Benjamin Labatut. „MANIAC‘as“
– Vilnius: Rara, 2024. – p. 344.
Sveiki, mieli skaitytojai,
Nemenką literatūrinį praplėtimą prieš kelerius metus
paliko Čilės rašytojo Benjamin Labatut (g. 1980) kūrinys Kai
liaujamės suprasti pasaulį (Rara, 2022, vert. Alma Naujokaitienė),
tad labai apsidžiaugiau sužinojęs, kad toji pati leidykla išleis ir naujausią
autoriaus kūrinį MANIAC‘as (angl. The MANIAC), kurį
į lietuvių kalbą išvertė Rasa Drazdauskienė ir kurį su malonumu perskaičiau,
tad šiandien trumpai apžvelgsiu, kaip šioji knyga mane paveikė, į ką verta
atkreipti dėmesį.
2023 metų vasarą kino pasaulį sudrebino Christopherio
Nolano filmas Openheimeris, kurį tikriausiai ėjo pasižiūrėti net ir tie,
kurie šiaip kino teatre labai retai lankosi. Apie atominės bombos išradėją
Robertą Openheimerį, kurį kai kas vadina apokalipsės velnio kūrėju, matyt, tik
vėliau suprato, kokį baisų ginklą jis kartu su Manheteno projekto mokslininkais
sukūrė. Skaitydamas B. Labatuto naujausią romaną MANIAC‘ą tarsi vėlei iš dalies
sugrįžau prie ano filmo, nes romanas vaizduoja vengrų kilmės žydo mokslininko Johno
von Neumanno gyvenimą, pastarasis taip pat nemažai prisidėjo prie Manheteno
projekto. Didžioji knygos dalis pasakoja apie jį. Šiaip romanas triptikas
sudarytas iš trijų mokslininkų paveikslų ir toji trinarė romano struktūra
pasiteisina, nes autorius dar labiau ir beprotiškiau plėtoja įprastines žmogaus
protines ribas plečiančių XX amžiaus mokslininkų gyvenimus. Lakoniškiausias pasakojimas
– pirmasis apie Einšteino draugą fiziką Paulį Ehrenfestą, kuris pajutęs
vokiečių nacių agresiją ir baimindamasis ką gali jo nesveikam vaikui ir jam
pačiam padaryti nacių veiksmai, vieną dieną pasiima pistoletą, nušauna sūnų ir
pats nusižudo, suvokęs, kad pasaulio tvarka nebeatitinka logiškos priežasčių ir
pasekmių eigos, vis labiau jį valdo sunkiai nesuvokiama iracionalumo jėga. Antrasis,
kaip jau minėjau, svarbiausias pasakojimas skirtas von Neumannui, o trečiasis –
Pietų Korėjos žaidimo go vunderkindui Lee Sedolo kovai su dirbtinio intelektu,
kai šis priėmė iššūkį įveikti kompiuterinį algoritmą 2016-aisiais.
Man regis, kuo lakoniškiau pasakoja Benjamin Labatut,
tuo jam labiau sekasi atskleisti paradoksus ir istorijas, kurios kelia nuostabą
savo istoriniais sutapimais. Sunku knygą įvardyti romanu, jo stilius, sakyčiau,
nors ir priklausytų grožinės literatūros kanonams, tačiau tai be jokios
abejonės primena faktografinę eseistiką, kuri, kaip būdinga autoriaus stiliui, daug
į visų vaizduojamų įvykių virtinę pridedama emocingos refleksijos, neretai
įvykius ir pačias asmenybes misfitikuojant, suteikiant jiems nežabotos
demoniškos arba dieviškosios galios, pabrėžiant jų antžmogiškumą. Labai panašiai
autorius kuria ir vengro Johno von Neumanno paveikslą, šįkart išbandydamas
polifoninę pasakojimo būdą, kuris tik sustiprina asmenybės kulto ir mito kūrimo
idėją. Nuo pat jaunų dienų vunderkindas von Neumannas vaizduojamas kaip
antžmogis, kuris neatitinka įprasto vaiko elgsenos, kai kas jį vadina velniu,
kai kas ateiviu, tačiau tuo pačiu kai kurie pabrėžia jo primityvumą, bėgančias
seiles ir nepaprastą protą matematikai ir jos abstrakcijai. Po Antrojo
pasaulinio karo J. von Neumannas su šeima pabėga į JAV, kur jis prisideda prie
Manheteno projekto, sukuria žaidimų matematinę aksiomą/teoriją bei pirmąjį kompiuterį,
pavadinimu MANIAC. Pastarasis žymi technologijų lūžį ir pakloja pamatus iš
esmės dirbtiniam intelektui.
„Vengrija buvo Austrijos-Vengrijos
imperijos aruodas, dėl karo metų nepritekliaus kviečių kainos taip pakilo, kad
turtuoliai tik dar labiau paturtėjo. Todėl daugelis mūsų pakilo, kad turtuoliai
tik dar labiau praturtėjo. Todėl daugelis mūsų elgėsi taip, tarsi nieko
ypatingo nevyktų. Žinau, tai gali nuskambėti kraupiai, bet užtat aš labai
anksti sužinojau vieną paprastą žmogišką tiesą: galima šokti net tuo metu, kai
velnias beldžiasi į duris. Aš juk taip ir dariau, daugelis mūsų taip darė. Ar mus
galima dėl to kaltinti? Vengrija, kurioje gimiau, buvo belle epoque laikų
plutokratija. Budapeštas – sparčiai augantis Europos miestas. Čia buvo šeši
šimtai kavinių, pirmasis žemyne požeminis traukinys ir operos rūmai, galintys
varžytis su Vienos (p. 71),“ – sako B. Labatuto
sukurtu balsu pasakojanti Mariette Kovesi. Tos laikmečio stulbinančios detalės,
kurių neperskaitysi jokiame istoriniame vadovėlyje labai veikia knygos intelektualųjį
lygmenį, romanas MANIAC‘as staiga tampa ir glausta XX amžiaus Europos paradoksų
istorija.
Vienas svarbiausių visos knygos idėjinių svertų yra
racionalumo ir iracionalumo mąstymo ir pasaulio patyrimo ašis. Kas iš tikrųjų
buvo toks von Neumannas? Apsėstas idėjų beprotis genijus ar tik žmogiškąsias
ribas peržengiantis apreikštasis? Mokslininkas tikėjo, kad viską galima
skaitmenizuoti, suvesti ir mąstyti matematine kalba, nors tuo pačiu kai kurie
kolegos, kaip antai Oskaras Morgensternas, sako: „O žmonės nėra mūsų įsivaizduoti
tobuli pokerio lošėjai. Jie kartais elgiasi visiškai neracionaliai, pasiduoda
veikiami emocijų, jie pilni prietaringumų. Ir nors dėl to kyla nesuvaldomas
chaosas, kurį regime aplink save, bet kartu tai ir malonė, tarsi keistas
angelas, saugantis mus nuo pamišusių racionalumo sparnų (p. 146).“
Skaitydamas vis mąsčiau, ar anuomet tie mokslininkai,
išradinėję vandenilio bombas ir išmėginę atomines ant Nagasakio ir Hirosimos iš
tikrųjų jautęsi naujaisiais Prometėjais, ar šis suvokimas jau atėjo tik tada,
kai Vyriausybė pasinaudojo mokslininkų protais ir išmetė juos į konteinerį? „Tad
tai nebuvo tik karštligiškos skubos rungtynės, stengiantis aplenkti nacius (o
paskui rusus, paskui kinus, ir taip toliau, ir panašiai iki pat pasaulio
pabaigos), tai buvo džiaugsmas gebėti mąstyti apie tai, kas nesuvokiama, ir
kurti neįmanomus dalykus, išsiveržti už visų žmogui nustatytų ribų, iki baltumo
deginant Prometėjo dovaną (p. 148)“, – mąsto Eugene‘as Wigneris. Ar ne
keista, kad mokslininkams teikė malonumą atrasti ir suvokti bombos galią, kuri
iš esmės yra demoniška ir pražūtinga visai planetai?
Įdomu ir tai, kad autorius taip ir nesuteikia pačiam
von Neumannui balso prabilti, apie jo prieštaringą asmenybę ir beprotiškas
idėjas byloja kiti mokslininkai iš savo perspektyvos, taigi autoriui nemažai
teko apie kiekvieną iš jų domėtis, suprasti jų pasakojimo toną, didybę,
politines ir mokslines pažiūras. Taip pat apie von Neumanną byloja ir jo
neurotikė antroji žmona Klara Dan: „Kalbant apie Johnnį niekad negalima
tvirtai žinoti. Galų gale kai dievybė nusileidžia į Žemę, įvyksta ne džiugus
dviejų priešybių susitikimas, palaiminga materijos ir dvasios sąjunga. Įvyksta išprievartavimas.
Gyvybė pradedama smurtiniu būdu. Staigus įsiveržimas, smurtas, kurį vėliau privalu
nuplauti aukomis, Johnniui susidomėjus biologija aš pradėjau ne juokais
nerimauti ar fizika, dar tebebuvo nepaliesta logikos, valdoma keistų atsitiktinumo
ir chaoso jėgų, kurių iki šiol nesugebame sutramdyti ir išnaudoti (p. 201).“
Nemažai minčių man paliko von Neumanno sukurtas
literatūrinis ir istorinis portretas, apie jį, tiesą sakant, nebuvau beveik
nieko girdėjęs, tačiau jo paskutinės gyvenimo dienos (miršta nuo vėžio 53 metų,
Vyriausybės pareigūnų kratomas paskutines gyvenimo akimirkas elektra), tarsi
bandant jo protą perkelti į kokią nors mašiną – jo mirtis taip pat tampa žento
Fordo akimis tokia pat paslaptimi, kaip ir jo asmeninis gyvenimas.
Visiškai netikėtu tapo paskutinis triptikas apie Lee
Sedolo, paslaptingo ir man beveik nežinomo žaidimo go pasaulio čempiono
gyvenimą. Netgi tie, kurie nežino šio žaidimo, manau, nesudėtingai supras B.
Labatuto perteikiamą žaidimo meninę sampratą. Lee iš tikrųjų metė iššūkį „AlphaGo“
dirbtinio intelekto mašinai ir prieš ją netikėtai vieną žaidimo etapą laimėjo
ir tapo didvyriu. Šios varžybos buvo transliuojamos YouTube visame pasaulyje ir
manau, kad tikrai panaršius galima rasti to čempionato įrašus ir pasižiūrėti,
kaip visa tai atrodė. Žmogus prieš mašiną, kuri per kelias sekundes gali
perskaičiuoti tūkstančius įvairiausių šio žaidimo variacijų pralošia žmogui,
kuriam žaidimas yra ne vien tik matematika, logika ir strategija, bet ir menas,
peržengiantis racionalumo ribas.
Rašytojas išmoningai perteikia žmogaus ir mašinos
varžybas, brėžia daug pamąstymų keliančių klausimų apie protinių galių
beribiškumą, žmonijos ateities viziją, kurioje tikriausiai racionalumas ir
apskaičiavimai taps kur kas vertingesni už malonumą, kūrybą ir meną, nes toks
apskaičiuotas tikrovės variantas bus saugumo garantas, bet ar tai mūsų pačių kaip
laisvos valios žmonių neįkalina ir neįrėmina? Lee Sedolo iš go žaidimo
profesionalų pasitraukė 2019 metais, sakydamas, kad nebegalime varžytis su
mašinomis, kitaip sakant, su antžmogiais, nauja gyvybės protaujančia forma,
kuri pranoksta mūsų galias, o menu ir intuicija grįstas go žaidimas su
mašinomis tampa ne kas kita, o tikru mūšiu ir karu, kurį žmonės anksčiau ar
vėliau visiškai pralaimės. Bet kas gi tas mašinas sukūrė, jeigu ne patys
žmones? Paleidę algoritmus jie pratęsė von Neumanno viziją ir iš esmės skaičius
privertė daugintis kaip kokias biologine būtybes. Šiandien, kai naudoju DI
(dirbtinį intelektą), kol kas man parašo, kad negali manęs jis nei suprasti,
nei užjausti, nes ši programa tėra tik algoritmų funkcija. Bet tai KOL KAS, kol
kas nors nesistemins mano rašytinės kalbos į suvokimo algoritmą ir mano
jausmais nepradės kas nors aiškesnis ir bedieviško manipuliuoti.
MANIAC‘as
yra baugi ir pranašiška knyga, o Benjaminui Labatutui ir vėl pavyko pratęsti
savomis literatūrinėmis atrastomis formomis apie mokslo pasaulio betarpišką
pakvaišimą, kai tėra tik vienas žingsnis nuo genialumo iki visiškos tamsios
beprotybės. Kai kas sako, kad mes su visais savo jausmais ir biologinėmis
funkcijomis iš tikrųjų gyvename iliuzijoje, kitaip sakant, kompiuterio simuliakre
ir neturime žalio supratimo apie savo tikrovę (panašiai kaip filme Matrica,
1999), gali būti, kad Labatutas irgi teisus, ir mes esame tik kokio MANIAC‘o sudėtingi
pikseliai šioje tikrovėje, kuriems suteikta galimybė jausti skausmą ir
euforiją, meilę ir baimę... Knyga, kuri palieka nuostabaus ir sudėtingo
pasaulio vaizdinį, visai kaip anuomet Kai liaujamės suprasti pasaulį,
taip ir šiame kūrinyje rašytojas mus priartina prie naujo tikrovės koncepto. Sunku
patikėti, kiek grožinė literatūra geba dekonstruoti ir naujai sukonstruoti
idėjas, peržengiančias šiaip jau buitišką, primityvios politikos ir karo
nesąmonių apgaubtą mūsų lėkštą tikrovę. Taip, Benjamin Labatut įsirašo į mano
mėgstamiausių šiuolaikinių rašytojų Olimpą.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą