2025 m. liepos 7 d., pirmadienis

Šios dienos citata: Thomas Bernhard apie meilę žmogui po jo netekties

 

Sveiki,

 

„Jis pasakė, kad tik dabar iš tiesų pažino tą, kurią, jai gyvenant šalia, neabejotinai mylėjo, bet niekad nepažinojo. Žmogus su kitu žmogumi moka būti tik tada, kai pastarasis miršta ir iš tikrųjų apsigyvena pirmojo viduje.“ Thomas Bernhard

 

Thomas Bernhardas (1931–1989) – viena ryškiausių ir kontroversiškiausių XX amžiaus antrosios pusės vokiečių kalba rašiusių figūrų, austrų literatūros genijus, kurio kūryba iki šiol provokuoja, žavi ir verčia susimąstyti apie žmogaus egzistenciją, visuomenės ligas ir meno prigimtį. Jo gyvenimas, paženklintas ankstyva patirtimi Antrojo pasaulinio karo ir pokario Austrijos fone, ligų ir vienatvės, tapo neatsiejama jo kūrybos dalimi, savotiška medžiaga, iš kurios jis lyg kalvis kalė savo unikalius, dažnai niūrius, bet nepaprastai aštrius tekstus.

 

Gimęs 1931 m. Nyderlanduose, Hėrlene, nesantuokinėje šeimoje, Thomas Bernhardas anksti pajuto vienatvės ir atskirties skonį. Jo motina, kilusi iš Austrijos, grįžo į gimtinę, o berniuką dažnai augino seneliai, ypač didelę įtaką jo asmenybei ir kūrybai padarė senelis iš motinos pusės – rašytojas Johannesas Freumbichleris. Būtent senelis ugdė jo meilę knygoms, menui ir mąstymui. Jaunystė buvo paženklinta karo baisybių ir pokario nepriteklių. Būdamas paauglys, Bernhardas susirgo sunkia plaučių liga, tuberkulioze, kuri jį kankino visą gyvenimą ir privertė ilgus metus praleisti sanatorijose. Ši patirtis, artumas mirčiai ir nuolatinė fizinė kančia, giliai įsirėžė į jo kūrybą, tapdama viena pagrindinių temų. Būtent sanatorijos, izoliacija ir liga tapo jo „kūrybos laboratorija“, kurioje jis apmąstė mirties, beprasmybės ir žmogaus trapumo problemas.

 

Bernhardo kūrybinis palikimas yra itin gausus ir įvairus: jis rašė romanus, noveles, pjeses ir poeziją. Jo proza pasižymi unikaliu, atpažįstamu stiliumi – ilgi sakiniai, kartojimai, obsesinis detalių aprašymas, sarkazmas ir ironija. Jis dažnai naudoja „monologinį“ pasakojimą, kai vienas veikėjas ilgai, kartais iki išsekimo, apmąsto ar smerkia aplinką, visuomenę, meną ar save patį. Bernhardas negailestingai kritikavo Austrijos visuomenę, jos veidmainystę, provincijos mentalitetą, Katalikų Bažnyčią ir nacizmo šmėklą, vis dar tvyrančią šalyje. Dėl to jis dažnai susidurdavo su skandalais ir pasipriešinimu gimtojoje šalyje, tačiau tai tik dar labiau įtvirtino jo, kaip principingo ir tiesos ieškančio rašytojo, reputaciją. Svarbiausi jo kūriniai, tokie atskleidžia gilius egzistencinius apmąstymus apie mirtį, vienatvę, ligą, genijaus ir beprotybės ribą. Jis tyrinėjo, kaip žmogaus protas kovoja su realybės brutalumu ir kaip menas tampa vienintele įmanoma išgyvenimo forma.

 

Thomas Bernhardas yra gerai žinomas ir vertinamas Lietuvos skaitytojų bei literatūros kritikų. Jo kūryba, dėl savo universalumo ir gilumo, rado atgarsį ir mūsų šalyje. Į lietuvių kalbą yra išversti keli jo svarbiausi kūriniai, leidžiantys Lietuvos skaitytojui susipažinti su šio iškilaus austrų autoriaus minčių pasauliu ir unikaliu stiliumi. Tarp jų ypač išsiskiria šie vertimai:



 

„Kalkinė“ – vienas pagrindinių jo romanų, įtraukiantis į vienišo mokslininko, apsėsto savos teorijos, minčių labirintą. Būtent iš šio romano paimta citata, apie kurią kalbėjome anksčiau, puikiai iliustruoja Bernhardo gebėjimą giliai narplioti santykių ir praradimo temas. „Senieji meistrai“ – romanas, kuriame per menotyrininko monologą apmąstomas meno, genijaus ir kritikos santykis, dažnai su aštria ironija. „Grimzdėjas“ – dar vienas romanas, nagrinėjantis genijaus prigimtį ir draugystės, kūrybos ribas.

 

Šie ir kiti jo tekstai leidžia lietuvių skaitytojams pasinerti į Bernhardo filosofinius apmąstymus, pajusti jo stiliaus unikalumą ir suprasti, kodėl jis iki šiol išlieka vienu svarbiausių šiuolaikinės Vakarų literatūros balsų. Nors jo kūryba gali būti sunki ir kartais niūri, ji visada yra nepaprastai intelektuali ir verčianti susimąstyti apie esminius žmogaus egzistencijos klausimus.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą