Sveiki, skaitytojai,
Galvoju, kad laikas grįžti prie savo senų bibliotekos
knygų ir perskaityti, ką labai seniai norėjau. Pvz., britų rašytojos Kate
Atkinson „Anapus fotografijų“. Šis įrašas skirtas jai.
ANKSTYVASIS RAŠYTOJOS KATE ATKINSON
GYVENIMAS
Kate Atkinson
gimė 1951 m. gruodžio 20 d. Jorke, Šiaurės Jorkšyro grafystėje, Jungtinėje
Karalystėje. Jos vaikystė ir ankstyvoji jaunystė prabėgo gana kuklioje, tačiau
aistringai skaitymu ir kalba besidominčioje aplinkoje. Kate tėvas, kilęs iš
darbininkų klasės, dirbo pardavėju, o motina – namų šeimininke. Nors šeima
nebuvo turtinga, namuose visada buvo pilna knygų. Ši atmosfera, kurioje knygos
buvo vertinamos labiau nei materialiniai daiktai, anksti suformavo Kate meilę
pasakojimams ir rašytiniam žodžiui.
Vaikystėje Kate buvo rami, smalsi ir labai imli
mergaitė. Ji lankė St Peter's mokyklą Jorke, kurioje greitai išsiskyrė savo
akademiniais gabumais, ypač humanitarinių mokslų srityje. Ją stipriai domino
istorija, literatūra ir kalbos. Kate buvo auklėjama skiepijant nepriklausomybės
ir kritinio mąstymo vertybes; tėvai skatino ją klausti, abejoti ir ieškoti
atsakymų knygose. Ji daug skaitė – nuo klasikinių romanų iki populiariosios
literatūros, o ypač ją traukė įmantrios ir sudėtingos istorijos struktūros bei
netikėti naratyviniai posūkiai. Būtent šis ankstyvas domėjimasis detektyvais ir
sudėtingais siužetais vėliau atsiskleis jos pačios darbuose.
Mokyklą baigusi su puikiais rezultatais, Atkinson
įstojo į Dandžio (Dundee) universitetą Škotijoje. Čia ji studijavo anglų
literatūrą ir ten įgijo pirmosios klasės pagyrimo laipsnį. Po to ji tęsė
studijas, rengdama mokslinį darbą, pavadintą „Šiuolaikinių amerikiečių romanų,
ypač Thomaso Pynchono, kalbos koncepcija“ (The narrative structure of modern
American literature with particular reference to Thomas Pynchon). Šis darbas,
sutelktas į postmoderniosios literatūros sudėtingą siužeto konstrukciją, rodo jos
gilų domėjimąsi ne tik pasakojimais, bet ir pačiu pasakojimo mechanizmu.
Tačiau po sėkmingos akademinės karjeros, įskaitant
doktorantūros studijas (kurių nebaigė), Kate Atkinson patyrė sudėtingą asmeninį
periodą. Būdama jauna, ji ištekėjo ir susilaukė dviejų dukrų, tačiau santuoka
iširo. Šis gyvenimo etapas privertė ją atidėti ambicijas ir ieškoti būdų
pragyventi. Ji dirbo įvairius laikinus darbus, įskaitant mokytojavimą ir indų
plovimą restorane, o kartu su dukromis gyveno pakaitomis pas artimuosius. Šis
finansinis ir emocinis nestabilumas, be abejo, suteikė jai realistinės ir kartais
tamsios patirties, kuri vėliau įkvėps jos, kaip rašytojos, temas.
Rašymas nebuvo staigus pasirinkimas, o veikiau
neišvengiama aistra. Ji daug rašė net ir dirbdama prastai apmokamus darbus,
tačiau rimtą proveržį pasiekė tik 1990-ųjų pradžioje. Jos lemiamu momentu tapo
istorinio romano konkurso laimėjimas. Ši sėkmė suteikė jai ne tik finansinį
prizą, bet ir pasitikėjimą savo sugebėjimais, skatindama toliau dirbti su
ilgesnės apimties proza. Ji pamažu pradėjo kurti savo pirmąjį romaną,
kruopščiai tobulindama savo savitą stilių, kuriame persipina humoras, drama,
ironija ir detektyvo elementai.
Galiausiai, būdama 43-ejų metų, Kate Atkinson išleido
savo debiutinį romaną „Anapus fotografijų“ (Behind the Scenes at the Museum)
1995 metais, kurį išleido lietuviškai „Alma litera“ 1999 metais. Ši knyga,
pasakojanti apie jaunos moters Ruby Lennox gyvenimą XX amžiaus Jorkšyre, buvo
pripažinta kritiku ir iš karto laimėjo prestižinį Whitbread metų knygos
apdovanojimą (dabar Costa Book Awards), oficialiai pažymint jos, kaip
pripažintos rašytojos, karjeros pradžią. Jos kelias į šlovę buvo ilgas, pilnas
iššūkių ir pasižymėjo nepalaužiama ištikimybe pasakojimo menui, suformuotu
ankstyvojo domėjimosi sudėtingomis naratyvinėmis struktūromis ir postmodernia
literatūra.
KATE ATKINSON RAŠYTOJOS PAKILIMAS IR
SVARBIAUSI DARBAI, LITERATŪROS BRUOŽAI
Po to, kai „Anapus fotografijų“ 1995 m. laimėjo
prestižinį „Whitbread metų knygos apdovanojimą“, Kate Atkinson tapo pripažinta
literatūrine figūra, o jos gyvenimas, nors ir liko gana privatus, įgavo naują
kryptį. Sėkmė leido jai visą dėmesį skirti rašymui ir atitrūkti nuo
atsitiktinių darbų. Tačiau ji niekada nepasidavė spaudimui kopijuoti savo
debiuto stilių. 1997 m. išleido „Žmones tarp medžių“ (Human Croquet), o
2000 m. – „Nukryžiavimą“ (Emotionally Weird), kuriuose toliau plėtojo
savo savitą, postmodernizmu ir magiškuoju realizmu dvelkiančią prozą, kupiną
sudėtingų šeimos istorijų ir nepatikimų pasakotojų.
Lūžis jos karjeroje įvyko 2004 metais, kai ji pristatė
detektyvinio romano žanrui priskiriamą kūrinį „Užmirštos bylos“ (Case
Histories), šią knygą 2025 m. ką tik išleido „Tyto alba“. Ši knyga ne tik
patvirtino jos sugebėjimą meistriškai apdoroti siužetą, bet ir pristatė vieną
populiariausių jos personažų – privatų detektyvą Džeksoną Brodi (Jackson
Brodie), buvusį policininką, kuris mėgsta gilintis į senas, neišspręstas bylas.
Ši serija, kurią sudaro tokie vėlesni romanai kaip (One Good Turn, 2006) ir (When
Will There Be Good News?, 2008), tapo bestseleriais, buvo adaptuota
televizijai, dar labiau išplėsdama jos skaitytojų ratą.
Vienu ryškiausiu ir labiausiai pripažintų jos kūrinių
tapo 2013 m. romanas „Gyvenimas po gyvenimo“ (Life After Life). Šis
romanas, kuriame pasakojama apie moterį, kuri gyvena pakartotinus gyvenimus,
kiekvieną kartą mirštant ir vėl gimstant, gilinasi į laiko, lemties ir
pasirinkimo temas, o karo metais Anglijoje vykstantis veiksmas prikausto
skaitytojus. Jo tęsinys, „Griuvėsių dievas“ (A God in Ruins, 2015), tęsė
šeimos sagą, bet jau sutelkiant dėmesį į pagrindinės veikėjos brolį. Šie
romanai pelnė ne tik komercinę sėkmę, bet ir literatūrinę šlovę, parodydami jos
gebėjimą jungti gilų emocinį turinį su eksperimentiniu pasakojimo stiliumi.
Kate Atkinson kūryba yra gerai žinoma ir verčiama į
lietuvių kalbą. Lietuvių skaitytojai yra susipažinę su didžiąja dalimi jos
pagrindinės kūrybos. Be minėtų „Anapus fotografijų“, „Gyvenimas po gyvenimo“ ir
„Griuvėsių dievas“, taip pat yra išleistos tokios knygos kaip „Užmirštos bylos“
(Džeksono Brodi serija). Šie vertimai leidžia lietuviškai kalbančiai
auditorijai patirti jos sudėtingą stilių ir gilius siužetus.
KATE ATKINSON KŪRYBOS TEMOS, PROBLEMOS,
BRUOŽAI
Kate Atkinson kūrybos branduolys slypi jos
nepaliaujamame, kaip teigia kritikai, laiko ir atminties tyrinėjime. Jos darbai
nuolat atmeta linijinį pasakojimą, naudodami sudėtingas struktūras, kuriose
praeitis ir dabartis persipina, o kartais net atsikartoja, kaip tai ryškiai
matyti romanuose „Gyvenimas po gyvenimo“ ar „Griuvėsių dievas“. Jos knygose
nuolat keliamas klausimas, kaip neišspręsti praeities įvykiai ir šeimos
paslaptys veikia dabartines kartas ir kokią įtaką asmens likimui turi mažiausi,
atrodytų, nereikšmingi pasirinkimai. Per šią tematinę prizmę ji nagrinėja
gilesnes universalias problemas, tokias kaip praradimas, netektis, sielvartas
ir trapi, dažnai neapibrėžta asmens tapatybė.
Atkinson kūrybos stilistiką galima apibūdinti kaip
išradingą, eklektišką ir subversyvų. Ji neapsiriboja vienu žanru, o meistriškai
maišo elementus: detektyvo, komedijos, magiškojo realizmo ir aukštosios
literatūros. Šis derinys leidžia jai viename puslapyje vaizduoti smurtą ar
tragediją, o kitame pateikti aštrų, absurdišką humorą ar ironišką dialogą. Šio
stiliaus esminis bruožas yra nuoširdumas, persmelktas sarkazmo, o jos
personažai, net ir detektyvų serijose, yra labiau sutelkti į gyvenimo
praradimus ir moralinius klausimus, nei į patį nusikaltimo įvykdymą.
Svarbiausias Atkinson kūrybos bruožas yra naratyvinis
sudėtingumas ir nepatikimas pasakotojas. Ji nuolat meta iššūkį skaitytojui,
naudodama kelis perspektyvos taškus, šokinėjimą laiku ir keisdama toną. Net ir
atrodantys tiesmukiausi siužetai dažnai pasirodo esą giliai ištyrinėtos šeimos
sagos, paslėptos po detektyvinio siužeto danga. Tačiau per visą šį naratyvinį
chaosą visada sklinda humanistinis jausmas – gili empatija veikėjams ir
pripažinimas, kad, nepaisant visų nelaimių, kasdieniame gyvenime slypi tiek
absurdas, tiek ir grožis.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą