir psichologines įžvalgas. Tarp
ryškiausių jo kūrinių galima išskirti trumpų istorijų rinkinius, tokius kaip
„Tamsiosios alėjos“ (1943 m.), kuriame nagrinėjamos meilės ir geismo temos,
dažnai per erotiškumo prizmę. Taip pat svarbūs yra jo romanai, pavyzdžiui, „Arsenjevo
gyvenimas“ (1933 m.), kuris laikomas jo magnum opus – autobiografiniu
pasakojimu apie vaikystę ir jaunystę Rusijos provincijoje, perteikiant dvasinį
ir kultūrinį palikimą. Be to, Buninas rašė poeziją, kuri pasižymėjo giliais
gamtos ir egzistencijos apmąstymais, dažnai lydimais liūdesio ir ilgesio
motyvų.
Nobelio literatūros premiją Ivanas Buninas pelnė 1933
metais „už griežtą meninį talentą, kuriuo jis atkūrė tipišką rusišką
charakterį prozoje“. Švedijos akademija įvertino jo gebėjimą sujungti
klasikinę rusų literatūros tradiciją su moderniu jautrumu, jo gebėjimą
subtiliai atskleisti žmogaus sielos niuansus ir estetinę kalbos meistrystę.
Bunino premija buvo reikšminga ne tik jam pačiam, bet ir visai rusų emigracijos
literatūrai, nes tai buvo tarptautinis pripažinimas rusų kūrybai, kuri buvo
atstumta Sovietų Sąjungoje. Nors jo kūryba Sovietų Sąjungoje ilgą laiką buvo
uždrausta, jo palikimas šiandien yra plačiai pripažintas ir vertinamas visame
pasaulyje.
ANTRASIS NOBELIS
Borisas Pasternakas,
gimęs 1890 metais ir miręs 1960 metais, yra viena ryškiausių XX amžiaus rusų
literatūros asmenybių – talentingas poetas, prozininkas ir vertėjas. Jo
kūrybinis kelias driekėsi per audringą Rusijos istorijos laikotarpį, apėmusį
revoliucijas, pilietinį karą ir stalinistines represijas. Nors Pasternakas
niekada nepaliko Sovietų Sąjungos, jo meninė nepriklausomybė ir atsisakymas
prisitaikyti prie socialistinio realizmo dogmų lėmė nuolatinę trintį su
valdžia. Jo poezija pasižymi gilia lyrika, filosofiniais apmąstymais, gamtos
grožio šlove ir kasdienybės stebuklų įžvalga. Jis naudojo sudėtingas metaforas
ir ritmus, kurdamas unikalų, atpažįstamą balsą, kuris buvo tiek tradicinis,
tiek novatoriškas.
Svarbiausias Pasternako prozos kūrinys, tapęs jo
gyvenimo ir kančios simboliu, yra romanas „Daktaras Živago“, parašytas 1957
metais. Šis monumentalus kūrinys pasakoja apie inteligentų gyvenimą Rusijoje
nuo pat XX amžiaus pradžios iki Antrojo pasaulinio karo, atskleisdamas
revoliucijos, pilietinio karo ir sovietinio režimo brutalumo poveikį žmogaus
likimui ir dvasiai. Romano centre – gydytojo ir poeto Jurijaus Živago ir jo
mylimosios Laros meilės istorija, kuri tampa gilaus žmogiškumo, dvasinio
atsparumo ir meninės laisvės simboliu chaoso ir represijų fone. Dėl
akivaizdžios sovietinės santvarkos kritikos ir individualumo pabrėžimo, romanas
buvo kategoriškai atmestas ir uždraustas Sovietų Sąjungoje. Jo rankraštis buvo
slaptai išvežtas į užsienį ir pirmą kartą išleistas Italijoje, sukeldamas
didžiulį atgarsį pasaulyje.
Nobelio literatūros premiją Borisas Pasternakas pelnė
1958 metais „už reikšmingus pasiekimus šiuolaikinėje lyrikoje ir
didžiosios rusų epinės tradicijos tęsimą“. Nors Nobelio komitetas
akcentavo ir jo poeziją, neabejotinai lemiamą įtaką sprendimui turėjo ir
romanas „Daktaras Živago“, kuris tuo metu jau buvo tapęs tarptautiniu fenomenu.
Premijos skyrimas Pasternakui sukėlė milžinišką skandalą Sovietų Sąjungoje. Valdžia
pasmerkė Pasternaką kaip „išdaviką“ ir „antisovietinį agentą“, o šalies
žiniasklaida vykdė beprecedentę jo šmeižto kampaniją. Dėl intensyvaus spaudimo
ir baimės būti ištremtam iš gimtinės, Pasternakas buvo priverstas atsisakyti
Nobelio premijos, išsiųsdamas telegramą, kurioje teigė, kad „atsisakė premijos
dėl visuomenės, kuriai priklausė, prasmės“. Šis įvykis tapo vienu ryškiausių
Šaltojo karo kultūros istorijos epizodų, simbolizuojančių menininko kovą už
laisvę autoritarinio režimo gniaužtuose. Nors Borisas Pasternakas niekada
asmeniškai nepriėmė Nobelio premijos, jo sūnus Jevgenijus Pasternakas priėmė
medalį ir diplomą 1989 metais, praėjus beveik trims dešimtmečiams po tėvo
mirties, kai Sovietų Sąjungoje prasidėjo pertvarka ir viešumas. „Daktaras Živago“
Rusijoje oficialiai buvo išleistas tik 1988 metais. Pasternako kūryba ir jo
asmeninis likimas išlieka stipriu įkvėpimo šaltiniu visiems, kurie tiki žodžio
galia ir menine laisve.
TREČIASIS NOBELIS
Michailas Šolochovas,
gimęs 1905 metais ir miręs 1984 metais, buvo iškilus sovietų rusų rašytojas ir
visuomenės veikėjas, pripažintas tarybinės literatūros klasiku. Jis gimė ir
didžiąją gyvenimo dalį praleido Dono kazokų krašte, Pietų Rusijoje, o tai
stipriai paveikė jo kūrybos tematiką ir personažus. Skirtingai nei daugelis
kitų Nobelio laureatų sovietmečiu, Šolochovas buvo tvirtai integruotas į
sovietinę sistemą, buvo SSRS mokslų akademijos narys ir pelnė Socialistinio
darbo didvyrio titulą. Jo kūrybai būdingas monumentalumas, platus epinis
užmojis, dėmesys istoriniams įvykiams ir jų poveikiui paprastiems žmonėms.
Svarbiausias ir žinomiausias Michailo Šolochovo
kūrinys yra keturių tomų epopėja „Tykusis Donas“, pradėta rašyti 1926 metais ir
baigta 1940 metais. Šiame romane meistriškai ir su didele menine jėga
pavaizduojamas Dono kazokų gyvenimas Pirmojo pasaulinio karo, 1917 metų
revoliucijos ir Rusijos pilietinio karo fone. Centrinis veikėjas Grigorijus
Melechovas įkūnija Dono kazokų likimą ir tragiškus pasirinkimus, bandant
išgyventi politinių pervartų ir ideologinių kovų sūkuryje. Romanas išsiskiria
ne tik istoriniu tikslumu ir giliu psichologizmu, bet ir gyvais gamtos bei
buities aprašymais, atskleidžiančiais kazokų kultūrą ir tradicijas. Kiti
svarbūs Šolochovo kūriniai yra romanas „Pakelta velėna“, pasakojantis apie
kolektyvizaciją Dono regione, ir apsakymas „Žmogaus likimas“, kuris tapo
populiaraus filmo pagrindu.
Nobelio literatūros premiją Michailas Šolochovas pelnė
1965 metais „už meninę galią ir vientisumą, su kuriuo savo Tykusis Donas
epopėjoje išreiškė istorinį Rusijos žmonių gyvenimo etapą“, tiesiogiai
nurodant šį romaną. Šis apdovanojimas sukėlė tam tikrų diskusijų, nes kai kurie
literatūros tyrinėtojai ir rašytojai kėlė klausimą dėl „Tykusis Donas“
autorystės, teigdami, kad romaną galėjo parašyti kitas autorius. Vis dėlto,
Nobelio komitetas pripažino Šolochovo autorystę ir jo kūrinio meninę vertę.
Skirtingai nei Borisas Pasternakas, Šolochovas buvo oficialiai pripažintas ir
remiamas Sovietų Sąjungos valdžios, todėl jo premijos įteikimas buvo švenčiamas
kaip sovietinės literatūros pergalė. Tiesa, per premijos įteikimo ceremoniją
Stokholme jis sukėlė nedidelį protokolos pažeidimą, nenusilenkdamas Švedijos
karaliui, kas buvo interpretuojama kaip sovietinės galios demonstravimas.
Šolochovo Nobelio premija žymi reikšmingą momentą, kai sovietinis rašytojas,
oficialiai remiamas režimo, sulaukė aukščiausio tarptautinio literatūros
apdovanojimo.
KETVIRTASIS NOBELIS
Aleksandras Solženicynas,
gimęs 1918 metais ir miręs 2008 metais, buvo vienas žymiausių ir
kontroversiškiausių XX amžiaus rusų rašytojų, istorikų ir disidentų, kurio
kūryba ir asmeninis gyvenimas tapo kovos prieš totalitarizmą simboliu.
Jaunystėje buvęs ištikimas komunistas ir Didžiojo Tėvynės karo veteranas,
Solženicynas 1945 metais buvo suimtas ir devynerius metus praleido Gulago
lageriuose bei tremtyje, kurio patirtis vėliau tapo jo kūrybos ašimi. Šios
patirtys radikaliai pakeitė jo pasaulėžiūrą ir pavertė jį aršiu sovietinio režimo
kritiku. Jo proza pasižymi dokumentalizmu, publicistiškumu ir gilia moraline
jėga, siekiant atskleisti tiesą apie Sovietų Sąjungos nusikaltimus.
Svarbiausias Aleksandro Solženicyno kūrinys, padaręs
milžinišką įtaką pasaulio visuomenės sąmonei, yra „Gulago archipelagas“
(1973–1975 m.). Šis monumentalus tris tomus apimantis veikalas, remiantis
tūkstančių liudininkų parodymais ir autoriaus asmenine patirtimi, išsamiai
dokumentuoja sovietinę priverstinio darbo stovyklų (Gulago) sistemą, jos
istoriją, struktūrą ir žmogiškąsias tragedijas. „Gulago archipelagas“ yra ne
tik istorinis tyrimas, bet ir galinga moralinė proza, demaskuojanti
totalitarizmo esmę ir pabrėžianti žmogaus dvasios atsparumą. Kiti svarbūs jo
romanai – „Viena Ivano Denisovičiaus diena“ (1962 m.), kuris tapo pirmuoju
viešu pasakojimu apie Gulago kasdienybę Sovietų Sąjungoje, ir „Pirmasis ratas“
(1968 m.), atskleidžiantis politinių kalinių gyvenimą „šaraškose“ – slaptuose
tyrimų institutuose. Šie kūriniai, kartu su kitais, atskleidė sovietinio režimo
brutalumą ir jo vykdomus nusikaltimus prieš savo piliečius.
Nobelio literatūros premiją Aleksandras Solženicynas
pelnė 1970 metais „už moralinę jėgą, su kuria jis sekė nepakeičiamomis
rusų literatūros tradicijomis“. Švedijos akademija įvertino jo drąsą
atskleisti sovietinės santvarkos nusikaltimus ir jo gilų humanizmą, pabrėžiantį
žmogaus orumo išsaugojimo svarbą net pačiomis sunkiausiomis sąlygomis. Kaip ir
Boriso Pasternako atveju, Nobelio premijos skyrimas Solženicynui sukėlė
didžiulę pasipriešinimo bangą Sovietų Sąjungoje. Valdžia pasmerkė premijos
skyrimą kaip politinį aktą, skirtą pakenkti sovietinei sistemai, ir intensyviai
spaudė Solženicyną, kad jis atsisakytų premijos. Autorius atsisakė tai padaryti
ir, bijodamas, kad išvykus atsiimti apdovanojimo jam nebus leista grįžti į
šalį, priėmimo ceremonijoje nedalyvavo. Dėl savo disidentinės veiklos ir kovos
su režimu, 1974 metais Aleksandras Solženicynas buvo suimtas, atimta pilietybė
ir ištremtas iš Sovietų Sąjungos. Jis daug metų gyveno Vakaruose, ypač JAV, ir
į Rusiją grįžo tik po Sovietų Sąjungos žlugimo, 1994 metais. Jo Nobelio premija
tapo laisvos minties ir žodžio kovos su totalitarizmu simboliu, o jo kūryba
visame pasaulyje pripažinta kaip viena svarbiausių XX amžiaus liudijimų apie
politinių represijų siaubą.
PENKTASIS NOBELIS
Josifas Brodskis,
gimęs 1940 metais Leningrade (dabar Sankt Peterburgas) ir miręs 1996 metais
Niujorke, buvo iškilus rusų ir amerikiečių poetas, eseistas ir dramaturgas,
laikomas vienu didžiausių XX amžiaus poetų. Jo kūrybinį kelią smarkiai paveikė
sovietinio režimo represijos: dėl „parazitizmo“ jis buvo nuteistas ir 1964
metais ištremtas į Archangelsko sritį, o 1972 metais priverstas emigruoti iš
Sovietų Sąjungos. Gyvenimą tęsęs JAV, Brodskis tapo JAV piliečiu ir toliau kūrė
rusų bei anglų kalbomis. Jo poezija pasižymi giliais filosofiniais apmąstymais
apie laiką, erdvę, tapatybę ir mirtį. Brodskis meistriškai naudojo klasikinės
eilėdaros formas, ironiją, erudiciją ir kalbos žaismą, kurdamas sudėtingus,
daugiasluoksnius tekstus.
Svarbiausi Josifo Brodskio kūriniai apima platų
poezijos spektrą ir iškilias esė. Jo poezijos rinkiniai, tokie kaip „Stotelė
dykumoje“ (1970 m.), „Kalvos ir kiti eilėraščiai“ (1977 m.) ir „Urana“ (1987
m.), atspindi jo poezijos raidą nuo ankstyvųjų melancholiškų ir filosofinių
eilėraščių iki brandesnių, apmąstančių egzilio ir laiko prabėgimo temas.
Brodskio esė, surinktos knygose kaip „Mažiau nei vienas“ (1986 m.), pasižymi
aštriu protu, giliomis įžvalgomis apie literatūrą, kultūrą ir politiką bei
unikaliu stiliumi, kuriame persipina akademinė analizė su asmeninėmis
refleksijomis. Jo kūryboje ypač ryškiai atsispindi jo patirtis – Leningrado
kasdienybė, tremties vienatvė, emigracijos dualumas ir nuolatinė kova už žodžio
laisvę.
Nobelio literatūros premiją Josifas Brodskis pelnė
1987 metais „už visapusį kūrybinį palikimą, persmelktą minties aiškumo ir
poetinės aistros“. Švedijos akademija įvertino jo gebėjimą sujungti
intelektualinį gilumą su emociniu jautrumu, jo indėlį į pasaulinę poeziją ir
esė žanrą bei jo drąsą būti nepriklausomu menininku totalitarinio režimo
akivaizdoje. Premijos skyrimas Brodskiui buvo ne tik jo asmeninio talento
pripažinimas, bet ir simbolinis gestas, atkreipiantis dėmesį į sovietinio
režimo persekiojamus rašytojus ir disidentus. Jo triumfas Stokholme buvo
įvykis, kurį su džiaugsmu sutiko daugelis, matydami jame laisvo žodžio pergalę
prieš cenzūrą ir priespaudą. Nors Sovietų Sąjungoje jo kūryba buvo draudžiama
iki pat premijos įteikimo, po jos įteikimo Brodskis tapo dar labiau žinomas ir
jo kūryba pradėjo skintis kelią atgal į Rusiją, net jei pats autorius ten
niekada nebegrįžo. Josifo Brodskio Nobelio premija išliko ryškiu laisvės ir
kūrybinio nepriklausomumo simboliu.
NEPATOGŪS RAŠYTOJAI SOVIETŲ IDEOLOGIJAI
Nobelio literatūros premija Sovietų Sąjungos
rašytojams tapo ne tik tarptautinio pripažinimo, bet ir asmeninių tragedijų bei
persekiojimų simboliu, išskyrus Michailą Šolochovą, kurio kūryba atitiko režimo
ideologiją. Borisas Pasternakas, Aleksandras Solženicynas ir Josifas Brodskis
susidūrė su žiauriomis represijomis: Pasternakas buvo priverstas atsisakyti
premijos, Solženicynas – ištremtas iš šalies, o Brodskis – ištremtas į Sibirą,
o vėliau priverstas emigruoti. Jų kūriniai, tokie kaip Pasternako „Daktaras
Živago“, Solženicyno „Gulago archipelagas“ ir Brodsio poezija bei esė, buvo
laikomi antisovietiniais, todėl buvo uždrausti ir nepublikuojami Sovietų
Sąjungoje. Tačiau Vakaruose šie kūriniai buvo slapta išvežami, leidžiami ir
sulaukė milžiniško pripažinimo, tapdami svarbiais liudijimais apie
totalitarinio režimo siaubą ir laisvos minties simboliu. Ši disonansas tarp
Sovietų Sąjungos vidaus politikos ir tarptautinio pripažinimo ryškiai
atskleidžia griežtą cenzūrą ir ideologinę kontrolę, kurią patyrė menininkai to
meto Rusijoje, tuo pat metu pabrėžiant universalią meno galią peržengti
politines sienas.
Maištinga Siela






Ieškote skolos konsolidavimo paskolos, neužtikrintų paskolų, verslo paskolų, hipotekos paskolų, automobilių paskolų, studentų paskolų, asmeninių paskolų, rizikos kapitalo ir kt.? Esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir privatiems asmenims su mažomis ir priimtinomis 2 % palūkanų normomis. Rašykite el. paštu: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikinti