Marina
Stepnova. „Lazario moterys“. – Vilnius: Tyto alba, 2015.
Sveiki,
Po neseniai atrastos
Liudmilos Ulickajos šiuolaikinė rusų literatūra nebetapo neįmanoma ir nepasiekiama,
pasibaigianti su M. Bulgakovo Meistras ir
Margarita, o pakartotinas Marinos Stepnovos Lazario moterų tiražas Lietuvoje tiesiog suintrigavo, o ko čia
slėpti, dar ir Sigito Parulskio, lietuvių šiuolaikinės grožinės literatūros
pusdievio, vertimas. Lazario moterys
išties susilaukė nemažai dėmesio tiek tarp internetinių dienoraščių, tiek tarp
verstinių geriausių knygų aptartų straipsnių, o knygos jau trečius metus
besitęsiantis anšlagas prikvietė į Vilniaus
knygų mugę 2016 m. net pačią knygos autorę Mariną Stepnovą. Būtent tada
leidykla pristatys naujausią autorės knygą Italų
pamokos – tiesiog pasigėrėtina ir viską sprogdinanti it Molotovo
kokteilis reklama – gyvas autorės žodis, autografai, naujos knygos pristatymas,
interviu, populiarumas, graibstomi tiražai. Belieka tiesiog plėšti kepurę nuo
galvos ir žemai lenkti galvą, nes Lazario
moterys yra tokia knyga, kuriai dažnas bukinistas turėtų atrasti nors
kamputį lentynos savo namų bibliotekoje.
Mėgstantiems ilgas šeimos
sagas, tokias, kurias, sakykime, skaitėte skandinavų literatūroje (L. S.
Christensen Įbrolis, M. Fredriksson Ana, Hana ir Johana) ar Lotynų Amerikos
(I. Allende Dvasių namai, M. G.
Marquez Šimtas metų vienatvės),
beveik abejonių nekyla, kad atpažinsite savitą rusų šeimos sagos epišką
pasakojimo magiją. Lazario moterys
apima visą Rusijos XX amžių ir papasakojama trijų kartų istoriją, kurios
dėmesio centre atsiduria žydų kilmės Lazaras Lindt‘as – matematikos mokslo
genijus, kurio darbais pasinaudoja ir jam ramų gyvenimą garantuoja Tarybų
Sąjunga. Nuo caro nuvertimo, pereinant bolševikus, pasaulinius karus, Stalino
įsigalėjimą ir Sovietų Sąjungos griūties laikotarpį, M. Stepnova subtiliai
audžia herojų nuotaikas, gyvenimiškus pokyčius istorinių Rusijos įvykių areale.
Visai nesunku atpažinti, ypač Sovietų Sąjungos sąstingio metus, nepriteklių,
politinį įšalą, apipintą ir užliūliuotą liaudį optimistiniais Tarybų Sąjungos
ideologijos pasakaitėmis. Iš esmės kultūrinis kontekstas Lazario moteryse yra toks svarbus, kad jis sudaro kone pusę knygos
„karamelės“ ir įdomumo, be kurio, knyga būtų kaip albinosas, be spalvų ir
sielos. Romano „siela“, jeigu tikėsime, kad kūrinių autoriai palieka dalelę
sielos savo kūriniuose, ir yra motina Rusija, nepriklausomai nuo politinių
įsitikinimų ir visų negerovių, kurie vyko per pastaruosius 100 metų,
nepriklausomai nuo mirčių ir neteisybės, kurią patyrė žmonės, Rusija romane yra
tokia, kokia yra – svarbi kaip gyvenimas ir motina, kuri tave pagimdė, tie
skvarbūs dešimtmečiai, nubrėžti punktyrais veikėjų sąmonėje, kaip metraščiai ir
kronikos, todėl tampa neįtikėtinai įtaigios, dar gyvos ir atmenamos praeities
liudijimais, ypač tiems skaitytojams, kurie buvo prievarta „priauginti“ prie
motinos Rusijos pašonės ir valgė iš vieno politinio dubenio.
Nors romano centre
Lazaris, tačiau akivaizdu, kad jis yra tik didžiulis meteoritas, nuo kurio
priklauso jo mylimųjų, žmonos ir anūkės gyvenimai. Jis lyg ir įkūnija XX
amžiaus viską, kas nėra tikras patriotinis rusas, tarsi apgamas lygiame veide –
žydas, smulkaus sudėjimo, todėl menkos fizinės jėgos, buvęs utėlėtas skurdžius,
reiškia, visuomenės atlieka, tačiau dėka žydiškųjų genų ir asmeninių savybių,
jis tampa laikmečio savotišku nesusipratimu. Turėjęs visus Rusijoje socialinius
neigiamus parametrus būti ištremtas, nesėkmingas ir prasigėręs valkatėlė, jis
tapo reikšmingu akademiku. Autorei apskritai patinka kultūriniai, socialiniai
kontrastai, santykių modeliai, kurie lyg ir neatitiko Sovietų Sąjungos keliamų
vienodų standartų, pvz., Lazaris įsimyli perpus vyresnę Marusią, kuri tiktų
kone jam į motinas ir šioji meilė tampa tokia tyra ir sakrali, kad kažin, kokiu
išlenktu veidrodžiu ji tampa, kai jis, jau būdamas pagyvenęs, veda Galiną
Petrovną – jauną naivuolę ir vėlgi kontrastinis principas, paneigiantis visas
sustabarėjusius kultūrinius ir socialinius sovietinių laikų stereotipus apie
meilę. Jaunas prie senos, senas prie jaunos kažkodėl nė kiek netrikdo ir
moterys, ir vyrai tuokiasi, ir būna kartu toli gražu ne iš turtinės paskatos, o
dėl to, kad tai priima kaip likimą, todėl romane tai atrodo savaime suprantama,
o ne primontuota dėl egzotiškumo muilo operos klišė.
Rašytoja Marina Stepnova.
Moterų charakteriai
gana skirtingi. Marusia, Galina ir Lida yra trys moterys, dvasiška Lazario
gyvenimo tąsa šalia mokslinio gyvenimo, jausmai ir mokslas „nesipjauna“, bet
priešingai, papildo vienas kitą ir, rodos, čia viskam atsiranda vietos, laiko
ir noro, jeigu yra sąmoningas pasirinkimas būti drauge. Marusia – ištikima,
atlaidi, rūpestinga, besąlygiškai trokštanti vaikų, todėl važinėjanti po
Rusijos cerkves ir besilankstanti Dievui, kuris laikui bėgant jai išsprūsta iš
rankų ir ji tampa tiesiog žemiška buities moterimi. Galina – priešinga Marusios
projekcija, ištekėjusi iš būtinybės ji tyliai laukia Lazario mirties, tampa
kieta, išlepinta, prabangos ponia, kuriai tradiciniai šeimos santykiai nė
motais. Štai jaunoji Lida, dar kadais tėvų vadinama Barbariska, suriša visus
palaidus galus ir iš esmės išpildo Lazario moterų troškimus. Baletą lankanti
talentingoji Lida vėlgi visai kitokia, nei Marusia ar Galina, autorei, kuriant
jos personažą, pavyko perteikti kažkokį metafizinį, neapčiuopiamą likimo giją,
kuri atrodo lyg ir savaime suprantama, bet kartu tampa metafizinė, kažkoks
gaivalas atėjęs per kraują iš senelio Lazario, todėl tai audrina skaitytoją,
tos „povandeninės“ sąsajos, kai vienas kitą nepažinoję giminės, perduoda ne tik
fizinius parametrus, bet ir kažkokį tik nuojauta apčiuopiamus gyvenimo
uždavinius, sąskaitų suvedimus, gal net pametėja, atraiko dalį savo karmos.
Romano moterys neatsiejamos nuo
knygos struktūros, kiekvienai moteriai skiriama po skyrių, tačiau pasakojimas
taip pat nėra nuoseklus, jis chronologijos atžvilgiu skylinėja per skyrius. Pradžioje
pasakojama Lidos istorija, vėliau nusikeliama į XX amžiaus pradžią ir pamažu
vėl grįžtama prie Lidos asmeninės istorijos. Pasakojimas nenuoseklus ne tik
skyriais ir chronologija, bet ir pačiame skyriuje, veikėjai linkę šį bei tą
prisiminti, grįžti atgalios, sulyginti praeities įvykius su dabartimi, autorė
veda įvairias paralelines situacijas, kurios vienaip ar kitaip atsikartoja per
Lazario mylimų moterų gyvenimus.
Lazario
moterys yra išties vykęs romanas, kuris, anot straipsnių,
jau tapo toks įtakingas Rusijoje, kad kalbėti apie šiuolaikinę rusų literatūrą
paskutiniu metu nepaminint Marinos Stepnovos yra praktiškai ne kalbėjimas, nes
knyga „įgavo svorio“, o autorė tapo įtakinga šiuolaikinės literatūros figūra,
nors, kaip pati M. Stepnova teigia, rašyti jai sunku ir tas procesas gana
lėtas, tad rašymas tampa iš savivokos apie kiekvieno žmogaus talento
puoselėjimo svarbą.
Daugiasluoksnis, labai
sodrus ir ilgas, kokia tik gali būti šeimos ir mylimų žmonių saga, nors viso
labo beveik 400 puslapių, tačiau į juos sugula ne šiaip sau meilės istorijos,
kažin kokiais įdomiais rakursais vis atsikartojančios, bet ištisos Rusijos
epochos. Manding, tai šiuolaikinis F. Dostojevskis, vėl prikėlęs tikėjimą
stipriai sukaltu epiniu pasakojimu, atsisakant postmodernistinio trūkčiojimo,
tačiau priešinga nei F. Dostojevskis, M. Stepnova nesikoncentruoja vien tik į
žmogaus psichologijos, moralės, kaltės problemas, bet lengvai ir užtikrintai,
kaip patyrusi balerina, perbėga nenagrinėdama, nenarstydama savo veikėjus, bet
priimdama juos tokius, kokius juos sukūrė laikmetis, socialinė aplinka ir
galiausiai šeimos paveldėta metafizinė likimo matrica.
Apskritai galima
sakyti, kad Lazario moterys yra knyga
apie gyvenimą ant žemės, nepaisant elementarių kultūrinių susitarimo klišių,
tačiau joje užkoduota žūtbūtinė išlikimo programa, juk kiekviena moteris,
išskyrus Galiną Petrovną (o ir ji pagimdė), norėjo kūdikio, norėjo savų namų,
norėjo mylimo žmogaus, troško gyvenimo ir anūkų. Gyvybės gysla driekiasi per
šią istoriją, tęstinumas ir perdavimas tampa likimo prievole, metafiziniu ir
žodžiais neįvardijama atsakomybe gyventi ir palikti po savęs palikuonis. Lida
turi rinktis, ar ji nori įgyvendinti savo svajonę – turėti namus, anūkų, ar
tapti tuo, ką mato aplinkiniai – populiaria ir talentinga iš Encko kilusia
balerina. Prigimtis tęsti gyvenimą per palikuonis gyvena Lidos prigimtyje ir
tai, ką ji įgyvendina, iš esmės užbaigia Lazario neįvardijamą tąsos atsakomybę,
kuri Lidos sąmonėje tampa svajone ir tokiu būdu užbaigdama giminės „darbus“, ji
pradeda naują savo šeimos istoriją, kuri nusidriekia skaitytojo sąmonėje jau už
šios geros knygos ribų. Taigi, nusidriekia ne tik Lidos, bet ir kiekvieno
žmogaus šiame pasaulyje istorija ir paskirtis gyvenime.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą