Sveiki, skaitytojai,
Šiaip jau apie
savaitraščius ir periodinę spaudą nerašau, o tuo labiau nerecenzuoju, bet
šįkart tiesiog knieti brūkštelti apie Literatūra
ir menas, kurio paskutinį numerį perskaičiau prigulimu ant lovos. Neretai būna,
kada nusiperku šį savaitraštį, perskaitau Knygų
presą, rūpimus interviu ir dar prisieki, jei atsiras laiko, būtinai
perskaitysiu ir aną straipsnį, ir kitą, tačiau numeris užkrenta, jau reikia
skaityti naują ir tam praktiškai nebelieka laiko.
Literatūrą
ir meną sąmoningai perku popierinį, nors yra ir elektroninė
versija, tiesiog toks kažkoks sąmoningas apsisprendimas pirkimu paremti
popierinio varianto gyvavimą, – jeigu niekas nepirktų, žurnalas nebegyvuotų. Prieš
porą metų gerokai atsinaujinęs, pakeitęs formatą, popierių ir tiesiog
stulbinamai atkutęs antram gyvenimui, šiandien Literatūra ir meno kokybė ir popierinio formato leidimas nyksta
tiesiog akyse (neturiu galvoje turionio). Tiesiog pasipiktinau, kai po Naujųjų
metu kaina pakilo kone 30 euro centų (beveik visu litu!), o kokybė popieriaus
subjuro, tapo kone tualetinio popieriaus šiurkštumu. Tiesiog pasibaisėjimas,
kaip galima šitaip plėšti, bet pažiūrėjus LRT laidą apie apskritai užsuktą
rėmimo Šiaurės Atėnų, 7 meno dienos
ir Literatūra ir menas laidą, kada
redaktoriai ėmėsi sniego kasybos Kudirkos aikštėje, rodydami absurdišką rėmimo
programą. Žodžiu, suprantama, kodėl ir popierius suprastėjo, ir kaina išaugo,
nes paskutiniu metu šie puikūs savaitraščiai tampa tyli intelektuali atrama
išpindėjusiems kriminalų, sensacijų ir bulvarų mirkalų dienraščiams. Net sprigtelėjau,
kai buvo pasiūlymas šiuos savaitraščius paversti didžiųjų dienraščių priedais –
nė velnio, nedrįskit, norėjosi surikti! Visgi, toliau perku Literatūrą ir meną, Šiaurės Atėnus prabėgom paskaitau prekybos centre, įdomesnį numerį
nusiperku ir tokiu būdu išreiškiu savo palaikymą.
Taigi, trumpai apie Literatūra ir meną, išėjusį 2016 vasario
5 dieną. Puslapis prasideda su Kęstučio Navako eilėraščiu apie prikaltą kreivą
mėnulį, tiesą sakant, Navako eilės man tolimos kaip ir pats mėnulis, o būties poeta kančios Facebook‘e, kaip jis
paserviruoja stalą svečiams, neatrodo tokios žvarbios, kaip šis pradžios
eilėraštis, nei brolis mėnulis, nei vinis sesė, veikiau sesuo silkė ir degtinė pusseserė,
belaukiant bohemos į namus.
Dailės pasaulis
paskutiniu metu gana nutolęs nuo manęs ir paties paveikslas jau pusantrų metų
užmestas už naktinės užuolaidos ir neklibinamas – bijau. Andrius Makarevičius interviu metu dievagojasi, kad geriau nieko
gyvenime neveiktų, tik tapytų ir mylėtų moterį Dailę. „Grynai“ bohemiškas
interviu apie nepasiturintį dailininką iš pusrūsio, galiausiai sulaukusį
pripažinimą. Apie nuogus vyrų ir moterų kūnus kaip simbolius ir betarpiškus
kaukėtus santykius bei kompozicinį pasaulio matymą – tai buvo ganėtina įdomu
skaityti, drobė Stebint saulės užtemimą
90 x 90 buvo išties įsimenama, nors ir nespalvota.
Aurelija
Auškalnytė papasakoja apie psichikos sutrikimus ir stigmas,
apie pamirštą pagalbą, o gal veikiau neveiksmingą pagalbą. Iš esmės jos
straipsnyje gyva vakarietiška mintis, dabar mums dar kol kas liberali, apie
psichikos diagnozes. Ji įvardija kontekste vyrą, įmetusį savo vaikus į šulinį,
kaip sveikos psichikos žmogų, sąmoningą ir t. t., tik mūsų suvokiami simptomai
psichikos sutrikimo gajūs iš sovietinių laikų. Gal iš tikrųjų socialiai reiktų
aiškinti šio vyro poelgį, o ne psichikos sutrikimu, nors man pačiam teko
vaikščioti po psichiatrijos kiemelius ir kai kas pirštu baksnojo į langus, kad,
va, čia psichus laiko, ne šiaip sau tokius „atsijunkiusius“, bet agresyvius (be
alkoholio ir psichotropinių medžiagų), kurie tiesiog sau ir kitiems pavojingi.
Norėčiau su Aurelija pakalbėti būtent apie tuos atvejus.
Latvių rašytojas Janis Juonevas savo trumpoje esė skirtam
elektroniniam naujam „Sans“ kultūriniam leidiniui dėstė apie periodinės spaudos
pokyčius nuo sovietinių laikų iki dabarties. Latvių kultūriniai leidiniai
neatsilaikė, išmirė, tapo priedais ir dabar naujas elektroninis kultūrinis
puslapis, kuriame Retrospektyvaus
svajotojo liūdesys kartu aprauda popierinę periodinę spaudą, sumišusią su
tarybinių leidinių kvapais, nusysiotais kačių iki šių dienų ir daro prielaidą,
kad nėra jau taip blogai ir elektroninis variantas, tačiau J. Juovenas gali
atsikvėpti, popierius dar nemirė, tą skelbia statistiniai duomenys – Lietuvoje krito
elektroninių knygų prekybą, tokios pats rinkos tendencijos ir Didžiojoje
Britanijoje. Visgi šalia laptopo,
lovoje dar rasis vietos ir knygai, ir katei. Reik manyti.
Marijus
Gailius – o kaip be jo Knygų
presas? Nuostabusis apžvalgininkas, net ne recenzijų autorius, tiesiog
apžvalgininkas, šįkart apie Pirmosios
knygos laureato Mykolo Saukos Grubiai.
Nors recenzija lyg ir „duoda velnių“, bet paaiškėja, kad knygą visgi vertą
turėti, nes jame yra ir savitumo. Štai M. Gailius supuvusių obuolių negailėjo
Regimanto Dimos romanui Vilniaus plovas,
kurio tiražas, kaip teigė Tyto Alba,
buvo išgraibstytas per kelias savaites. Įtariau šią knygą esant prastą, neskoningą
ir tiesiog reklaminiu šturmu paimti skaitytojai aikčiojo, nesupratę, ką
perskaitė. Ši recenzija tiesiog patvirtino mano spėjimą, o M. Gailius tiesiog
atvirai pasakė recenzijos pabaigoje, jeigu knyga pirkta 14 dienų metu, ją vis
dar galima grąžinti – drąsu, sakyčiau. Populiarumas ir nuomonė neretai
skiriasi, bet man M. Gailiaus recenzijos patiko, ypač kai jis visada pamini
BDSM, jam tikriausiai patinkančią seksualinę temą, visada susizgrimbu, kad ir
aš tam nesu abejingas ir bent literatūroje stengiuosi tai perskaityti su
pasimėgavimu. Alfa ir Omega skyrius,
veikiau eksperimentas, kai paskutinio bumo knygos pristatomos kaip pirmųjų ir
paskutiniųjų sakinių punktyrais. Tiesą sakant, šis eksperimentas manęs
neįtikino ir apskritai nesu linkęs kažką spręsti apie knygą iš tokio
eksperimento, tačiau kaip keista, kad Umberto Eco ir ta pati Lina Ever lyg
senoji Žemaitė būtų prisikėlusi, ar Donelaitį paantrinę – prozos potėpiais
mėgsta gamtos vaizdus, ypač saulę, lyg vėl grįžčiau į klasikinę lietuvių
literatūros barą ir zubrinčiau Jau
saulelė atkopdama budina svietą...
Apie Oskaro Koršunovo
nematytą spektaklį ir jo naują Šekspyro Audros
interpretaciją, tikriausiai gali suryti užkietėję teatralai. Man užteko
pasinaudoti kiekvieno graiko recenzento paskutiniais nuskaitytais sakiniais,
kaip ir prieš tai siūlė atrenkant knygas skaitymui, kad suprasčiau, jog su O.
Koršunovu viskas gerai būtų ir Šiaurės Korėjoje, ir Zimbabvėje. Štai Ramūnas
Čičelis negailėjo kritiko „TV Europa“ ir gyrė komercinėje televizijoje dirbantį
Rytį Zemkauską. Kodėl manęs tai visai nestebina? Kur išsami kelių minučių kalba
ir montažas, o kur „miegantis“ pusvalandis bespalvis pasakojimas – nėra net ką
kalbėti.
Baliui Sruogai 120
metų! Skelbiami jo laiškai. Paskaičiau fragmentiškai – sentimentalumo ir
ilgesio jūra – šįkart tai ne man, pernelyg priminė paties Čiurlionio laiškus
Sofijai, o jau Sruogos raštas, atsiprašau ir lenkiuosi spausdintiniam tekstui,
nes kitaip niekaip nesuskaityčiau tų keistų vingių, kaip suskaitė jo Valė,
nežinau.
Sara
Poisson esė Pėdkelnės,
arba Devynių kilogramų svoris apskritai buvo geriausias šio numerio
tekstas. Suskaičiau su malonumu ir tik vėliau jau įtariau, kad skaičiau apie
intymų moters pasaulį (galima įžvelgti ir feministinių rakursų), nors pėdkelnės
lyg ir vyrams buvo išrastos, bet tapo Tarybinių laikų moterų prakeiksmu, antroji
oda, savotišku seksualumo mada ir seksualumo sutramdymu, vyrams, kažin, ar
pėdkelnių trapumas suprantamas, o gėda „nubėgus akiai“ prilygsta moters gyvenimo
katastrofai. Visgi šiandien mergino svaikšto su džinsais ir pėdkelnes
užsitempia retomis progomis, tačiau S. Poisson su riebia nostalgija ir
faktografiškai pėdkelnių evoliuciją perduoda taip intymiai, lyg pati matuotųsi
prieš skaitytojus pėdkelnes.
Jaunasis poetas Aleksandras Žaltauskas parodė tai, ko
apskritai nemėgstu poezijoje – postmodernišką, iširusio, išgriuvusio poeto pozą,
pasirūkimus po tiltais, ieškant savasties ir mylint save bei iliuziją. Per daug
eilėraščiuose tų „man, aš, mes...“ savo jausmų įvardijimas per tam tikrą pozos
manierą ir galiu pasakyti, kad eilėraščių pavadinimai buvo įdomesni už pačius
eilėraščius, bet, o, tačiau
paskutinis eilėraštis keistai ir atšiauriai trupantis, apie juliujus ir elžbietas tiesiog keistai ir
intelektualiai blykstelėjo ir taip suskambo galvoje, kad kitame puslapyje
išversti Charles Simič eilėraščiai
pasirodė pernelyg sentimentalūs, pernelyg jaukūs, „naminiai“ – apie vėjus, šešėlis,
pabėgiojimus pakrante, ypač apie medžių šnaresį. Pirmas eilėraštis Baimė dar labai gerai skamba, tobulas
vertimas, o vėliau viskas vienaip ar kitaip jaukiai atsikartoja, trumpi netgi
visai proziški pasakojimai apie vieną ir tą patį – kasdienybės potyrį be
didesnių dramų, lyg bandant atsargiai prieiti prie tikėjimo klausimo. Deja, po Lazario moterų Marina Stepnova dabar yra šio mėnesio „dievas“ ir negalėjau
skaityti Italų pamokų ištraukų –
labai nemėgstu žvilgčioti ir laižyti, ką po to teks ragauti, gali būti po to
surūgę.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą