„Dar 1984 m. mano labai
gerbiamas kritikas Albertas Zalatorius išpranašavo, kad ateityje elitinė ir
populiarioji kultūra diferencijuosis, nes žmogui reikia ir vieno, ir kito.
Progresuojančiu tempu taip ir įvyko. Populiarioji dažnai apibūdinama tam tikrą
meninį lygį nusakančiais sinonimais: pramoginė, komercinė, mėgėjiška,
laisvalaikio, periferinė, saloninė, skaitalas ir panašiai. Vienu metu buvau net
pasišovusi ją tyrinėti, bet supratau, kad tokių schematiškų, anoniminiu
stiliumi rašomų tekstų nepajėgsiu įveikti. Čia viešpatauja kasdienė sąmonė su
savo klišėmis, banalybėmis ir vartojimo smagumas – pasinaudojau, pamiršau,
išmečiau. Viena daug skaitanti istorijos mokytoja, dabar jau pensininkė,
parsineša pundą romanų, kurių verčia kas antrą trečią puslapį, sekdama tik
siužeto dinamiką, o po savaitės ir vėl kulniuoja į biblioteką. Stokojant
talento, bet jaučiant reikšmingumą (beje, ir tautinį) daroma literatūra taip
pat įgyja populiariosios statusą (giminių pasakojimai, įvairūs memuarai,
tremčių martirologija, sklandūs eiliavimai apie gimtinę ar meilę). Tokie
tekstai nėra smerktini, jie atlieka adaptacijos, kempinės funkciją. Kur kas
įdomesnė man pasirodė sankirta tarp elitinės ir populiariosios, nes vis
ryškesnė abipusė skverbtis, tam tikri simboliniai mainai: elitinė pasitelkia
emocinius fortissimo, detektyvo ar šeimos trikampio elementus, o populiarioji
kalba apie svarbias žmogui patirtis, siekia individualumo.“ Jūratė
Sprindytė
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą