Sveiki,
Literatūros veikėjai dažnai, kaip ir mes, žmonės,
patiriame rezignacijos etapus. Vieni labiau, kiti mažiau. Šiame įraše
apžvelgsiu, kas yra rezignacija, kokie jos požymiai, pateiksiu Vakarų Europos
literatūrinių pavyzdžių ir Vinco Mykolaičio-Putino romano „Altorių šešėly“
pagrindinio veikėjo Liudo Vasario rezignacijos atvejį.
Rezignacija, jos ypatumai ir pasireiškimas
Vakarų Europos literatūros pavyzdžiuose (A. Camus „Svetimas“, G. Flaubert „Ponia
Bovari“, V. Šekspyras „Hamletas“, G. Orwell „1984-ieji“, J. W. von Goethe „Jaunojo
Verterio kančios)
Rezignacija
(iš lot. resignatio, reiškiančios atsisakymą, nusileidimą) – tai
psichologinė būsena, apibūdinama kaip pasidavimas ar susitaikymas su
neišvengiama, dažnai nepalankia, padėtimi ar lemtimi, atsisakant tolimesnės
kovos, pastangų ką nors pakeisti ar vilties pagerinti. Pagrindinis rezignacijos
požymis yra vidinis atsisakymas ir apatija; žmogus nustoja aktyviai veikti ar
siekti tikslų, jaučia bejėgiškumą ir praradimą (galbūt savo paties galios ar
kontrolės). Nors kartais rezignacija gali būti suvokiama kaip ramybės ar
išmintingo susitaikymo ženklas, dažniausiai ji siejama su emociniu
atsitraukimu, nusivylimu ir liūdesiu.
Šis jausmas ypač ryškus, kai po ilgos kovos ar didelių pastangų
suprantama, kad situacija nepagerės, ir viskas, kas lieka, yra priėmimas.
Šis jausmas dažnai sutinkamas ir gvildenamas Vakarų
Europos literatūroje, atspindėdamas sudėtingas žmogaus egzistencijos dramas.
Pavyzdžiui, egzistencialistinėje literatūroje, kurioje akcentuojamas absurdas
ir pasirinkimo našta, rezignacija pasireiškia kaip atsakas į gyvenimo
beprasmybę, kai herojus nustoja ieškoti prasmės ir tiesiog „yra“. Prancūzų
rašytojo Alberto Camus „Svetimas“ yra puikus pavyzdys: pagrindinis
veikėjas Merso rodo visišką abejingumą aplinkiniam pasauliui ir savo paties
likimui, jo šaltumas ir emocinis atsitraukimas simbolizuoja pasidavimą
absurdiškai egzistencijai. Klasikinėje literatūroje rezignacija dažnai
susijusi su nelaiminga meile, socialine nelygybe ar politiniu bejėgiškumu.
Pavyzdžiui, kai kuriuose XIX a. realistiniuose romanuose (pvz., Gustave'o
Flaubert'o „Ponia Bovari“), personažai, nuvilti gyvenimo realybės, ima
gyventi iliuzijų pasaulyje arba pasiduoda nuoboduliui ir apatijai, nes suvokia
savo negalėjimą pabėgti nuo socialinių normų ar savo padėties. Rezignacija
šiuose pavyzdžiuose tampa pasyvaus protesto ar tylaus žlugimo forma.
Paveikslas „Rezignacija,
panelė ir pusryčių stalas“, Bertha Wegmann, 1890.
Pirmasis pavyzdys yra Viljamo Šekspyro
tragedija „Hamletas“. Rezignacija čia pasireiškia ne kaip visiškas
pasidavimas, o kaip veiksmo paralyžius, atsirandantis dėl metafizinio
neapibrėžtumo ir moralinio abejojimo. Hamleto nuolatinis atidėliojimas
atkeršyti už tėvo mirtį ir jo garsi abejonė „Būti ar nebūti“ atspindi
egzistencinę rezignaciją: susidūręs su gyvenimo neteisingumu ir korupcija, jis
praranda valią veikti, nes bet kokia pastanga atrodo beprasmė prieš lemtį ir
mirties neišvengiamumą. Jo rezignacija kyla iš intelektualinio perteklinio
mąstymo ir idealų žlugimo, kai jis negali priimti pasaulio, kuris neatitinka jo
moralinių standartų. Tai rezignacija, kuri paralyžiuoja.
Antrasis pavyzdys – George'o Orwell'o distopija
„1984“. Čia rezignacija tampa politinio teroro rezultatu, įgydama
visiškos asmenybės sutriuškinimo ir vidinio pasidavimo prasmę. Pagrindinis
veikėjas Vinstonas Smitas (Winston Smith) iš pradžių bando kovoti su
totalitariniu režimu ir išsaugoti savo individualumą bei prisiminimus, tačiau
po fizinių ir psichologinių kankinimų Minties ministerijoje jis visiškai
palūžta. Vinstono rezignacija yra ne laisvas pasirinkimas, o valios ir sielos
sunaikinimas – jis galiausiai nuoširdžiai pamilsta Didįjį Brolį. Šios rezignacijos
priežastis yra absoliuti valstybės jėga ir nuolatinė baimė, o jos prasmė –
įspėjimas apie tai, kaip valdžia gali visiškai ištrinti žmogaus savimonę ir
paversti jį bejėgiu įrankiu, kuris nebeturi net vidinės galios protestuoti. Tai
rezignacija, primesta jėga.
Trečiasis pavyzdys – Johanno Wolfgango von Goethe's
romanas „Jaunojo Verterio kančios“. Rezignacija čia yra romantinės
meilės ir jausmų absoliutizavimo padarinys. Verteris yra beviltiškai įsimylėjęs
Lotę, kuri ištekėjusi už kito. Jo rezignacija kyla iš nepataisomos situacijos
privačioje sferoje: negalėdamas turėti mylimos moters ir atsisakydamas priimti
socialines konvencijas bei realybę, jis pasirenka pasyvumą ir galiausiai
savižudybę. Šios rezignacijos priežastis yra nepakantumas ribojančiai pasaulio
realybei ir emocinis jautrumas, kuris nepajėgia adaptuotis. Verterio
rezignacija atspindi romantinės eros idealizmo žlugimą, parodant, kad per
didelis atsidavimas jausmams be proto įsikišimo veda į žlugimą. Tai
rezignacija, atsiradusi iš emocinės frustracijos.
Rezignacija Vinco Mykolaičio-Putino romane
„Altorių šešėly“: Liudo Vasario atvejis
Rezignacija Vinco Mykolaičio-Putino romane „Altorių
šešėly“ yra pagrindinė ašis, per kurią analizuojama kunigo Liudo Vasario
asmenybės drama. Rezignacijos genezė slypi ankstyvajame veikėjo gyvenimo etape,
kuomet jis, vedamas idealistinio tikėjimo ir tėvų primestos pareigos (o ne
tikrojo pašaukimo), susitaiko su visuomenės ir šeimos lūkesčiais ir pasirenka
dvasininko kelią. Tai pirminė, paslaptingai rami, bet lemtinga rezignacija
prieš visuomenės struktūrą ir tradiciją. Jis pasirašo įžadams, nors širdyje
jaučia menininko ir pasaulietiškos meilės šauksmą.
Ši pirminė rezignacija tampa vidinės tragedijos
priežastimi ir ištiso psichologinio proceso pradžia. Dvasininko sutana varžo jo
poeto prigimtį, o celibato įžadas nuolat konfliktuoja su žmogiškos meilės
troškimu ir aistringais jausmais moterims (ypač Liucei ir bažnyčios Nepažįstamajai).
Vasario rezignacija virsta nuolatiniu vidiniu susiskaldymu, nuolatiniu savęs
apgaudinėjimu ir emociniu pasitraukimu iš tikrojo gyvenimo. Jis tampa šaltas,
sarkastiškas, stengiasi apsisaugoti nuo pasaulio, per daug analizuodamas savo
jausmus. Vasario psichologija pasižymi per dideliu refleksyvumu ir valios stoka
– jis nuolat delsia priimti sprendimą, bijodamas skausmingų pasekmių – viešos
gėdos, šeimos sielvarto ir socialinės atskirties.
Rezignacijos procesas romane pasiekia kulminaciją per
jo santykius su moterimis ir kūrybiniu darbu. Būtent per šias patirtis Vasaris
galutinai suvokia, kad negali gyventi melu ir kad jo dvasininko pareigos tik
slopina jį kaip asmenybę ir menininką. Rezignacijos pasekmė buvo asmenybės ir
kūrybos sustingimas. Kūryba (poezija) jam tampa vieninteliu, nors ir nelegaliu,
būdu išsilieti, tačiau ji nuolat konfliktuoja su „šventais“ įžadais.
Išsilaisvinimas ir rezignacijos pabaiga įvyksta tik po
ilgos, sekinančios vidinės kovos, kurios kulminacinis taškas yra sprendimas
atsisakyti kunigystės. Vasaris pagaliau pasiryžta nutraukti melą ir prisiimti
atsakomybę už savo pasirinkimą. Šis išsilaisvinimas nėra lengvas ar greitas.
Jis reikalauja didžiulio moralinio jėgos mobilizavimo ir atsiskyrimo nuo senojo
gyvenimo būdo. Nors romanas baigiasi Vasario atsistatydinimu ir naujo, laisvo,
bet neaiškaus gyvenimo pradžia, jo siela lieka pažymėta ilgametės rezignacijos
pėdsakais. Jis tampa poetu – visiškai atsidavusiu menui žmogumi, bet moka
didelę kainą – praradimą ramybės ir tam tikro stabilumo. Jis išsivaduoja iš
sutarties su Bažnyčia, bet įžengia į naują egzistencinės laisvės naštą.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą