Sveiki, skaitytojai,
Didžiausią mano gyvenime link teatro kultūros postūmį
padarė, be jokios abejonės, Oskaro Koršunovo pagal Viljamo Šekspyro tragediją
pastatytas spektaklis „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“,
kurios premjera įvyko dar 2003 metais, vadinasi, spektakliui, kuris apkeliavo
pasaulį, jau yra 22 metai. Ir jį režisierius vėlei atnaujino su naujų aktorių sąstatu!
Prisimenu, kaip pirmąkart pamačiau šį spektaklį ir jis buvo toli gražu net ne kokiame
dramos teatre, o būtent per LRT televiziją nufilmuotas ir transliuojamas per
kultūros kanalą. (Ar dabar berodo tokius spektaklius televizija?) Nieko
nuostabaus, kad teko pirmąją versiją matyti per televiziją, nes dar būdamas mokyklinio
amžiaus neturėjau tokios progos nuvykti į Vilnių ir nueiti tiesiogiai į kino
teatrą.
Visgi po daugel metų buvusiame Rusų dramos teatre,
kuris dabar pervadintas į Vilniaus senąjį teatrą, kur anuomet dirbo ir kūrė O.
Koršunovas, pavyko pamatyti spektaklį su senuoju sąstatu (tai gal buvo kokie
2009 ar 2010 metai). Pagrindinius vaidmenis anuomet atliko Gytis Ivanauskas ir
Rasa Samuolytė, kuriems jaučiu iki šiol didžiulę simpatiją. Tačiau laikas
negailestingas, aktoriai, kaip teigia pats režisierius, nebenori atlikti
paauglių vaidmenų, kurie jau nebeatspindi ir jų pačių, todėl „Įstabioji ir
graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“ turėjo savaip persitvarkyti. Siužetas,
scenografija ir visa kita išliko praktiškai nepasikeitę, o kai kurie aktoriai,
pavyzdžiui, Eglė Mikulionytė ir toliau atlieka komišką Džuljetos auklės
vaidmenį.
Šį ankstyvą rudenį O. Koršunovas paskelbė, kad buvo
parodytas jubiliejinis 200-asis pasirodymas. Aš tikriausiai buvau arba jame,
arba 201-ajame, sunku apskaičiuoti, nes spektakliai pasirodė vienas po kito, o
režisierius socialiniame tinklapyje galbūt įrašą padarė vėliau. Tą vakarą,
neslėpsiu, labai norėjau pamatyti būtent Dignos Kulionytės pasirodymą Džuljetos
vaidmenyje, tačiau vaidino man nežinoma Agnieszka Ravdo. Tiek Digna, tiek
Agnieszka, manau, yra priimtinas pasirinkimas, nes Džuljetai spektaklyje beveik
14 metų, vadinasi, dar visai vaikas, todėl reikia infantilumo ir, žinoma, itin
vaikiškos išvaizdos. Romeo vaidmenyje pasirodė man patinkantis aktorius
Laurynas Jurgelis, ne vieną įsimintiną vaidmenį sukūręs Lietuvos nacionaliniame
teatre, pvz., „Išvarymas“ ir „Svetimas“, kuriuos šiemet teko pamatyti.
Ką daro režisierius Oskaras Koršunovas? Jis ima V.
Šekspyro pjesę, parašytą Renesanso metu (praktiškai Baroko priešaušryje), kuri
pasakoja apie tolimąją Veroną. Laikmetį jis transformuoja į XX amžiaus
pirmosios pusės itališkos virtuvės stilių, virtuvę, kurioje kaip kokiose Ramzio
virėjų kovose pliekiasi Kapulečiai ir Montekiai. Svarbus leitmotyvas – miltai ir
tešla. Tešla, jungiamoji ir skiriamoji lipni masė, kuri iš esmės yra ir
konflikto priežastimi, ir meilės simbolis; tešloje esame visi vienodi, skirtybes
susikuriame iš iliuzijų. Iškart pasireiškia komizmas, savotiškas netgi vietomis
gašlumas, iš kurio randasi ir gyvybė, šeimos pratęsimas.
Tai ekspresyvusis teatras, tokie paprastai būna itin
žiūroviški ir patrauklūs, juos lydi ilgalaikė teatrinė sėkmė, o kai kada sunku
gauti į juos bilietų. Man savotiškai patinka, kad režisierius palieka
originaliai išverstą į lietuvių kalbą Šekspyro poetinę kalbą, kuri gali
nepripratusį žiūrovą išmušti iš vėžių, nes suprasti greitakalbėje Šekspyrą nėra
jau taip paprasta. Pasirinkdamas palikti tiesioginę Šekspyro kalbą, režisierius
toli nepabėga nuo originalo, t. y. nuo Šekspyro dvasios ir dramaturgijos. Visas
įspūdis susitelkęs į įspūdingą scenografiją ir veikėjų karikatūrinimą. Veikėjai
ekspresyvūs, bet trafaretiniai, tačiau nereiškia, kad bedvasiai. Priešingai –
visas spektaklis pulsuoja bendra dinamika ir jausmingumu, nes po paryškintu
komizmu ir grotesku slypi didžiulė paauglių meilės tragedija.
Juk tai spektaklis apie tėvų despotizmą! Džuljetos
tėvai vienu metu iškelia mergaitei ultimatumą, jeigu šioji netekėsianti už
turtingo egoistinio grafo, ji nebeteks Kapulečio apsaugos, šeima jos išsižadės.
Istorija iš esmės apie maištą, kuris pražudo. Paradoksalu, bet veikėjai veikia
pagal savo troškimus ir svajones, todėl savaip maištauja ir prieš šeimos patriarchatą
ir prieš visuomenės standartus. Šioji kolizija šekspyriškai labai tragiška, nes
pareikalauja daug mirčių. Viena ryškiausių šiame spektaklyje – Romeo nužudo
Tebaldą. Įdomu, kad Koršunovas leidžia veikti scenoje miltuotiems numirėliams,
jie užpildo kaltės ir sąžinės konfliktinę erdvę, tampa iliustracijomis, kas iš
tikrųjų yra veikėjų mintyse. Jaunieji veikėjai renkasi meilę, jausmus, o ne
primestą paklusnumą. Neturėdami jokio žalio supratimo, kas yra gyvenimas, jie
aklai paklūsta, kaip pasakytų jau subrendę, hormonams, kurių negali
suvaldyti nei griežta tėvo ranka, nei bausmės, nei jokios baimės.
Kodėl miršta tiek Džuljeta, tiek Romeo? Ne dėl to, kad
jie buvo kvaili, pernelyg naivūs. Jeigu gerai panagrinėtume situacijas,
pamatytume, kad didžiausioji priežastis – nesusikalbėjimas ir komunikacijos
stoka. Jie nežinojo visų tikslių taisyklių, savo plano instrukcijos, o juk taip
dažnai ir būna tikrame gyvenime, kada negalėdami susikalbėti, vyras ir žmona
(arba vyras ir vyras, moteris ir moteris) pasuka skirtingais gyvenimo keliais.
Scenoje puikiai veikiantys virtuviniai rykai,
besisukantis miltų katilas, kuriame užgimsta kaip lopšyje gyvybė, ir kartu jis
reiškia karstą, nes jame ir mirštama, tad visa tai scenos centre simbolizuoja
gyvenimo ciklinį ratą, besisukantį dualistiniame pasaulyje tarp gėrio ir
blogio, tarp meilės ir neapykantos, tamsos ir šviesos. Nieko nepridursi,
spektaklis vis dar daro didžiulį įspūdį ir kaskart atveria naujas prasmes ir
apmąstymus. Apskritai man patinka, kaip Koršunovas realizuoja Šekspyrą, ne ką
mažiau įspūdingi kiti Šekspyro pjesių pastatymai: „Hamletas“, „Otelas“. Tai lietuviškojo
teatro viršūnė, galybė ir meistrystė.
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą