Sveiki, skaitytojai,
Iki šiol man nežinomas
australų režisierius Justin Kurzel su savo antruoju ilgametražiniu filmu „Makbetas“ (angl. Macbeth) (2015) privertė ploti Kanų festivalio žiūrovus, o
grandiozinis projektas ir sodrus batalinių kovų filmo anonsas žadėjo išties
nepamirštamą V. Šekspyro pjesės ekranizaciją. Tikėjausi, prisipažinsiu, išties
labai daug, nes jau vien tokio aukšto rango aktoriai kaip Michael Fassbender ir
Marion Cotillard žadėjo tiesiog ne šiaip filmą, o triuškinantį triumfą.
Buvo metas, kada
ketinau šį filmą specialiai žiūrėti kino salėje, tačiau viena ausimi nugirdau –
neverta, geriau jau rinktis kitą filmą. Tąkart ir paklausiau. Po dabartinio
seanso namuose galiu pasakyti, kad visai nesigailiu, jog nėjau, nors filmas
pakankamai geras. Visų pirma – pritrenkiantys aktoriai, ypač M. Fassbender‘is,
kuris kaip visada mane abstulbina. V. Šekspyro pjesės parašytos prieš 400 metų,
tačiau jos genialios savo vidiniais veikėjų išgyvenimais tarp pasirinkimo ir
visiško pamišimo, akivaizdu, kad filmas orientuotas į Makbeto vidinę
priešpriešą tarp dorybių ir dorybių išsigimimo, kurį paskatina valdžios ir
garbės troškulys, o dar ir iškreiptas kaltės jausmas, kuris tampa karštligiška baime.
Pagrindinis veikėjas iš esmės tobulas Makbetas – susipriešinęs, karalius
beprotis, karalius žiaurusis. Kaip ir visada V. Šekspyro dramose, taip ir šioje,
nevengiama mirties ceremoniškumo ir manieringumo, jeigu krenta didvyriai, tai
būtinai taip, kaip krenta gulbės – stilingai, garbingai, su aukštomis frazėmis
lūpose. Žinoma, mane šokiravo režisieriaus noras kuo labiau kabintis į V.
Šekspyrą ir kuo mažiau interpretuoti, netgi pjesių kalba patiko statiškai
literatūriškai epiška ir todėl natūralumas, kurį mums žadėjo batalinės kovos,
lyg ir įtraukia į kiną-teatrą. Ir tai visai ne „Ana Kareninos“ naujausia
ekranizacija, kai veiksmas butaforiškai vyksta teatro montuojamoje scenoje.
Visgi išliko daug V. Šekspyro, ir kalba yra viena didžiausių stoiško pasakojimo
atramų.
Kitas dalykas – filmo vizualumas,
kuris reiškiasi ne tik mūšiais, bet ir kadrais, ugnies nušviesti veidai ir
pasirodančios laumės, kurios papildo veikėjo vidinę priešpriešą ir pasirinkimo
paklydimą. Vaiduokliai tampa Makbeto sąžinės balsu, o ledi Makbet pamažu vis
labiau praranda kaip realaus gyvenimo koordinuotoji svarbą, todėl Makbetą
pamažu uzurpuoja iliuzija ir dorovės iškrypimas. Iš esmės tai istorija apie
tai, kaip idėja tampa mintimi, mintis tampa veiksmais, o veiksmai tampa veikėjo
likimu.
Filmas iš esmės geras,
nešantis tikrojo „Makbeto“ potekstes ir veikėjo dvasinės ligos diagnozes,
tačiau tas, kuris tikisi didingo intrigų, paskalų ir išorinių veiksmų
dirgiklių, kokie dažniausiai būna istoriniai epiniai filmai, gali labai
prašauti. Aš tai prašoviau, tačiau vis tiek nesigailiu žiūrėjęs.
Mano
įvertinimas: 7/10
Kritikų vidurkis:
71/100
IMDb: 7.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą