Sveiki,
Mano ilgametė patirtis stebint
Kino pavasario festivalio atidarymo filmus byloja, kad festivalio vinis
turintis būti filmas nebūtinai yra geriausias festivalio filmas, o neretais
sykiais – vienas silpniausių kūrinių iš matyto repertuaro. Nežinau kodėl, bet
festivalio organizatoriai visada su atidarymo filmu bando atitaikyti kažką
savitai tarpinio tarp komercinio kino ir to, ko iš tikrųjų siekia užkietėjęs
nepriklausomo kino gerbėjas. Iš dalies, galima sakyti, toks tarpinis filmas
buvo ir šiemet – „Proksima“ (angl. Proxima), kurį režisavo Alice
Winocour.
Kitą vertus, šis filmas yra
absoliučiai skonio reikalas. Tai joks avangardas ir joks metų šuolis kino
istorijoje, veikiau „Proksimą“ apibūdinčiau kaip tylią dramą, kurioje per pagrindinę
veikėją „sproginėja“ nauji kosminiai atradimai žmogaus viduje. Dėmesio centre –
trisdešimtmetė ambicinga kosmonautė, kuriai nuskilo įgyvendinti viso gyvenimo
svajonę – išskirsti į kosmosą. Tačiau ji turi mažametę dukrelę, kuriai labai
jos reikia. Moteris tvarkosi kaip išmanydama, ji palieka dukrelę tėvo ir asistentės
priežiūrai, o pati išvyksta į Rusiją 50 dienų programai, po kurios ji bus
pasiruošusi skrydžiui... Filmo karkasas visąlaik išlieka kosminės programos
parengtyje, mes matome moterį, kuri bando įgyvendinti savo svajonę ir, bent
filmo pradžioje, atrodo, jos niekas nesustabdys, bet...
Bet galiausiai matome, kaip
įtaigiai aktorės Evos Green perteikta veikėja ima palūžti ir ją vis labiau
įveikia motiniškas instinktas, ji vis labiau galvoja apie dukrelę ir apie savo
vaikystės siekį, savo ir jau mirusios motinos ryšį. Iš esmės filmas subtiliai
atmosferiškas, mes sekame nepailstančią moterį, kuri, atrodo, tuoj palūš, tuoj
pasiduos, nes galiausiai „suaugs“ ir supras, kad vaikystės svajonė nėra jau
tokia verta žemiškosios laimės. Filme kosmosas (kaip itin vyriškas reikalas)
supriešinamas su žemiška moters pareiga išauginti savo vaikus. Nuo senų senovės
ta pati moters-motinos pasirinkimo problema – asmeninės svajonės ar pareiga
būti gera motina kankina pagrindinę veikėją. Režisierė gana sumaniai ir
naujomis aplinkybėmis perteikė tą seną šeimos modelio problemą. Galiausiai tai
ne XX amžiaus pirmoji pusė, o savotiška netolima ateitis, kur moteris veikia
tarsi vis dar neturėdamos lygiateisiškumo tarp vyrų, todėl kai kurios scenos,
kaip tarptautinė vyrų komanda žiūri į veikėją, atrodo, nejaukiai seksistinės ir
perteikiančios labiau nūdienos tendencijas.
Visgi pirmoji filmo pusė mane
intrigavo, pajutau visas jau išskleistas temas ir problemas, atmosferą, tad
antroji filmo pusė tiesiog pradėjo pernelyg vilkinti, užstrigo toje pačioje dinamikos
vagoje ir, atrodo, nebevystoma, o tik laukiama, kada toji moteris su dviem
vyrais išskris į kosmosą. Filmą vertinčiau vidutiniškai, kuriame yra
niuansuotai gerų elementų, atmosferos, bet visumoje pristigo novatoriško ryžto
ir, tiesą sakant, netikėtų aštresnių siužetinių vingių.
Mano įvertinimas:
6.5/10
Kritikų vidurkis: 79/100
IMDb: 6.4
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą