Sveiki, skaitytojai,
Šis įrašas yra skirtas apžvelgti Urano palydovų Oberono
ir Titanijos kilmę mituose ir literatūroje. Oberono ir Titanijos
vardai, šiandien neatsiejami nuo magijos, gamtos dvasios ir, svarbiausia, fėjų
pasaulio, didžiausią žinomumą įgijo ne iš senovės mitologijos, bet iš
literatūros. Tai yra du patys žymiausi fėjų karalius ir karalienė Vakarų
kultūroje. Jų genezė yra persipynusi su Renesanso ir Romantizmo epochos
autoriais, o ypač su Williamo Shakespeare'o (Viljamo Šekspyro) kūryba.
Oberono ir Titanijos „sukūrė“ Williamas
Shakespeare'as
Oberono ir Titanijos, kaip karaliaus ir karalienės,
vaizdavimas tvirtai įsitvirtino per Shakespeare'o komediją „Vasarvidžio
nakties sapnas“ (parašyta apie 1595–1596 m.). Būtent Shakespeare'as sujungė
ir apibrėžė šiuos personažus. Nors Oberono vardas jau buvo žinomas viduramžių
prancūzų romanuose (kaip „Auberon“ – pusiau elfų princas), o Titanijos vardą
jis paėmė iš Ovidijaus (kur tai buvo deivės Dianos epitetas, reiškiantis „iš
Titanų kilusi“), Shakespeare'as juos pavertė galingomis, bet žmogiškomis,
gamtos stichijas valdančiomis fėjų pasaulio valdovų poromis.
Šekspyro pjesėje Oberonas ir Titanija yra įsitraukę į
nuožmų ginčą dėl globotinio indų berniuko. Jų kivirčas atspindi ne tik
asmeninius santykius, bet ir sukelia chaosą gamtoje: upių potvynius, derliaus
puvimą ir neįprastą rūką. Šis naratyvas parodo, kad fėjų pasaulis nėra
atskirtas nuo žmogiškojo, bet yra su juo glaudžiai susijęs – karališkos poros
nesantaika turi tiesioginį poveikį žmonių gyvenimams.
Įtaka Romantizmo epochai – J. W. Gėtė ir
„Faustas“
Po daugiau nei 200 metų po Shakespeare'o vokiečių
rašytojas ir filosofas Johanas Volfgangas von Getė (Johann Wolfgang von
Goethe) šiuos personažus perkėlė į savo didįjį kūrinį „Faustas“. Pirmojoje
„Fausto“ dalyje, kuri vaizduoja Vokietijos pavasario šventę – Valpurgijos naktį
(Walpurgis-Nachtstraum), Oberonas ir Titanija pasirodo kaip spektaklio
„žvaigždės“ – fėjų karalius ir karalienė, švenčiantys savo Auksinę vestuvių
sukaktį. Gėtė panaudoja Oberono ir Titanijos Valpurgijos naktyje, siekdamas
sukurti ironišką ir alegorinę sceną. Oberonas ir Titanija, atgavę santarvę po
50 metų separacijos, čia simbolizuoja meilės ir santuokos filosofiją. Jų
santuoka čia apibūdinama taip: „Jeigu nori, kad tavo pora mylėtų, pirmiausia
turi išsiskirti!“
Ši scena Gėtės „Fauste“ yra satyrinis „mini-teatras“
(Intermezzo), pripildytas daugybės kitų mitologinių ir literatūrinių personažų,
kurie ironiškai komentuoja Vokietijos literatūrą, meną ir net politiką. Pats
Oberono ir Titanijos susitaikymas čia tampa parodija, paliečiančia nesutarimus
šeimoje ir parodančia, kad net fėjų pasaulio meilė yra paženklinta ginčų, o jų
„auksinė santuoka“ įmanoma tik po ilgo priverstinio išsiskyrimo – Titanija
siūlo vyrą siųsti į Šiaurės ašigalį, o žmoną – į Ekvatorių.
Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą