Sveiki, skaitytojai,
Lietuvoje turime unikalų režisierių Romą Zabarauską,
kuris vienintelis kine Marijos Žemėje kuria lietuvišką LGBTQ kiną. Šįkart apie
jo filmą „Rašytojas“ (angl. The Writer) (2023)
tikriausiai, jeigu neklystu, iš trilogijos „Advokatas“ (2020), „Rašytojas“ ir „Aktyvistas“
(2025), kuris pasirodys šiais metais.
Visgi buvau kone šventai įsitikinęs, kad R.
Zabarauskas gali režisuoti gerai, tačiau jam papuola silpnoki scenarijai ir
siužetai, tačiau šįkart pažiūrėjęs „Rašytoją“ pagalvojau visiškai priešingai:
neblogas scenarijus, tačiau realizuota labai taupiai ir silpnokai. Žinau, kaip
sudėtingai kartais reaguoja į kritiką kūrėjai, tačiau turiu lyg ir
atsiprašinėdamas būti sąžiningas – filmas silpnokas ir bandžiau visaip
žiūrėdamas pateisinti tam tikrus realizavimo sprendimus, kurie, manau, visgi
buvo sprendžiami tikriausiai dėl pandemijos ir finansinių dalykų.
Istorija pasakoja apie du pagyvenusius vyrus – lietuvį
Kostą, kuris gyvena JAV-ose jau kokius tris dešimtmečius ir yra rašytojas,
tačiau vienišius, bei apie Dimą – po Nepriklausomybės Lietuvoje pasilikusį
rusą. Abu juos sieja sovietinės armijos praeitis, jiedu turėjo romantinių
santykių. Dima – biseksualus, Kostas – gėjus. Po daugybės nesimatymo metų Dima
aplanko Kostą ir šis filmas yra vieno vakaro jų susitikimo ir prisiminimų
istorija. Praktiškai beveik visa istorija nufilmuota viename dideliame
amerikietiško stiliaus bute, kuriame vakarieniauja šie veikėjai ir dalijasi
savo istorijomis.
Prie scenarijaus dirbo Artūras Tereškinas, tad man
suprantami tie diskusiniai dialogai. Iš esmės filmas suspaustas į labai plačius
problematikos blokų rėmus, tad kartais atrodo, kad susitiko ne du seni buvę
meilužiai, bet „Valanda su Rūta“ skirtingoms pozicijoms atstovaujantys TV
kviestiniai politikai. Kita vertus, tai lyg ir pateisinama, nes vyrai dalijasi
skirtingomis patirtimis, bet esminė problema yra jųdviejų tapatybės ir
pritapimo klausimai, kurie atskleidžia politiškai skirtingas perspektyvas,
todėl vyrai lyg ir diskutuoja, tačiau empatiškai vienas kito tarsi tyčia nesupranta,
nes pirmenybę teikia debatams – štai kas gal trukdė, t. y. takoskyra tarp
literatūrinio diskurso ir intymaus namų jaukumo, įvyksta kažkoks parodomasis
pokalbių šou formatas neformalioje erdvėje.
Filmas labiau pavyko kaip politinis teatralizuotas
manifestas, nei meninis. „Atsišaudantys“ vienas kitam Dima ir Kostas kuria iš
esmės žiūrovams parodomuosius probleminius Lietuvoje aktualius homoseksualumo
klausimus, susijusius su homofobija, (po)sovietine ir amerikietiška politika. Kovos
ringas: ką reiškia būti rusu Lietuvoje ir gyventi biseksualiam santuokoje ir ką
reiškia būti pripažintam, bet svetimam dėl savo lietuvybės JAV-ose. Nors pritapimo
svetimoje kultūroje jausmas yra atraminis „Rašytojo“ atskaitos abiejų veikėjų taškas,
tačiau daug politizuojama dėl tautinių ir politinių sąlygų, kurios apibrėžia
kas yra kas.
Galiausiai Dima vienoje vietoje ištaria, kad jį
apibrėžia ne politika ir tautinė tapatybė, bet jo kaip asmens pasirinkimai,
tačiau vėlei grįžtama prie tų pačių politizuotų koncepcijų, atrodo, kad
dialogai tyčia konstruojami kuo daugiau perteikti aptariamų problemų su vis
kitoniškais pavyzdžiais, todėl atrodo, kad filmas panoramiškai stengiasi pereiti
per visus esminius klausimus: homoseksualų santuokų įteisinimą, homofobiją,
biseksualumo šeimos kūrimo perspektyvą, sovietines traumas, tapatybės
užsislaptinimą dėl nesaugumo... Be jokios abejonės, scenarijus, sakyčiau, geriau
tiktų ne kino filmo formatui, bet teatro scenos pastatymui, nes dialogai labai
literatūriškai angažuoti (kita vertus, ar ne didžioji Holivudo filmo dalis irgi
kalba panašiai?).
Šiaip dialogas kaip diskusinis žanrinis variantas
sukaltas funkcionaliai permąstyti ir žadinti žiūrovą platesnėms diskusijoms už
filmo ribų, tačiau meniniame filme tai tapo pernelyg akivaizdžiai deklaratyvu,
neliko subtilumo kalbėjime, įtampos tarp veikėjų, todėl aktoriai (Jamie Day ir Bruce
Ross) neatrodė itin sau patogūs, kur kas paprasčiau jiems mylėtis, pjaustyti
svogūnus, pilstyti vyną, nes tikriausiai pratę ne prie kalbėjimo, o prie natūralesnio
veiksmo. Nesakau, kad toks kinas nereikalingas, priešingai – jis reikalingas ir
man suprantama R. Zabarausko vizija, tik ar jis paveikia šiame intymiame Kosto
namų bute, kai pilstomas vynas ir iš lentynos traukiamos knygos? Pradžioje
išties man suskambėjo intelektualinės Woody Allen (įskaitant ir garso takelį
Niujorke) pokalbių situacijos, tačiau Allenas turi savitą braižą, kuriame daug
pašaipos ir intelektualaus komizmo iš šiaip jau pažeidžiamų nacionalistinių
pozicijų, o Zabarauskas kuria politizuotą atleidimo graudžią susitaikymo ir
priėmimo istoriją labai įprastais ir matytais kine būdais. Manau, filmas nors
ir menine prasme nėra itin pavykęs, bet dialogais ir diskusija Lietuvoje
aktualus ir reikalingas.
Mano įvertinimas: 4.5/10
IMDb: 6.5
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą