2025 m. rugsėjo 1 d., pirmadienis

Filmas: "Vermiljas" / "Vermiglio"

 

Sveiki, skaitytojai,

 

Vasaros paskutinę dieną „įšokau“ į keistą vakaro filmo pasirinkimą – šiame „Kino pavasario“ festivalio sezone nematytą italų režisierės Maura Delpero kino filmą „Vermiljas“ (ital. Vermiglio) (2024). Tiesa, režisierės darbų iki šiol nebuvau matęs, tad nusprendžiau susipažinti. Režisierė nėra produktyvi, debiutavo 2008 metais, o „Vermiljas“ yra jos ketvirtasis ilgametražis filmas, siūlytas į amerikiečių „Oskarus“ kaip geriausias užsienio filmas iš Italijos.

 

Vermiljas – tai ir tikrovėje egzistuojantis mažas kaimelis prie Alpių, Italijos pusėje, pietų Tirolyje. Vermiljas yra įsikūręs 1261 metrų aukštyje, čionai ir nufilmuota praktiškai visa juosta, regint Alpių pašlaites tiek žiemą, tiek vasaros sezonais. Lietuvių internetiniai komentarai pažymėjo, kad filmas labiausiai jiems patiko būtent dėl šių vaizdų, o man tenka tik pritarti. Labai gražu, primena mano paties asmenines keliones Šveicarijoje ir Italijoje aplink Alpes.

 

Iš tikrųjų filmas vaizduoja Antrojo pasaulinio karo maždaug pabaigą, apie 1944 metus, kai pamažu vokiečiai ima suprasti, kad karo baigtis – ne jų naudai. Aukštai įsikūrusioje bendruomenėje gyvenimas primena vis dar XIX amžių. Jeigu manote, kad visi italai yra nesuvaldomo temperamento ir gestikuliuoja rankomis, tai šiauriniai radikaliai skiriasi: veikėjai kalbasi tyliai, labiau savo sugestija primena skandinavus, nei italus, o jų pavaizduotas gyvenimas daugiau ar mažiau panašus į visų.

 

Pasakojimo centre – Vermiljas kaimo mokytojo Cezario gyvenimas. Cezaris jau senstelėjęs ir žilas, nors dar nėra senukas, o jo šeimos istorija daugiau ar mažiau atspindi to meto aplinkinių gyvenimą. Mokytojas – daugiavaikis tėvas, kurio žmona praktiškai kas kelerius metus pagimdo po vaiką ir tą žmonės priima kaip savaiminę duotybę, nes moterų, pagal to meto sampratą, pareiga yra duoti gyvybę. Cezaris visgi rūsčiai šaltas, neša kantriai šeimos (kartu ir bendruomenės) patriarchato užsidėtą akmenį, vadovaujasi konservatyviais ir tyliais šeimos diktatūriniais svertais, t. y. naudojasi tėvo statusu, todėl sprendžia savo dukterų ir sūnų gyvenimus pagal savo supratimą. Pats suvokdamas, kad labai svarbus vaikų išsilavinimas, visgi dėl finansų į mokslus jis išleidžia jaunesnę dukrą, vidurinę (galimą lesbietę) priversdamas pavydėti, o vyresniajai jau kurti savo likimą su iš Sicilijos pabėgusiu dezertyru, kuris jai pažada laimingą gyvenimą.

 

Visgi kalnų papėdėje gyvenimas tampa dramatiškai lėtas, o tai nulemia filmo dinamiką. Laiką čionai veikėjams diktuoja sezoniškumas, gamta, o žmonėms bene didžiausia pramoga – liaudies dainomis atšvęstos vestuvės, kurias greitai keičia kokios nors tragiškos mirtys. Kitaip sakant, filmas perteikia neskubiai XX a. pirmosios pusės kalniečių italų gyvenimo ritmą, kuris aiškiai man asmeniškai primena ir mūsų lietuvių senąjį kiną, įskaitant ir A. Puipos „Elzė iš Gilijos“ (2000) pasakojimo tėkmę, nors Puipos variante veiksmas vystomas prie jūros. Tiesa, filmo atmosfera, karo kontekstas, kalniečių gyvenimas kiek primena gerą vokiečių rašytojo Robert Seethaler lietuviškai pasirodžiusią knygą „Visas gyvenimas“ (Baltos lankos, 2017). Taigi „Vermiljas“ tampa lėta dramatiška kino meditacija, kuri iš vienos pusės perteikia natūralią šeimos gyvenimo ir tylių konfliktų burbulą, bet iš kitos pusės – jau socialiai hierarchiškai angažuotą galios modelį, kurio fone karo atmosfera ir vietinių pokalbiai tampa visos bendruomenės svarbiausiu jauduliu. Labiausiai stebino šeimos atvirumas ir kūniškumas, vaikai sukritę į lovas mažoje bakužėje, motina atvirai prie dukterų žindo savo ir savo dukters vaikus, miegojimas šalia karvių... Vau. Daug kartų matyta, bet vis tiek savaip pritraukia ir stebina.

 

Mano įvertinimas: 7.5/10

Kritikų vidurkis: 85/100

IMDb: 6.9



 

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą