Sveiki,
Tiesą sakant, nežinojau, ko tikėtis iš šios komedijos.
Jau lyg ir savaime tapo aišku, jog tautos tarpusavyje gali viena kitą pašiepti
ir pajuokauti, tačiau žydų kaip nors užgauti negalima. Tik kiti žydai gali apie
kitus žydus atsiliepti kandžiai tiek prie stalo, tiek eteryje, tiek
literatūroje, tiek, savaime aišku, ir kine. Pastaruoju metu manau, kad
antisemitizmas tampa masinių heiterių kuru, užsikabinę už frazių ir žodžių gali
sukelti ištisą politinį gaisrą, kurio nebesuvaldysi, nes tiesos sargai parodys
jums kur vėžiai žiemoja (aišku, čia aliuzija į mano nemėgstamo politiko
Žemaitaičio daržą, bet ir kiek jo nemėgčiau, tenka pripažinti, jog jo
antisemitiška replika buvo sutirštinta iki begalybės). Kodėl esame jautrūs
vienoms socialinės ir tautinėms grupėms, o kitoms ne – sunku pasakyti, manau,
tai politika, už kurios stovi visada kokios nors dar kitos interesų grupės. Labai
vertinu žydų kiną, kuris kritikuoja arba lengvai pašiepia pačius tautiečius. Panašiai
nutinka ir režisieriaus Nathan Silver režisuotoje komedijoje „Tarp šventyklų“
(angl. Between the Temples) (2024).
Filmas pasakoja apie Beną Gotliebą, kuris po daugel
metų susitinka su savo muzikos mokytoja, tiesa, ji jau našlė, užauginusi sūnų
ir turinti anūkų. Kažkada albumą išleidusi mokytoja Klara Kesler svajoja grįžti
prie judaizmo, bet jai reikia atlikti vadinamą Bat Micvai ceremoniją. Nesu žydų
religinių apeigų žinovas, tačiau mane nustebino žydų maldos namų scenos, kurios
pasižymi absoliučiu kitų bendruomenės narių priėmimu, nepriklausomai nuo to, ar
tu azijietis ar homoseksualas. Benas turi dvi motinas, bet, atrodo, niekam dėl
to nekyla jokių sunkumų, o kyla sunkumų, kai Benas ima jausti savo motinos
amžiaus mokytojai šiltesnius jausmus.
Absoliučiai gera komedija nuo pat pirmųjų scenų! Nestandartinė
tema ir režisūra. Kino kadrai hiperbolizuoja veikėjų veidus, pritraukia dažnai
juos taip arti žiūrovų, kad net nebetelpa į kadrą ir tokiu būdu kuria komišką
ir iš dalies nejaukų intymumą. Visgi tai pasiplepėjimų komiškas filmas, man
asmeniškai, priminė daugumą amerikiečių režisieriaus Woody Allen filmų, kada
veikėjai vaikšto po kavines, muziejus ir tiesiog kalbasi, pasiplepėdami sprendžia
dilemas atsiverdami kaip intelektualios ir prieštaringos asmenybės. Manau, šis aleniškas
būdas pritinka ir filmui „Tarp šventyklų“, kuriame komiška tampa vidutinio
amžiaus žydo vyro krizė. Pastarasis nebegali normaliai nei padainuoti, nei užmegzti
po skyrybų kitų santykių, todėl infantiliai bėga nuo savianalizės ir pagalbos. Kita
vertus, ką reiškia būti normaliu ir savo tikėjimą išpažįstančiu žydu
pagrindiniam veikėjui vėlgi nebeaišku. Veikia ir froidiškasis lygmuo: Benas
jaučia liguistus erotinius potraukius gerokai senesnei mokytojai, nes jaučia
motinišką jos švelnumą ir palaikymą, o šioji situacija apverčia dar ir
socialinius vaidmenis, nes Benas tampa kartu ir savo buvusios mokytojos
mokytoju, tačiau „išaugti“ iš ankstesnio vaidmens negali, todėl jis paklysta
savo jausmų iliuzijose.
Šiaip labai išmintingai sukonstruotas scenarijus. Filmas
kaip komedija intelektualus ir man jis labai patiko. Tiesa, retai būna, bet
šįkart pirmoji filmo pusė nustelbė antrąją. Pirmojoje pusėje daugiau paradokso,
komiškų situacijų, kurios stebina ir glumina, o pabaigoje viskas išsprendžiama
kažkaip standartiškai, prislopinant juoką ir ryškinant labiau Beno tragišką
psichologinį situacijos aspektą. Šiaip, sakyčiau, labai vykusi komedija, kurią
rekomenduočiau intelektualių ir komiškų pokalbių filmų mėgėjams.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 83/100
IMDb: 6.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą