Sveiki, skaitytojai,
Tęsiasi mano dar vienas teatro sezonas ir šįkart mano
žvilgsnis į jaunos režisierės Lauros Kutkaitės režisuotą dramą „Milena“,
kurios premjera įvyko 2025 metų rugsėjo 12 dieną. Spektaklio medžiaga labai
įdomi, nes ji paremta išlikusiais literatūros klasiko, žinomo labiausiai už „Metamorfozę“
ir romaną „Procesas“, rašytojo Franzo Kafkos laiškais mylimajai Milenai
Jesenskai (1896-1944). M. Jesenska – čekų žurnalistė, rašytoja, vertėja,
rezistencijos kovotoja, itin spalvinga asmenybė, pasižymėjusi liberaliu ir
nepriklausomu gyvenimu. Turėdama vyrą, ji tuo pačiu mezgė ne vieną romaną,
jautė simpatiją ir F. Kafkai. Deja, jos pačios laiškai Kafkai nėra išlikę ir
kažin, ar jie būtų publikuoti, nes anuomet ištekėjusios moters ir Kafkos
romanas nebūtų viešai toleruojamas, o šiandien ši medžiaga tampa ne vienam
įkvėpimo šaltiniu.
Nenoriu sakyti „moteriškas spektaklis“, bet jis toks
yra, todėl verta pamatyti visiems vyrams, nes erotikos ir spalvų išties
nemažai. „Rašyti laiškus – tai mylėtis su šmėklomis“ – ši citata iš F. Kafkos
laiško tampa pagrindiniu moliu visam spektakliui ir jo tekstūrai. Medžiagos nėra
itin daug, todėl didžiąją spektaklio dalį užpildo šešių besimainančių Milenų
flirtuojantys ir infantilūs žaidimai, pokštai. Kitaip sakant, režisierė su
aktorėmis kuria tą šmėklų pasaulį, pajungdamos iš dalies burleskos šou
elementus ir dainavimą. Įdomu tai, kad viso labo F. Kafka buvo pametęs galvą
dėl Milenos, tačiau jiedu susitiko tik du kartus. Ar tai buvo tikra meilė? Bandoma
išsiaiškinti pačiais įvairiausiais būdais. Gal net neišsiaiškinti, o kiek vis kitokiomis
formomis užduoti šį klausimą.
Šešias Milenas suvaidina žymiausios Klaipėdos dramos
teatro aktorės: Toma Gailiūtė, Eglė Jackaitė, Digna Kulionytė, Samanta
Pinaitytė, Justina Vanžodytė. Kviestinė aktorė iš Vilniaus – Aistė Zabotkaitė. Scenoje
jos mainosi, perteikia biografinius Milenos koliažus, o dalis scenų
juodai-baltai nufilmuota ir rodomos kaip filmas. Reikšmingiausiu atskaitos
tašku tampa – pirmasis Milenos ir Kafkos susitikimas, rankos paspaudimas. Milena
ne tik Milena, bet Milena veikia ir kaip pats Kafka, jo moteriškoji ir
jautrioji perspektyva. Tie laiškai, tiksliau jų nuotrupos tampa analizės medžiaga.
Milenos skaito Kafkos laiškus, juos iliustruoja mizanscenomis ir etiudais, tad
čia nemažai erotikos, patetikos ir humoro. Tiesą sakant, apskritai Kafkos ir
Milenos tariama meilė primena priklausomybę ar ligą, iš šių dienų žiūrint, tai
labai infantilūs santykiai, kone paaugliški ir labai jautrūs. Ar toks ir buvo
Kafka? Ar tokia gudri laputaitė buvo ir pati Milena?
Tai bandoma išanalizuoti pasitelkiant TV laidos „Laiškų
džiazas“ intarpą, kai laidos vedėja Eglė Jackaitė, kuriai prisistatinėti
nereikia, kalbina psichologę, kuri po eilutę ir žodį narsto Kafkos žodelius. Apskritai
toji scena pavykusi, juokinga, bet iš esmės ji kalba kur kas daugiau: visuomenė
narsto privačius gyvenimus, juos analizuoja, vertina ir net teisia, nesuvokdama
visų niuansų ir kontekstų. Apskritai šioji scena nušviečia mūsų paviršutinišką
supratimą apie Kafkos ir Milenos meilę, kaip, beje, apie viską gyvenime, t. y.
kaip žiniasklaida ar kiti informacijos kanalai leidžia mums susikurti tariamą
tiesą ir žinojimą apie visiškai mums svetimus žmones. Beje, nuostabi aktorių
vokiška tartis, kuri išjuokia paties vertimo principą, nes vertėjai ir
redaktoriai išverčia ir sukuria jau savo interpretacijas, kuria naujus gyvenimus,
didvyrius ir monstrus, tad „sugedęs telefonas“ veikia ir kaip parodija, ir kaip
tiesos išsakymo būdas.
Kaip vieną svarbiausių spektaklio elementų išskirčiau vaikiškų
žaidimų elementus. Spektaklis pasideda žodžių žaidimu, viena iš Milenų bando
įspėti, kas ji tokia yra (ant kaktos priklijuotas žodis „mergaitė“),
panaudojamas žaidybinis TV formatas, „sugedęs telefonas“, kuris perteikia
infantilišką ir veržlią Milenos asmenybės pusę. Stebino šios asmenybės likimas –
Milena Jesenska miršta ne kur kitur, o koncentracijos stovykloje 1944 metais,
ilgą laiką po įvairius kalėjimus nacių kalinama kaip rezistencinė kovotoja. Tai
rodo esant ne tik infantilią asmenybę, bet ir ryžtingą, teisingą ir nebijančią
pasipriešinti blogiui.
Po spektaklio galima parašyti Milenai arba bet kuriai iš vaidinusių Mileną aktorių. Įrengta pašto dėžutė Klaipėdos dramos teatro fojė. Šalia – kultūrą ginantis plakatas, skirtas ginti nuo Remigijaus Žemaitaičio ir jo „Nemuno aušros“ skverbimosi į kultūrą. Tiesa, po spektaklio aktorės kreipėsi į žiūrovus palaikyti kultūrą ir menininkus (daugiau jau matysite pateiktame įraše).
Svarbiu spektaklio motyvu tampa redakcija, t. y.
Milenos laiškų tvarkymas, vertimas į mūsų kalbą, o tiksliau – į viešumos galimas
pateiktis. Šitaip išvengiama vientisa ir aiški interpretacija, spektaklis tampa
procesu, kaip tam tikri biografijos kūrėjai (redaktoriai?) bando sutvarkyti
privačių žmonių gyvenimus viešajam sektoriui be pačių veikėjų sutikimo – iš čia,
sakyčiau, ir kyla visuomenės ir individo įtampa. Esama ir kafkiškų sapniškų
motyvų: ekrane rodomos Milenos surrealistiškai juda mišku, plaukia laivu –
iliustruoja psichofizines froidiškas Milenos jausmų būsenas. Neapibrėžtumas tampa
svarbia spektaklio atmosferos dalis, kuri tarsi paantrina spektaklio mintį, kad
neįmanoma apčiuopti tikrosios Milenos, ji nepagaunama, nesuveržiama ir
neapibendrinama, nors čia pat pamatus sudeda aiškūs ir neginčijami biografiniai
faktai, dėl kurių vis tiek žiūrovas gali susidaryti asmens gyvenimo išklotinę. Kitaip
sakant, pats spektaklis irgi veikia kaip žaidimas, kaip bangavimas tarp faktų
ir baltųjų dėmių, tarp to, kas gali apibrėžti Mileną, o kas ne.
Spektaklyje viena iš Milenų bent kelis kartus
paklausia, o tai kokius narkotikus Milena vartojo? Akivaizdu, kad meilę. Nebūtinai
vyrams, apskritai savo gyvenimui, jo teikiamiems vyrams, madai, prabangai,
teisingumui... Sirgti ir būti priklausomai nuo gebėjimo kurti savo likimą kaip
laisvai to meto visuomenės moteriai.
Patiko man šis spektaklis. Tiesą sakant, nieko
pernelyg nesitikėjau, nes buvau jau girdėjęs visokių atsiliepimų, bet
asmeniškai man patiko ir pastatymas, ir medžiaga. Po spektaklio jaučiuosi „užlopęs“
dar vieną spragą apie Kafkos gyvenimą ir jo santykius, dar labiau supratęs
tariamai žinomus gyvenimus, amžiną probleminį santykį tarp individo ir
visuomenės, iš to santykio kylančias įtampas. Tiesa, šiame spektaklyje „Oskarą“
duočiau aktorei Tomai Gailiūtei už įspūdingai bauginančios mokytojos charakterį
(„Ką?!!! Ar mane sapnavai?!!!)
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą