Sveiki, skaitytojai,
Ką tik praūžė Kritikų pasirinkimų apdovanojimai,
kuriuose geriausiu filmu pripažintas Sean Baker filmas „Anora“ (angl. Anora)
(2024). Mėgstu šį režisierių už jo ankstesnius darbus „Floridos projektas“
(2017) ir „Raudonoji raketa“ (2021), už jo gyvenimišką filmo tekstūrą, kurią
jis išgauna pasakodamas apie socialinius paribio žmones, dažnai kenčiančius
nepriteklių, todėl visokiausiais būdais bandančius išgyventi, dažniausiai
teikiant seksualines paslaugas, ar tai būtų rožiniame bendrabutyje gyvenanti jauna
motina, ar senstelėjęs ir nebereikalingas porno aktorius, taip, sakyčiau, ir
filme „Anora“ sutelkiamas dėmesys į pagrindinės veikėjos lengvos laimės
vaikymąsi, bandant kaip nors ištrūkti iš seksualinių paslaugų industrijos.
Istorija pasakoja apie 23 metų striptizo ir sekso bare
dirbančią Anorą, kuri, regis, nieko nesitiki iš gyvenimo, todėl kantriai dirba
tai, ką moka, ir, regis, dėl šito ji nesiskundžia. Vieną dieną į šią landynę
ateina rusų oligarcho sūnelis Ivanas, kuris laikinai apsistojęs JAV, šniokščia
narkotikus, geria, nuo ryto iki vakaro žaidžia kompiuterinius žaidimus ir
visaip linksminasi. Galiausiai jis nusiperka Anoros paslaugas visai savaitei ir
su ja praleidžia savo namuose, mėgaudamasis jos teikiamomis sekso paslaugomis,
kol vieno vakarėlio metu jis nuskrenda į Las Vegasą ir su ja iš kvailumo susituokia...
Toliau viskas vyksta pagal planą. Staiga Rusijoje atsibunda Ivano tėvai ir
pasiunčia pakalikus, kad kuo greičiau sutvarkytų nesąmoningos santuokos
dokumentus ir išmestų kekšę Anorą lauk.
Iš tikrųjų tai Pelenės istorija. Žiūrint į Anorą,
suprantama jos trumpalaikė ir naivi laimė, kada ji iš tikrųjų patiki, jog yra
teisėta Ivano žmona, tačiau neturi jokio žalio supratimo, kaip tuos reikalus tvarko
turtingasis luomas, kuriam ji nepripažinta ir nežinoma. Didžioji dalis filmo
skirta Ivano prižiūrėtojų ir Anoros organizuotoms jaunuolio dingimo paieškoms,
kurios ir įdomios, ir keistos vienu metu. Iš tikrai graudžios Pelenės istorijos
filmas netikėtai įgauna daug komizmo, ypač tos scenos, kada du samdytiniai
bando telefono laidu supančioti nesitvardančią Anorą. Šįkart režisierius,
sakyčiau, labiau smaginasi, bandydamas išlaikyti balansą tarp Anoros tragedijos
ir situacijos absurdiškumo. Nustebino filmo pabaiga, kada automobilyje po
išties absurdiškos dienos savo gerajam „budeliui“ atsilygina taip, kaip ji moka
geriausiai – sekso valiuta, o staiga nuo priverstinio bučinio pratrūkęs
raudojimas tik pažymi Anoras pasaulio ribas ir pažeidžiamumą. Pasidulkinti su
bet kuo ir bet kada gali, nes to išmokė gyvenimas, o patirtas apgaulingas
švelnumas gali palaužti bet kurią akimirką.
Manau, filmas išties pavyko, nors jis man pasirodė
labiau toks siužetiškai primityvesnis, lyginant su ankstesniais režisieriaus
darbais, tačiau filmas pakankamai intensyvus, jaunieji aktoriai drąsūs,
seksualūs ir bebaimiai. Didelis pliusas, sakyčiau, yra Anoros veikėjos
psichologinis sudėtingumas, nes žiūrovas iš esmės visą filmą yra apgaudinėjamas,
kad prieš akis mato tik naivią ir primityvią Anorą, kuri kaip durnelė patikėjo
savo laime, nors ir taip aišku, kad visa tai baigsis visko žlugimu. Bet kas
nesvajoja ir nebando, tas negeria šampano. Trumpalaikė ir vienos nakties
Pelenės karieta Anorai dovanoja tiek, kiek mes daugelis iš tikrųjų per visą
gyvenimą net nepatirsime.
Filmą lietuviškoje erdvėje bandoma apdėti mėšlu, kad šis
projektas prorusiškas, smarkiai politizuojant ir smerkiant, kaip jau įprasta
mūsų „teisuoliams“ ir visokio plauko Minedo lygmens troliams, kurių
kritinio mąsto periferinis žvilgsnis nesiekia toliau, nei ištiesta prieš akis ranka.
Tad siūlyčiau patiems pasižiūrėti filmą ir galvoti sava galva, o ne antraštėmis,
nes filmas išties įtraukiantis, nors ir toli gražu siužetiškai ne šedevras. Po
seanso su draugu aptarėme šį ir seniau matytą „Emilija Perez“ ir nusprendėme,
kad visgi europietiškasis „Emilija Perez“ buvo labiau „su dvasia“ ir novatoriškesnis
už „Anora“, tačiau tai nėra garantas, kad „Anora“ prastas filmas, tai filmas,
sakyčiau, paliekantis gana konkrečias diskusines gaires ir per didelį aiškumą,
o juk galėta kapanotis giliau.
Mano įvertinimas: 8.5/10
Kritikų vidurkis: 91/100
IMDb: 7.8
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą